![]() |
Nederlandse vlag.
Waarom zijn wij Nederlanders toch zo ontzettend bang om onze vlag te laten zien? In het buitenland zul je zeer regelmatig de nationale vlag zien wapperen en afgebeeld zien maar als je zoiets doet in Nederland word je uitgemaakt voor racist. Waarom is dat?
|
Bij ons heeft ie anders wel een jaar buitengehangen hoor.
Omdat mn zus geslaagd was en iedereen te lui was om m binnen te halen. Nederlands zijn nou eenmaal niet zo nationalistisch ingesteld denk ik. T slaat vind ik ook nergens op om je vlag buiten te hangen omdat je trots bent op je eigen land. Ik ben helemaal niet supertrots op dit land. |
a. Is men bang om de vlag uit te hangen?
b. Wanneer zou jij willen zien dat men de vlag uithangt? c. Waarom ben je/ wordt je gezien als een racist als je de vlag uithangt? |
Citaat:
|
Als je ziet hoe het nu gaat in Nederland ben ik absoluut niet trots op 'ons' land...
|
Patriotisme en vaderlandsgevoel ontbreekt hier.
|
ik zou dr alleen maar gek van worden als ik altijd en eeuwig overal onze vlag 5 miljoen keer zou zien...
in amerika is t helemaal erg.... t eerste ewat ik zag VOORDAT we gingen landen waren vlaggen... en zo ging dat zown beetje overal waar we waren.... ik vind dat je een vlag gewoon moet bewaren voor speciale gelegenheden dan zie je tenminste meteen van he: er is wat leuks aan de hand...en niet zo van: shit weer die kutvlag... maar dat vind ik... |
Citaat:
Citaat:
Verjaardag van de Prins van Oranje (evt. oranje wimpel) 27 april 28 april Koninginnedag (evt. oranje wimpel) 30 april 29 april Dodenherdenking (halfstok van 18.00 uur tot zonsondergang) 4 mei 4 mei Nationale bevrijdingsdag 5 mei 5 mei Opening Staten Generaal (prinsjesdag) 3e dinsdag van september En bij stadhuizen e.d. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Vlaggelied - Jan Pieter Heije (1863)
O schitt'rende kleuren van Nederlands vlag Wat wappert gij fier langs de vloed! Hoe klopt ons het harte van vreugd en ontzag Wanneer het uw banen begroet! Ontplooi u, waai uit nu, bij nacht en bij dag! Gij blijft ons het teken, o heilige vlag Van trouw en van vroomheid, van vroomheid en moed Van trouw en van vroomheid en moed Of is niet dat blauw in zijn smetloze pracht De trouw onzer vad'ren gewijd? Of tuigt niet dat rood van hun manlijke kracht En moed in zoo menige strijd? Of wijst niet die blankheid zo rein en zo zacht Op vroomheid, die zegen van Gode verwacht De zegen, die enig, die enig gedijt De zegen, die enig gedijt? Waai uit dan, o vlag, zij een tolk onzer beê, Om trouw en om vroomheid en moed. De wereld ontzie u op golven en ree, Maar - daaldet gij ooit op den vloed - Wij heffen uw wit uit de schuimende zee En voeren naar 't blauw van de hemel u mee, Al kleurt zich, al kleurt zich uw rood met ons bloed Al kleurt zich uw rood met ons bloed! |
Citaat:
eerst was dat oranje wit blauw maar goed na de oorlog werd rood wit blauw de officiele vlag.. |
Citaat:
Rond 1570 was de vlag oranje-wit-blauw wat een aantal jaar later veranderd is naar rood-wit-blauw. Waarom dat gebeurd is is niet helemaal zeker maar men denkt dat rood beter zichtbaar was van veraf ivm de grote schepen van vroeger. Ook is er een theorie dat men afwilde van de Oranjes en meer waarde hechtte aan de destijdse republiek. |
Citaat:
maar volgens mij wat ik eruit begrijp is t inderdaad eerder roos wit blauw geworden ergens tijdens de 80jarige oorlog(je heb dus glijk) maar de nsb had in 1944 de oranje wit blauwe vlag enne in 1951 zijn de officiele kleuren vastgesteld Citaat:
nja interessant geschiedkundig verhaal *lol* |
Omdat t niet veel boeit waar je geboren bent :o
Zoals je niet je ouders kunt uitkiezen, kun je ook niet het land uitkiezen waar je geboren bent. Het is wellicht een nuchtere houding, maar wel een gezonde, imo. |
Citaat:
|
Ik wil ook een Nederlandse vlag, misschien maar eens aan Sinterklaas vragen. :o
|
Citaat:
|
Citaat:
maar ik bedoel dat ik t gewoon irritant vind zoals in New York dat op zowat ieder gebouw, iedere hoek van de straat bij wijze van spreken, de vlag hangt op sommige plekken is t niet erg, maar niet overal.... |
Citaat:
snap de connectie tussen nederlandse vlag op je kamer hebben hangen en neo-nazi niej helemaal maar goed... althans ik snap niet wrom je dat gelijk moet zijn als je een vlag hebt hangen, laat ik t zo zeggen |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
zie je tenminste gelijk dat t een belangrijk gebouw is.. |
Citaat:
maar ik snap niet dat je er gelijk 1 moet zijn omdat je de vlag op je kamer heb... beetje een verkeerde manier van een conclusie trekken if you ask me... |
Citaat:
|
Nederlanders zijn nu eenmaal alleen maar patriottistisch tijdens internationale voetbalwedstrijden en op koninginnedag... en dán zie je de vlag wel.
|
als ik op m'n rug op mijn bed lig en ik kijk naar het plafond dan zie ik nog een stukje van de muren en dat vormt tezamen de nederlandse vlag :D ....ben ik nu ook een neo-nazi :eek:
Maar ik moet zeggen, ik kijk raar op als ik op dagen dat er eigenlijk geen reden voor is een nederlandse vlag zie hangen bij zeg maar de buren of zo (zit in de flat tegenover me eentje die 'm te pas en onpas buitenhangt en ik vraag me steeds meer af waarom) |
Citaat:
dat zou een beter volkslied zijn dan heel het wilhelmus |
ik denk dat dat neo-nazi idee in connectie met de neerlansche vlag voortkomt uit de tijd dat, de "racisten" een bomberjack droegen met op de mouw rood wit blauw, maja we zeiken te veel op het verleden,
waar koop je trouwens zo'n vlag, ik wil er ook 1 |
Wij geven inderdaad minder om het vaderland. :)
|
Vind hem ook wel mooi, maar hang hem alleen op bij wedstrijden van het NL 11tal. (alhoewel de oranje kleur dan gebruikelijker is..)
|
Boterham met worst.
|
Ik vind het goed om op veel gelegenheden de rood-wit-blauwe vlag uit te hangen. Het verbeeld immers sterk ons nationaal-bewustzijn. Ik denk dat de behoefte aan nationaal bewustzijn nu niet heel erg bestaat, omdat Nederland zich in een tijdperk van relatieve rust en vrede bevindt. Nationaal bewustzijn wordt pas noodzakelijk ten tijde van oorlog of interne instabiliteit. Zo hebben de aanslagen op 11 september 2001 het patriottisme in de VS bijvoorbeeld nieuw leven ingeblazen.
Eigenlijk moeten we blij zijn dat het nationale gevoel in Nederland niet nodig is. |
Ik heb gewoon niet zo heel veel met die vlag. Daarnaast heb ik een hekel aan dat overdadig gewapper ermee zoals in de VS.
|
Ik heb een echte DDR vlag :cool:
Ik zou ook geen nederlandse vlag ophangen, wie is er nou trots op om een van die hielenlikkende domme mensen te zijn die hier wonen. Trouwens zijn Nederlanders vet nationalistisch, je ziet het niet, maar als je ze hoort praten over Nederland. Oei. En dat terwijl Nederland echt niest voorstelt :D Nee, ik noem mij liever Europeaan :cool: |
Citaat:
Overigens vindt ik de eenwording voor Europa hier ook wel een rol inspelen. Mensen worden idd minder nationalistisch, sterker nog in de toekomst zullen wij steeds minder te zeggen hebben over ons eigen land. Je zou kunnen zeggen dat de vlag hiervoor symbool staat. Ik ben niet zo koningsgezind dus ik zal nooit de vlag buiten hangen met de verjaardag van de koningin (wel op koninginnedag), hmm het is eigenlijk wel best zo. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik hang de vlag vrijwel nooit uit omdat ik daar geen aandrang toe voel. Ik ben er niet trots op Nederlander te zijn (hoe kun je nou trots zijn op iets waar je zelf niks voor hebt hoeven doen?). Ik ben wel blij in Nederland te wonen, maar ik heb niet echt de behoefte dat met anderen te delen.
Waarom andere mensen de vlag niet zoveel buitenhangen is denk ik voor een groot deel te wijten aan het feit dat het over het algemeen kansloze mensen zijn die met vlaggetjes op hun mouw of kleding lopen, en daar wil de gewone burger niet meer geassociëerd worden. En terecht. |
Citaat:
|
Omdat ie gewoon lelijk is.
|
Oh ja, uitgemaakt voor racist? :o Valt me niet op hoor...
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik noem mij liever wereldburger. :) Nationalisme is voor bekrompen mensen die hun ogen sluiten voor de realiteit. Derhalve zie ik niet in waarom je überhaupt met zo'n vlag zou willen lopen. |
Citaat:
Citaat:
|
weetje hoeveel werk dat is, iedere keer die vlag ophangen en weer naar binnen brengen
|
Machiavelli schreef op 05-11-2003 @ 16:56:
Citaat:
Citaat:
|
Ik zie het nut niet zo van de vlag buiten hangen..
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:35. |