Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Partities 'overzetten' op andere hardeschijf (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=652764)

D@mien 05-11-2003 15:59

Partities 'overzetten' op andere hardeschijf

Ik heb een HD (6GB) die in 2 partities is opgesplitst. Op de partitie van 2Gb staat Win 98 en op die van 4Gb staat XP.

Aangezien 4 Gb voor XP veel te weinig is en ik net dmv garantie een andere schijf gekregen heb (30Gb) voor mn overleden 20Gb schijf (zie ander topic) wil ik mn 6Gb schijf vervangen voor mn 30Gb schijf.

Nu komt het lastige: Ik wil mn huidige OS-en op die 30 GB schijf zetten.
Voor win 98 wil ik 3GB (RUIM voldoende)
Voor XP wil ik 10Gb
en als (extra) dataschijf wil ik 15 GB

Die partities maken geven voor mij een probleem...Fdisk wil er maar 2 maken...en met partitionmagic heb ik slechte ervaringen...
én de data overzetten is een probleem...je kan neit zomaar met kopieren en plakken die data overzetten..

Heeft iemand een idee hoe ik dit moet aanpakken??

IceManX 05-11-2003 17:26

Met de WinXP installer eerst je partities aanmaken.

Daarna met Norton Ghost (of een gelijksoortig programma) partition to partition kopieren. Dit gaat perfect zolang de doelpartities maar minimaal even groot zijn als de bron partities.

Ik denk alleen wel dat je naderhand met de XP CD ook even je MBR opnieuw moet instellen.

D@mien 05-11-2003 20:41

Citaat:

IceManX schreef op 05-11-2003 @ 18:26:
Ik denk alleen wel dat je naderhand met de XP CD ook even je MBR opnieuw moet instellen.
Wat is MBR?

Orion16 05-11-2003 21:41

FDISK /MBR dan is je Master Boot Record weer fijn leeg en klaar voor gebruik. :) Ik zou eens Norton Ghost proberen dan kan je een image maken van de inhoud van een paritie en die image kopieëren naar een andere parititie of gewoon partities kopieëren. Succes!

D@mien 05-11-2003 21:54

Citaat:

Orion16 schreef op 05-11-2003 @ 22:41:
FDISK /MBR dan is je Master Boot Record weer fijn leeg en klaar voor gebruik. :) Ik zou eens Norton Ghost proberen dan kan je een image maken van de inhoud van een paritie en die image kopieëren naar een andere parititie of gewoon partities kopieëren. Succes!
Ik ga dan wel ff spelen met Norton Ghost :)

[EDIT] Waar moet ik dan dat MBR doen? in Fdisk kan ik er nix over vinden...[/EDIT]

fosje 05-11-2003 23:15

zover ik mij kon herinneren is het met ghost niet mogelijk XP te kopieren win98 gaat prima maar XP deed hij niet
Althans dat is wat ik mij herinner, maar dat is al een tijdje geleden dus die versie zal ook wel wat verouderd zijn

Screaming Slave 06-11-2003 00:30

Citaat:

D@mien schreef op 05-11-2003 @ 22:54:

[EDIT] Waar moet ik dan dat MBR doen? in Fdisk kan ik er nix over vinden...[/EDIT]

fdisk /mbr in dos prompt. is gewoon param.

D@mien 06-11-2003 00:44

Citaat:

Crystal Method schreef op 06-11-2003 @ 01:30:
fdisk /mbr in dos prompt. is gewoon param.
hij geeft geen fouten als ik dit doe, maar ik kan nogsteeds niet booten....:(

Volgens Google meot ik iets met de XP CDROM...kijk ik daar wel ff op

(ik heb een Win98 bootdisc)

Screaming Slave 06-11-2003 00:48

khad alleen je stukje over fdisk mbr gelezen in eerste instantie; nu ff je first post ook gelezen. probeer dit eens; xp cd erin dan, recovery console, inloggen, en dan FIXBOOT :) should work denk ik

D@mien 06-11-2003 00:55

Als ik FIXBOOT intyp geeftie een fout...FixMBR doet ie wel..maar ook dan werktie niet.

[edit] Iets wat mij opviel: ik kan alleen maar me aanmelden op de XP partitie...en die staat op D:.....mn Win98 ziet ie niet....die staat op C:[/edit]

D@mien 06-11-2003 02:43

Nou...het syndroom van Microsoft had weer toegeslagen...dit was et probleem:

Ik had mn 'originele' hardeschijf er weer ingehangen, naast de cloneschijf.
Toen ik naar de clone-98 map wou in de verkenner zat ie te bleren dat ie neit geformat was, terwijl in dat wél had gedaan. Ik em dus formatten...net zoals ik eerder al had gedaan.

Vervolgens ging ik naar computerbeheer om te kijken of er nog meer rare dingen aan de hand waren. Daar zag ik tot mijn verbazing dat mn C schijf niet actief was...wat ik wederom wél gedaan had..

Nu kan ie wel booten, alleen looptie vast tijdens het inloggen in XP...98 wil wel gewoon...

D@mien 06-11-2003 11:02

*zucht* Ik had Xp er ff af gegooid, omdat ik dacht aan een mislukte clone, kan Ghost nietmeer schrijven op die schijf...als ie em wil clonen dan krijg ik een errormessage...

"Error number: (40204)
Message: Can't find drive with specified disk identification. You may need to load additional driverste acces this drive"

D@mien 06-11-2003 17:43

voor diegene die dit nog lezen:

Ik kan nu mn schijf weer op, maar XP wil ie niet booten.
Hij blijft hangen op het scherm vlák voor het welkom menu. Je ziet dan hetzelfde als bij het welkom menu, alleen staat er ipv de tekst staat het windows XP logo.
FIXMBR en FIXBOOT helpen niet...

Ik heb al bij de google-discussiegroepen gekeken, en dit schijnt een bekend probleem te zijn als je een partitie cloned...
Maar een oplossing zag ik er niet tussenstaan..
Weet iemand hier een oplossing?

Orion16 06-11-2003 18:05

Citaat:

D@mien schreef op 05-11-2003 @ 22:54:

Gewoon doen, fdisk /mbr intikken, dan is je boot record weer leeg. Verder niet over zeuren :)

Ik heb vanmiddag mn 6gb schijf gekloond op een 40gb schijf dus dat gaat prima (y) Dat ghost moet je van diskette draaien, je start ghost op vanaf een bootable floppy. Geen geklooi in Windows.

D@mien 06-11-2003 18:53

Citaat:

Orion16 schreef op 06-11-2003 @ 19:05:
Gewoon doen, fdisk /mbr intikken, dan is je boot record weer leeg. Verder niet over zeuren :)

Ik heb vanmiddag mn 6gb schijf gekloond op een 40gb schijf dus dat gaat prima (y) Dat ghost moet je van diskette draaien, je start ghost op vanaf een bootable floppy. Geen geklooi in Windows.

Gedaan, maar ik blijf bovenstaande problemen houden..

Droyd 06-11-2003 19:38

geen idee, volgens mij hoef je nu niet meer te zoeken op die mbr. Nu je zo ver bent geraakt ligt het probleem wellicht elders. Volgens mij ligt het aan de verwijzingen die nu niet meer geldig zijn aangezien je xp partitie een andere drive letter hebt dan voordien. Je zou je xp partitie moeten dumpen naar de partitie met dezelfde driveletter en zien wat dat geeft, mocht je dit niet hebben gedaan.

(ik kan helemaal verkeerd zitten ;) )

Als dat niet helpt zou je beter gewoon een nieuwe install doen van xp...dat zou het moeten doen volgens mij

D@mien 06-11-2003 19:59

En hoe verander ik die driveletter?? De enige manier die ik weet is in XP bij computerbeheer....maar daar kan ik die schijf geen E noemen (nu heet ie D) aangezien je dan 2 E-schijven hebt..

[Edit] keppet al voor mekaar...maar et hielp niets:([/edit]

D@mien 06-11-2003 21:16

Nadat ik mn XP drive van D naar E heb verplaatst, en fdisk /mbr heb gedaan(voor de zoveelste keer vandaag :p) kan XP nu booten...hoe en waarom weet ik niet, maar het gaat me er nu ff om dat ie et doet :D:D

D@mien 06-11-2003 21:45

Kep nu nog maar 1 klein dingetje:
Mn dataschijf (120GB) staat in computerbeheer aangegeven als dynamische schijf en als eenvoudig volume...is dit een probleem?

Droyd 06-11-2003 22:05

Waar is te zien dat het een zogenaamd dynamisch volume is?

Was dit vroeger ook zo?

D@mien 06-11-2003 22:32

Citaat:

Droyd schreef op 06-11-2003 @ 23:05:
Waar is te zien dat het een zogenaamd dynamisch volume is?

Was dit vroeger ook zo?

Je kan in configuratiescherm -> systeembeheer -> computerbeheer -> opslag -> schijven (lokaal) kijken wat die schijven zijn...

Of dit vroegen zo was:
Ik geloof et niet...100% zeker ben ik niet...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:09.