Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=83)
-   -   spel voor kleuters (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=643836)

Angel Of Faith 28-10-2003 09:38

spel voor kleuters

Ik volg mijn eerste jaar leraar kleuteronderwijs en voor het vak beeldende vorming moeten we een spel met bladeren voor kleuters maken. Zo een maand geleden kregen we de opdracht alle soorten bladeren van bomen te gaan verzamelen (15 verschillende soorten), maar nu moeten we er ook een spel mee maken. Natuurlijk heb je memory en domino en puzzels, maar ik zou graag iets anders doen, ik weet echt niet wat en hoopte dat jullie me mss kunnen helpen. Het nadeel is ook dat alles in het mate van het mogelijke geplastificeerd moet worden. Ten einde raad zou ik dan mss toch een domino of memory maken, maar wel mooi uitgewerkt en in een mooie doos stoppen. Maar heeft iemand nog ideetjes voor een ander spel of een variant op memory of domino?
Alvast bedankt!

xxx

alpha 28-10-2003 10:11

Je kunt de bladeren (laten) overtrekken. Dus met een vel papier erover en dan met een potlood hierovereen krassen waardoor je de structuur van het blad krijgt te zien. En dan als dit gedaan is, alles door elkaar husselen en het dan bij elkaar laten zoeken. Dus het blad bij de afdruk.
Is nog leerzaam ook.

Leonoor 28-10-2003 12:01

Of de vruchten (kastanje, eikel, enz., maar hebben alle bomen die?) natekenen en de bladeren bij de vruchten laten zoeken.

Angel Of Faith 28-10-2003 12:08

Thx voor jullie reachties :), maar het probleem is dat we alleen maar die blaadjes mogen gebruiken dus geen afdrukken of iets dergelijks. Met de vruchten was een goed idee moesten de kleuters iets ouder geweest zijn, ik sta in een klasje van 4-jarigen en deze leren nu nog maar de namen van de vruchten. Maar toch bedankt, andere reacties zijn ook nog steeds welkom.

Leonoor 28-10-2003 12:10

'k zal nog ff verder na denken, misschien schiet me nog iets te binnen.

Leonoor 28-10-2003 12:13

Bladeren van groot naar klein en/of van klein naar groot laten leggen. Of op kleur. Of als je meerder bladeren van dezelfde soort hebt, laten sorteren op soort en dan kijken van welke soort er het meeste zijn ("hoe zie je dat dan?"), eventueel laten verdelen onder twee kinderen ofzo, dat soort dingen.

Daantje_0705 14-11-2003 22:47

Een beetje als aanvulling op de laatste reactie van Leonoor: laat kinderen de bladeren sorteren in een aantal groepen en vraag dan aan ze hoe ze tot die indeling gekomen zijn (dat kan dan zijn op kleur, op vorm, op grootte, enz.) Ik weet alleen niet of dit niet te moeilijk is maar volgens mij kunnen vierjarigen dat wel (mijn oppaskinderen zijn: 1, 3, 6 en 8 dus ik heb geen ervaring met 4 jarigen :) )

someone 16-11-2003 15:21

hoihoi
ik loop stage bij groep 2, en daar hadde ze ook iets gedaan met bladeren.
er werd een blad op een stuk papier geplakt, en de kinderen moesten daar met een stift precies in dezelfde vormen van het blad omheen tekenen.
ongeveer 6 keer, dus het werd steeds groter en met verschillende kleuren.

weet niet of je der iets aan hebt, maar dat deden ze dus bij mij op school

groetjes

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:44.