![]() |
Levensdroom & levensvraag ( tweelingsgedicht)
Levensdroom (het gevoel)
Droom je leven Leef je droom Leef niet te vluchtig Maar ook niet te loom Vertrouw op het ritme Zweef op de melodie Doe dit alles en je zult zien: Dat je de wind niet altijd tegen hebt en tevens Dat wie in de ochtend hoop doet zaaien In de avond niet iedere keer met de zeis des levens Verbitterd noodlot hoeft te maaien Treur je om gemis? Schrijn je om een leeg gevoel? Probeer dan hoop te laten bloeien In het midden van je hart Als je snapt wat ik bedoel Wanhoop dan niet met bittere smacht Weet: Dat dit het is, er is niets dat je terug zal kunnen geven Niet in te ruilen voor iets beters, niet in te ruilen voor een ander leven Wel voorbestemd, of juist geen predestinatie van je lot Het zal hoe dan ook nooit de waarheid zijn die je vanuit een schimmige hoek, stilletjes bespot Dus droom je leven Leef je droom Doe dit alles niet met schroom. Leef voor geluk, niet voor rijkdom,status of macht Maar bovenal: droom maar zacht Levensvraag (het verstand) zoekende naar woorden zoekende naar een weg waar mijn lot gevonden zal worden maar nog altijd niet terecht, de door mij gezochte borden die mij, na jaren gevuld met enkel reizen naar het juiste pad verwijzen naar dat wat ik ooit worden zal Niet gelovende in predestinatie Soms gelovende dat ik word gestuurd Steeds wanneer ik dreig te vallen Val ik weer terug in levensgratie Steeds wanneer ik in geluk lijk te verdrinken Is het iets wat mij naar grote diepten met grote snelheid zal laten zinken Steeds zoekende naar het antwoord Op vele van mijn vragen Maar zou het enkel de waarheid zijn dat mij zou doen behagen Ik denk en weet, maar geef niet toe Al maakt al dat denken zeker moe De levensvraag zoekt naar haar geliefde antwoord niet als twee geliefden, maar als vuur en water En dus het einde voor hun tocht naar elkander, niet voor nu en niet voor later De waarheid nooit gevonden Eeuwigheid en levensvragen Tot aan het einde aan elkaar verbonden |
Over je eerste: Mooi, het loopt over het algemeen goed(eennalaatste regel mag van mij iets korter), de rijm is ook goed gedaan, maar de zin: als je snapt wat ik bedoel staat daar in mijn ogen helemaal verkeerd, het past er niet bij qua inhoud en qua taalgebruik, het is te gerijmd voor mij, terwijl ik dat bij de rest van je gedicht niet had.
Over je tweede: Ook mooi, spreekt me meer aan dan de eerste, alhoewel ik de tweede strofe niet echt goed vind. De eerste vier regels nog wel, maar die drie daarna vind ik een stuk minder. Gelukkig maken je laatste twee strofes een heleboel goed :) . |
Als ik dit zo lees zou ik graag het meisje zijn waar jij op valt.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:29. |