Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Mijn 80 GB HD kapot? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=653290)

Ijsklontje. 06-11-2003 09:42

Mijn 80 GB HD kapot?

Hey,

Mijn geformateerde 80 GB harddisk doet heel erg raar.

Als ik hem op master zet, dan loopt de pc vast als hij gaat kijken of er cd-roms aanwezig zijn, bij het opstarten van de pc.

Als ik hem op slave zet dan start hij wel op.
Als ik dan de cd van windows erin doe, dan ziet hij hem wel in het begin, en loopt de pc weer vast als er staat:
Setup is starting windows 2000 setup.

iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Niels

moenbase 06-11-2003 09:49

check eerst de ide kabels even (ook op je moeder boord), desnoods vervangen als je reserve hebt, of je gebruikt die van de cd-rom speler...
of probeer je hd eens in een andere pc.

Ijsklontje. 06-11-2003 09:51

Citaat:

moenbase schreef op 06-11-2003 @ 10:49:
check eerst de ide kabels even (ook op je moeder boord), desnoods vervangen als je reserve hebt, of je gebruikt die van de cd-rom speler...
of probeer je hd eens in een andere pc.

Dat heb ik allemaal al gedaan, en werkt niet.
Ik denk toch echt dat hij gewoon kapot is.

JUH 06-11-2003 09:56

Welk merk/type?

mss heb je hele mooie bad-sectors :o

Ijsklontje. 06-11-2003 10:02

Citaat:

JUH schreef op 06-11-2003 @ 10:56:
Welk merk/type?

mss heb je hele mooie bad-sectors :o

Maar ik kan niet eens echt in dos komen ofzo :P
Anders had ik wel chkdsk /f uitgevoerd

Maar het is een:

Western Digital WD800 80Gb

Gimme more beer 06-11-2003 10:08

Citaat:

suikerklontje schreef op 06-11-2003 @ 11:02:
Maar ik kan niet eens echt in dos komen ofzo :P
Anders had ik wel chkdsk /f uitgevoerd

Maar het is een:

Western Digital WD800 80Gb

Oeh met die HDD heb ik in het begin ook veel problemen gehad in windows 9x... Western Digital heeft er goede analyse software voor...

Trouwens, je komt wel in msdos, met een goede opstartdiskette...

Er zijn overigens meerdere standen:
- Master zonder slave
- Master met slave
- Slave

Heb je een Slave CD-ROM speler en een Master HDD of andersom op dezelfde kabel zitten of heb je je CD-ROM en je HDD op gescheiden kabels (2 masters zonder) of iets anders?

Ijsklontje. 06-11-2003 10:11

Citaat:

Gimme more beer schreef op 06-11-2003 @ 11:08:
Oeh met die HDD heb ik in het begin ook veel problemen gehad in windows 9x... Western Digital heeft er goede analyse software voor...

Trouwens, je komt wel in msdos, met een goede opstartdiskette...

Er zijn overigens meerdere standen:
- Master zonder slave
- Master met slave
- Slave

Heb je een Slave CD-ROM speler en een Master HDD of andersom op dezelfde kabel zitten of heb je je CD-ROM en je HDD op gescheiden kabels (2 masters zonder) of iets anders?

Ik had om het probleem te verduidelijken me cd-rom en cd-writer afgekoppeld, dus ook de IDE kabels. Ik heb me harde schijf daarna op elke stand geprobeerd, en alleen op slave blijft ie iets doen.

Dj Pjotr 06-11-2003 10:15

ai, heb een soortgelijk probleem, bij mij ligt het aan de bootsector die gewoon vernkl**t is (comp kan de hd niet meer mounten) ligt momenteel in Enschede tussen de grootste wizzkids van NL ter reperatie....

JUH 06-11-2003 10:21

Citaat:

Dj Pjotr schreef op 06-11-2003 @ 11:15:
ai, heb een soortgelijk probleem, bij mij ligt het aan de bootsector die gewoon vernkl**t is (comp kan de hd niet meer mounten) ligt momenteel in Enschede tussen de grootste wizzkids van NL ter reperatie....
:>

Ijsklontje. 06-11-2003 11:45

Citaat:

Dj Pjotr schreef op 06-11-2003 @ 11:15:
Dat stimuleerde me laatste beetje hoop wel heel erg ;)

Maar ff ontopic: Incisseble unmountable boot system

Zo'n soort error heb ik een aantal keer gehad de afgelopen maand.

Rugbuksnuffer 06-11-2003 18:38

Hoe oud is die HD van je. Ik bedoel heb je er geen garantie meer op.
Heb een dergelijk probleem met een 40 Gb van Maxtor. Blijven proberen heeft weinig zin. Je kunt proberen de schijf normaal als Primary master aan te sluiten en te formateren.
Lukt dit niet ga er dan maar vanuit dat je schijf is overleden.
R.I.P 80 Gb Western Digital.

Orion16 06-11-2003 18:46

Probeer een tooltje als GWscan en probeer nullen naar de harddisk te schrijven en een Extented Test te doen. Als dat niet werkt.. :(

Gimme more beer 07-11-2003 08:54

De meeste winkels geven een jaar of 2 garantie op hardware-onderdelen. De WD800 is naar mijn weten nog geen 2 jaar op de markt, dus als het een hardwareprobleem is, wordt hij vrijwel zeker vervangen.

Als het inderdaad een probleem met de bootsector is, zou ik eventjes iemand die er veel verstand van heeft laten proberen om alle data te backuppen (leverancier doet dat niet) en hem dan naar de winkel brengen...

Je hebt het bonnetje toch nog wel? :D

Enlightenment 07-11-2003 09:26

Bonnetje heb je niet nodig, je kan direkt als RMA sturen. Heb je S/N en P/N voor nodig (Serial Number / Part Number).

Lang leve RMA. :)

Gimme more beer 07-11-2003 18:42

Citaat:

Enlightenment schreef op 07-11-2003 @ 10:26:
Bonnetje heb je niet nodig, je kan direkt als RMA sturen. Heb je S/N en P/N voor nodig (Serial Number / Part Number).

Lang leve RMA. :)

Bij de winkel heb je het bonnetje wel nodig, is raar, maar toch echt zo. Je kunt hem natuurlijk altijd opsturen. Maar de TPG heeft de vorige zending ook 3 HDD's, 1 DVD speler en een kast gemold, terwijl het goed verpakt was :(

Enlightenment 08-11-2003 03:57

Kun je niet reclameren dan?

dystopia 08-11-2003 05:03

Gewoon even een diagnose programma downloaden dat je HDD test. Dat programma moet dan de sectors lezen en schrijven. gwscan.exe voor MSDOS is een goeie imo.

Zo kan het heel goed zijn dat de HDD niet geheel naar de klote is, maar dat een deel van de HDD slechts naar de klote is. Maakt-ie een raar geluid?

Gimme more beer 08-11-2003 09:51

Citaat:

Enlightenment schreef op 08-11-2003 @ 04:57:
Kun je niet reclameren dan?
De ontvanger (Alternate Computerversand BV, computerbedrijf) heeft getekend voor onbeschadigde ontvangst en dan vergoedt de TPG niet. Dat moet Alternate dan doen, maar dat deden ze niet. Het verhaal is nog niet uit, want m'n geld komt hoe dan ook terug...

Enlightenment 08-11-2003 09:58

:D

Zó is dat! :cool:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:38.