![]() |
episch en lyrisch
yo mensen!
zou iemand mij misschien uit kunnen leggen wat episch is en wat lyrisch is? En hoe kan ik een gedicht indelen bij een van deze twee (welke criteria?) alvast bedankt!!!!! (y) |
en wat ben je dan?
|
Ehm bij episch beschrijf je zeg maar echt een gebeurtenis en bij lyrisch gaat het meer om de gevoelens van een persoon.
Ik geloof dat t zo was, k heb t net bij literatuur gehad, maar ik weet t nie echt helemaal perfect meer. (ik let nooit op bij literatuur eigenlijk :o ) |
episch = verhalend
lyrisch = dichter heeft het over zijn eigen gevoelens Dus da leentjuh heeft het juist :) |
Citaat:
|
In dit soort gevallen is het natuurlijk ook mogelijk om vandale.nl te raadplegen:
ly·risch (bn.) 1 van de aard van lyriek, tot de lyriek behorend 2 bevlogen, enthousiast => laaiend enthousiast, wild enthousiast ly·riek (de ~ (v.)) 1 dichtkunst waarin de dichter zijn eigen emoties en gemoedsstemmingen uitspreekt 2 lyrisch karakter episch (bn.) 1 van de aard van de epiek, tot de epiek behorend epiek (de ~ (v.)) 1 literatuur waarin het verhalende element overheerst |
Volgens mij heeft het niets te maken met gebeurtenissen/gevoelens, mar gaat het meer om de vorm.
Lyriek is een gedicht of een lied oid Epiek is een 'gewoon' verhaal, dus een roman of een kort verhaal. Ietsdat de hele pagina vult, zeg maar. En dan heb je ook nog dramatiek, maar dat spreekt voor zich. |
Citaat:
Lyrisch is dus een gedicht waarin iemand zijn gevoelens uit en geen echt verhaal vertelt. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:08. |