Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Grammaticaoverzicht Grieks (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=64411)

Frank123 22-04-2002 09:55

Grammaticaoverzicht Grieks

Ik heb gelezen dat het bij het eindexamen Grieks is toegestaan om gebruik te maken van een grammaticaoverzicht. Ik heb hier op school niets over gehoord en ik wil toch graag even weten wat er op dit overzicht staat. Is er hier iemand die dit weet.

Bedankt,

Frank

DE bezoeker 22-04-2002 10:00

Citaat:

Frank123 schreef:
Ik heb gelezen dat het bij het eindexamen Grieks is toegestaan om gebruik te maken van een grammaticaoverzicht. Ik heb hier op school niets over gehoord en ik wil toch graag even weten wat er op dit overzicht staat. Is er hier iemand die dit weet.

Bedankt,

Frank

Ja, dat is uitgegeven door de VCN, de Vereniging van Classici in Nederland (jaja). Vraag er je leraar naar. Wat erin staat, is:
- alle verbuigingen (naamwoorden)
- alle vervoegingen (werkwoorden)
- alle stamtijden.

Het is dus een *waardevol* hulpmiddel bij je examen.

Onbekende 22-04-2002 19:26

Citaat:

DE bezoeker schreef:

Het is dus een *waardevol* hulpmiddel bij je examen.

Ik heb er in ieder geval voor Grieks erg veel aan gehad bij de proefvertaling. Bij het examen Latijn heb ik er geen gebruik van gemaakt geloof ik.

Frank123 22-04-2002 20:32

Kijk aan, vooral die stamtijden lijken me erg handig. Mijn docent probeert me er nu al drie jaar toe te krijgen om die dingen uit mijn hoofd te leren, maar ik ben zeer verheugd te mogen vernemen dat dit voor het eindexamen niet nodig is!

Staat dit grammaticaoverzicht misschien ook ergens op Internet?

Alvast bedankt,

Frank

perseus 22-04-2002 20:33

Citaat:

Frank123 schreef:

Bedankt,

Frank

Handig. :) Maar ik weet niet waar je dat kunt vinden. :(

DE bezoeker 22-04-2002 21:50

Citaat:

Frank123 schreef:
Kijk aan, vooral die stamtijden lijken me erg handig. Mijn docent probeert me er nu al drie jaar toe te krijgen om die dingen uit mijn hoofd te leren, maar ik ben zeer verheugd te mogen vernemen dat dit voor het eindexamen niet nodig is!

Staat dit grammaticaoverzicht misschien ook ergens op Internet?

Alvast bedankt,

Frank

Nee, dat staat niet op internet. Het is alleen te verkrijgen via je docent. Spreek die er snel op aan, want het examen is al over een paar weken.

Maak jezelf overigens niks wijs: die stamtijden en andere vormen kun je ook maar beter echt KENNEN. Dat je iets kunt opzoeken in een boekje lijkt wel leuk, maar het kost tijd, VEEL tijd, en je hebt bij het examen domweg onvoldoende tijd om alles op te zoeken. Zorg dat die stof gewoon in je HOOFD zit, en gebruik het grammatica-overzicht om in geval van twijfel even iets te controleren.

Frank123 24-04-2002 09:40

Hahaha, weet je wel hoeveel tijd het kost om die stamtijden uit je hoofd te gaan leren. Ik zoek ze wel op. Ik heb tenslotte maar een paar punten nodig om te slagen!

Ik ga weer naar bed.

Frank

DE bezoeker 24-04-2002 20:22

Citaat:

Frank123 schreef:
Hahaha, weet je wel hoeveel tijd het kost om die stamtijden uit je hoofd te gaan leren. Ik zoek ze wel op. Ik heb tenslotte maar een paar punten nodig om te slagen!

Ik ga weer naar bed.

Frank

Sweet dreams.

Shadow Of Death 27-04-2002 11:03

mag da bij latijn oowk dan?

*zou dan wel latijn/grieks kunne gaan doen volgend jaar ofsow*

Leo Nellissen 28-04-2002 13:55

Citaat:

Shadow Of Death schreef:
mag da bij latijn oowk dan?

*zou dan wel latijn/grieks kunne gaan doen volgend jaar ofsow*

Ja, dat mag.

Bij Latijn heeft het woordenboek van Pinkster achterin een grammatica-overzicht dat je kunt gebruiken.
Heb je een ander woordenboek dan kun je via de uitgever van Pinkster het grammaticakatern aanvragen. Doe dat wel met meerdere mensen want de porto is hoog.

En bij Grieks dus het genoemde grammatica-overzicht van de VCN. Bestellen moet via je docent.

Ga dit soort dingen niet zelf kopieren want dan ben je in overtreding: je mag alleen bepaalde, goedgekeurde hulpmiddelen gebruiken tijdens examens.

En: deze overzichten geven alleen de vormleer (= rijtjes), geen syntaxis.

pinnetje 02-05-2002 12:12

wij gebruiken dat boekje al vanaf de vierde en het is echt super handig!!!!!

maar als het goed is regelt de school zo'n boekje voor jullie, zou t toch maar eens ff navragen

greetz en su6

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:49.