Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Latijn woordenboek (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=646696)

Seven of Wands 30-10-2003 20:22

Latijn woordenboek

Hey allemaal,

Ik moet een eigen woordenboek Latijn - Nederlands aan gaan schaffen. Weet iemand wat een goed woordenboek is??

Alvast bedankt,

Seven of Wands

Olafant 30-10-2003 20:33

Simpele Prisma woordenboeken voldoen meestal wel en een Standaard Woordenboek is ook goed.

Je zou eens op school vragen kijken welke woordenboeken ze aanraden en wat voor een woordenboeken ze gebruiken.

Dminor 30-10-2003 20:41

Ik heb zelf het woordenboek van Pinkster. :)

Mutant_oud 31-10-2003 00:25

Ik heb: Standaard Latijn Nederlands Lexicon van G.Halsberghe.

Chaucus 31-10-2003 09:30

Ik zou de editie van Wolters (uitgever, ik kan de schrijver zo snel niet bedenken) of die van Pinkster (schrijver) nemen. Volgens mij zijn dat wel de meest gangbare. Bovendien heeft Pinkster nog n klein grammatica supplement...

Nona 31-10-2003 10:17

Een grammatica supplement mag je op je examen gebruiken, dus het is handig een woordenboek met appendix te nemen.

Mutant_oud 31-10-2003 13:50

Citaat:

Kruimel schreef op 31-10-2003 @ 10:17:
Een grammatica supplement mag je op je examen gebruiken, dus het is handig een woordenboek met appendix te nemen.
Fuck zeg... bij ons mocht dat nooit: geen woordenboek, geen grammatica, nix. Alleen onze txtenboekjes. Ook op de vertalingsexamens mochten we nix meenemen. In Nederland worden ze toch maar verwend :D.

Mijn wdnboek heeft geen grammatica.

Olafant 31-10-2003 17:06

Citaat:

Kruimel schreef op 31-10-2003 @ 10:17:
Is het niet altijd zo dat je bij je examen een woordenboek krijgt van school en een apart grammatica werk?

Bij ons in iedergeval wel. :)

Nona 31-10-2003 17:23

Citaat:

lafjuh schreef op 31-10-2003 @ 17:06:
Is het niet altijd zo dat je bij je examen een woordenboek krijgt van school en een apart grammatica werk?

Bij ons in iedergeval wel. :)

Wij moesten zelf voor alle woordenboeken zorgen. Maar zelfs al kreeg je ze van school: het is handig alvast te leren werken met een grammaticasupplement. :)

Moonshine 31-10-2003 19:32

Ik heb een dikke paars/roze. Weet ff niet waarvan :o

Olafant 31-10-2003 23:28

Citaat:

Kruimel schreef op 31-10-2003 @ 17:23:
Wij moesten zelf voor alle woordenboeken zorgen. Maar zelfs al kreeg je ze van school: het is handig alvast te leren werken met een grammaticasupplement. :)
Dat is zo.
Maar dat leren ze je op school toch ook? Bij ons in iedergeval weer wel. :p

Nona 31-10-2003 23:40

Citaat:

lafjuh schreef op 31-10-2003 @ 23:28:
Dat is zo.
Maar dat leren ze je op school toch ook? Bij ons in iedergeval weer wel. :p

Verschillen... Verschillen... Nee, bij ons dus niet. :D

Chaucus 01-11-2003 10:10

Citaat:

Mutant schreef op 31-10-2003 @ 13:50:
Fuck zeg... bij ons mocht dat nooit: geen woordenboek, geen grammatica, nix. Alleen onze txtenboekjes. Ook op de vertalingsexamens mochten we nix meenemen. In Nederland worden ze toch maar verwend :D.

Mijn wdnboek heeft geen grammatica.

Voor zover ik weet mag dat pas sinds Pinkster met zn woordenboek met ingebouwd grammatica supplement kwam... Uitscheuren was namelijk ook zoiets. Eigenlijk vind ik t flauwekul, grammatica moet je kennen, niet opzoeken op je examen (ja, ik had ook n "kaal" woordenboek)

iemand of niemand 01-11-2003 10:58

Pinkster is wel goed.

Goede Fee 01-11-2003 11:48

Citaat:

Dminor schreef op 30-10-2003 @ 20:41:
Ik volgens mij ook! :)
Maar wij krijgen het gewoon standaard bij het boekenfonds, netzoals een grieks woordenboek. Andere woordenboeken moeten we zelf aanschaffen.

-Farfalla85- 01-11-2003 12:16

Citaat:

iemand of niemand schreef op 01-11-2003 @ 10:58:
Pinkster is wel goed.

Mutant_oud 01-11-2003 14:40

Citaat:

Chaucus schreef op 01-11-2003 @ 10:10:
Voor zover ik weet mag dat pas sinds Pinkster met zn woordenboek met ingebouwd grammatica supplement kwam... Uitscheuren was namelijk ook zoiets. Eigenlijk vind ik t flauwekul, grammatica moet je kennen, niet opzoeken op je examen (ja, ik had ook n "kaal" woordenboek)
Dat is ook, grammatica is de basis (al zouden bepaalde vage uitzonderingen op uitzonderingen op uitzonderingen wel gegeven mogen worden :D). Maar wij mochten zelfs geen woordenboek gebruiken. Elke week een aantal blzn woordjes leren en elke week test erover.

Chaucus 01-11-2003 19:11

Citaat:

Mutant schreef op 01-11-2003 @ 14:40:
Dat is ook, grammatica is de basis (al zouden bepaalde vage uitzonderingen op uitzonderingen op uitzonderingen wel gegeven mogen worden :D). Maar wij mochten zelfs geen woordenboek gebruiken. Elke week een aantal blzn woordjes leren en elke week test erover.
Jah, dat was ook n ramp....woordjestoetsen. :( Maar ja daar leer je t wel van... :D
Gelukkig mocht op t examen t woordenboek er wel bij. Maar is de inhoud van de examens dan wel ongeveer gelijk???? (miss is er ooit we n topic over geweest, zal ns gaan bladeren)

Mutant_oud 01-11-2003 19:23

Citaat:

Chaucus schreef op 01-11-2003 @ 19:11:
Jah, dat was ook n ramp....woordjestoetsen. :( Maar ja daar leer je t wel van... :D
Gelukkig mocht op t examen t woordenboek er wel bij. Maar is de inhoud van de examens dan wel ongeveer gelijk???? (miss is er ooit we n topic over geweest, zal ns gaan bladeren)

inhoud gelijk aan wat?

Chaucus 01-11-2003 19:29

Citaat:

Mutant schreef op 01-11-2003 @ 19:23:
inhoud gelijk aan wat?
Sorry beetje onduidelijk geweest. :bloos: Ik bedoelde: zijn Nederlandse examens ongeveer gelijk aan de Vlaamse/Belgische. Omdat je geen woordenboek mocht gebruiken...
Ik heb wel wat gevonden in n ander topic trouwens, dat de docenten bij jullie zelf examens maken ofzow...

Mutant_oud 02-11-2003 01:44

Citaat:

Chaucus schreef op 01-11-2003 @ 19:29:
Sorry beetje onduidelijk geweest. :bloos: Ik bedoelde: zijn Nederlandse examens ongeveer gelijk aan de Vlaamse/Belgische. Omdat je geen woordenboek mocht gebruiken...
Ik heb wel wat gevonden in n ander topic trouwens, dat de docenten bij jullie zelf examens maken ofzow...

zijn idd absoluut niet hetzelfde. Onze leraren krijgen wel info over wat gegeven moet worden, maar zij stellen zelf hun examens op. Dus je bent zeker dat wat je op het examen krijgt ook gezien hebt. En je kunt dus uitleg vragen want die leraar weet ook waarover het gaat. Veel intelligenter als het Nederlandse systeem vind ik.

**SoMeOne 02-11-2003 22:56

Citaat:

Mutant schreef op 02-11-2003 @ 01:44:
zijn idd absoluut niet hetzelfde. Onze leraren krijgen wel info over wat gegeven moet worden, maar zij stellen zelf hun examens op. Dus je bent zeker dat wat je op het examen krijgt ook gezien hebt. En je kunt dus uitleg vragen want die leraar weet ook waarover het gaat. Veel intelligenter als het Nederlandse systeem vind ik.
Ja daar heb je wel gelijk in maar stel nu dat de ene leraar een veel makkelijker examen maakt dan de ander, dan moet de ene leerling heel hard ploeteren terwijl de ander het op zijn sloffen kan halen. Dat is dan niet helemaal eerlijk.

Mutant_oud 03-11-2003 00:43

Citaat:

**SoMeOne schreef op 02-11-2003 @ 22:56:
Ja daar heb je wel gelijk in maar stel nu dat de ene leraar een veel makkelijker examen maakt dan de ander, dan moet de ene leerling heel hard ploeteren terwijl de ander het op zijn sloffen kan halen. Dat is dan niet helemaal eerlijk.
Ik ben al verder in de discussie getreden met Chaucus via pm. Eigenlijk hoort het hier ook niet, maar ok. Het is wel ff interessant misschien (Kruimel waarschuw me als ik te ver ga :D).
Leraren zullen nooit met opzet hun examens makkelijk maken. Ze maken het naar hoe zij les hebben gegeven. En vaak hebben scholen ook een naam, de ene school geeft al meer mee naar de ander, het is gewoon je eigen keuze waar jij je lessen wilt volgen. Maar er zijn sowieso al mensen die dingen op hun sloffen kunnen halen terwijl jij moet ploeteren, dat is het leven gewoon :). Ik vind het iig eerlijker een examen te krijgen over wat je gezien hebt en dat begrijpelijk is opgesteld dan een examen voor je neus te krijgen dat een hogere macht heeft opgesteld die niet eens weet hoe de lessen eraan toe zijn gegaan.

lucy48 03-11-2003 01:48

Citaat:

Dminor schreef op 30-10-2003 @ 20:41:
Die had ik ook. Die vond ik altijd wel erg handig

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:28.