![]() |
Wat is psychotherapie?
Vandaag heb ik een 2e afspraak gehad bij Altrecht. Ze hebben een soort behandelingsvergadering gehad, onder andere over mij, en daar kwam uit dat ik psychotherapie krijg. Ik krijg eerst een psychotherapeutisch onderzoek.
Maar wat is psychotherapie precies en wie weet er wat zo'n onderzoek inhoudt? |
Citaat:
Zie voor meer informatie ook die site. Staat heel veel informatie op. |
Bij mijn psychotherapie werd vooral van me verwacht dat ik praatte en dat ik dacht. Het was niet zozeer zijn dat hij me veel vragen stelde, maar dat ik zal moest praten en over oplossingen nadenken. Bij de eerste gesprekken ging ik "doelen" opzetten. .
Vervolgens moest ik gaan vertellen waarom ik aan die doelen wilde werken. En daarna zou ik een voor een de doelen gaan proberen te halen. Een opmerking van mijn peut die ik me nog goed kan herineren was "Ik ben een meedenker, geen probleemoplosser.. de probleemoplosser, dat ben je zelf" Ik heb mijn psychotherapie helaas niet afgemaakt, dus meer kan ik je helaas niet vertellen. (mijn peut en ik mochten elkaar niet zo ) Iig succes Liefs, laura |
Even een stukje om het verschil te beschrijven met andere therapieën.
Psychotherapie is een van de meest bekende vormen van therapie (dit is het clichébeeld van een psycholoog - denk ook aan de IBMreclame: "It means you're too slow, you can't respond and you're in denial"). Dé psychotherapeut is Sigmund Freud, een van de bedenkers van de psychotherapie In contrast met de psychotherapie, die nogal op het innerlijk van de client gericht is, staat de behaviouristische en de cognitieve benadering. De eerste probeert door middel van het veranderen van gedrag de client zijn leven weer op de rails te laten krijgen. De cognitieve benadering probeert dit te doen door de client zijn eigen gedachten onder controle te laten brengen. Door negatieve gedachten uit te bannen zou de client vooruitgang moeten boeken. Er zijn nog enkele andere therapieën, maar daar kan ik zo uit mijn hoofd even niets van zeggen. Als je wil kan ik dat later nog doen, als ik mijn boeken bij de hand heb. |
Citaat:
Andere modellen die ik moet leren zijn het humanistisch model, het ecologisch model, het stress-model en het meervoudig risicomodel. Wanneer iemand interesse heeft in de modellen en de therapieën die daar van uit gaan, dan wil ik dat ook wel posten. |
Hm... oke... het zal wel aan mij liggen dat ik me er geen beeld bij kan vormen, hoewel ik de uitleg wel begrijp. Ik heb er ook niet zo'n zin in eigenlijk, het is helemaal niet nodig nu. :s
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik zou het niet laten lopen, probeer het iig. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:29. |