![]() |
[SK] Atoombinding
Ik weet niet zeker of ik de volgende opgave goed heb begrepen.
'Zowel chloor- als fluoratomen kunnen 1 atoombinding vormen met een waterstofatoom. Leg uit hoeveel atoombindingen broom- en joodatomen kunnen vormen met waterstofatomen.' Ik heb nog geen uitwerkingenboek bij de hand, dus ik zou degene die het antwoord met evt. een korte uitleg zou willen geven erg dankbaar zijn. |
Voor zover ik weet maar één, aangezien (zowel) waterstofatomen (als alle halogenen) er ook een kunnen vormen.
|
ja idd... "fluor chloor broom jood", dat rijtje moesten we op de middelbare school uit ons hoofd leren. Allemaal halogenen, allemaal hebben ze 7 elektronen in hun buitenste schil, ze hebben er 1 nodig. Waterstof heeft er ook 1 nodig. Dus gaan ze er 1tje delen. 1 atoombinding dan, die bestaat uit 1 elektron van waterstof en 1 van broom, of wat dan ook.
|
ja, normaal gezien maar 1. en ik denk dat dat ook het antwoord op je vraag moet zijn.
het kunnen er dus wel meer zijn, in bromoniumionen heeft Br er 3, bijvoorbeeld. |
Wat Alicia zei over het feit dat H en de halogenen nog graag een extra electron willen komt omdat atomen graag zo stabiel mogelijk willen zijn. Dit bereiken ze door de edelgasconfiguratie aan te nemen waarbij het aantal electronen in bijna alle gevallen gelijk is aan 8 behalve waterstof, want die streeft de configuratie van He aan en zal daardoor maar 2 electronen nodig. H heeft van zichzelf 1 electron met dit electron en een electron van een ander atoom vormt hij een electronenpaar (die zorgen voor de binding), zodat hij 2 electonen om de kern voelt en dus de edelgasconfiguratie heeft bereikt.
De halogenen (fluor, chloor, broom, jood) hebben 7 electronen in de buitenste schil (de valentieschil) ze willen dan ook graag een 8ste electron om zich heen voelen (edelgasconfiguratie) Dit doen ze door een electron te delen met een ander atoom, op dezelfde manier als H. Hieruit volgt dat de halogenen allen met H 1 binding vormen. (( het aannemen van de edelgasconfiguratie geld overigens niet voor alle metalen. De d-blok metalen (ook wel overgangsmetalen) nemen heel vaak een pseudo edelgasconfiguratie aan, maar dat is niet iets waar jij (topicstarter) je druk over moet maken, dat doe ik wel)) |
Citaat:
Mechanistisch ziet het er als volgt uit. http://courses.chem.psu.edu/chem38/m...um/bronium.gif Het Br+ heeft 2 electronen te weinig en vormt daardoor twee banden, dit is echter niet geheel de correcte representatie, want je krijgt een delocalisatie van de electronen, waardoor de + lading is verdeeld over het broom en de twee koolstofatomen. Bij broom is deze driehoek het duidelijkste aanwezig, bij de additie van chloor wordt ook iets dergelijks gevormd, maar van fluor en jood is het niet bekend, daar komt de plus lading gewoon op een koolsotfatoom terecht. |
Citaat:
ff opzoeken: mja, in bromonium dus twee en waar ik aan dacht ging het over boor :rolleyes: :o maar kan broom ook niet iets van d2sp3 ofzo? |
Citaat:
Als je iets dergelijks zou creeeren dan is broom energetisch heel erg aangeslagen en het zou een erg reactief deeltje zijn. Ga er maar niet van uit dat d2sp3 ontstaat, ik heb er iig nog nooit van gehoord. |
alle halogenen met een ezelbruggetje:
HONClBrIf (klint als honselbrif) ....en dat klinkt weer als hondebrok...gebruik je fantasie en je komt er wel |
Citaat:
|
Citaat:
dan weet ik er wel betere hoor. trouwens dat zijn niet de halogenen (H O en N toch iig niet). |
Citaat:
|
Citaat:
Br2 I2 N2 Cl2 H2 O2 F2 |
Jood kan er iig 1 vormen.
Maar volgens mij kan Br2+ er geen enkele vormen. Of was broom nou 2-, dan kunnen er iig 2. |
Citaat:
Zo'n domme zin, maar het werkt wel. |
Heb je geen BINAS??? table 104!!!
|
Het Bruine Olifantje Fietst niet in chloor
heb ik altijd geleerd :D |
Wij leerden BrINClHOF
Brinkelhof Niet dat het ergens op slaat, maar het is wel een woord :D En Tommie, loop nou niet zo interessant te doen joh :D :nono: |
Citaat:
Ik interessant doen??? :confused: Ik ben niet interessant, dus kan ik het ook niet doen. Van dat BrINClHOF had ik echt nog nooit gehoord en verder weet ik gewoon best wel wat over scheikunde (dat mag ook wel) en dat kan ik dan toch gerust aan anderen vertellen. Als iets van toepassing is op een bepaald onderwerp. En ja, voor het geval dat jij het doet, dit was een geval van *hap* |
Citaat:
dat zijn niet de halogenen als je die bedoelt. halogenen zijn groep 7A, meer niet. |
Citaat:
Op de middelbare school leer je ezelsbruggetjes voor de elementen die in paren voorkomen. appiegogogo had het fout, want die dacht dat het wel de halogenen waren. darthraver legde alleen uit wat dat rijtje elementen dan wel met elkaar gemeen had. |
ah
|
meld nieuwe ezelsbruggetjes bij R Kuijt
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:05. |