![]() |
[CPU] te heet?
He mensen..
Ik heb net een nieuwe pc.. maar ik vroeg mij gewoon eens af of de temp normaal is. De CPU is stressed rond de 58 graden. Moederbord rond de 40 graden. Natuurlijk ook stressed. Het gaat hier om een 2.6 ghz met 800 FSB en een ASUS P4PE-X SE moederbord. Er zit gewoon een standaard voeding in.. standaard intel koeler en geen extra fans. Hij staat in een kast de voor en achterkant zijn open van de kast (soort van pc kast) en aan de zijkant is ongeveer 2 tot 3 cm ruimte.. |
Niets om je zorgen over te maken
|
Echt zorgen hoef je je niet te maken maar toch zou ik een extra coolertje aan de achterzijde er bij zetten zodat de cpu lucht direct uit de kast gezogen wordt.
|
Als het ongeveer zo blijft lekker zo laten. :)
|
Mwah koel is het zeker niet, maar je zult denk ik geen stabiliteitsproblemen krijgen, wel als je nog wilt overclocken, en ook op de warmere zomerdagen. Maar dat ligt weer een tijd voruit. Je zou een keer een casemod kunnen doen door een 120mm (12cm) blowhole te maken, en daar een 120mm casefan op te zetten die je op 5V of 7V laat blazen ofzo.
|
THNKX voor de tips.. een extra fan zou ook niks helpen? of zo een ding wat je in je slot zet en die dan de lucht eruit zuigt.. soort van fan
|
beetje ot, maar is er eigenlijk ergens een lijst/tabel/whatever met de maximale temperaturen voor cpu's? misschien wel handig voor als ik ooit nog 's ga overclocken :)
|
bij de huidige cpu staat die er zelfs bij.. een pentium zou voor een paar minuten tot 100 graden kunnen halen..
tevens zat ik dus te denken om boven in mijn kast een fan te zetten die verse lucht de kast in zuigt en onderin de kast zo een soort van fan voor in je slot te zetten die de lucht eruit zuigt.. |
Citaat:
Maar goed als je idd een gat in je kast boort 12cm fan er in op 7v dan zul je idd genoeg luchtstroom hebben maar als dat niet genoeg is zou ik er nog een aan de achterkant het zelfde doen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
ik heb: - 2 aan de voorzijde(lucht van buiten naar binnen) - 1 aan de bovenzijde (binnen naar buiten) - 1 aan de achterzijde (binnen naar buiten) Citaat:
|
Ik had ooit een topic geopend over een CPU-fan van een Athlon 850 op een Duron 1600.. nou, ik heb 'm uitgetest, hij wordt 45 graden maar verder geen stabiliteitsproblemen. Is het slim om een andere CPU-cooler te kopen?
|
Waarom zou je? Als je temperatuur idle 45 graden is, en hij blijft stressed ook rond de 50, dan hoef je echt geen andere koeler te installeren. Zeker de boxed koelers van AMD zijn behoorlijk ruim bemeten.
|
Die 120mm fan doe je gewoon aan de zijkant he.. op het zijpaneel. Precies boven de CPU cooler fan.
|
Citaat:
|
Dan zou ik 'm er mooi op laten zitten. Ik gebruik voor mijn overgeklokte 2400+ ook nog steeds de boxed cooler van een 1700+ en dat zootje wordt stressed ook niet warmer dan 45 graden.
|
Citaat:
|
Citaat:
Wellicht dat je van de zomer de computer wel eens open wilt neerzetten. |
Citaat:
|
Dan laat je hem gewoon van voor naar achteren blazen en dan ben je klaar :D
2x 12cm op 7volt of als geluid geen problemen is 2x 8cm op 12volt. |
Citaat:
|
Ik zou het zo laten als je comp stabiel is, en pas tegen de zomer naar een andere oplossing kijken.
|
Citaat:
hij is gewoon stabiel inderdaad. Maar haalt mijn optie gewoon niks uit dan? |
ook een boven en een achter werkt goed.
Probeer het anders eens met 2 oude ventilatoren en je zult zien dat het wel werkt. ook kun je het natuurlijk uitstellen tot de zomer. Aan de andere kant als je nu tijd hebt kun je het nu doen in de zomer zou ik liever aan het strand liggen dan thuis mijn coolers installeren. |
Citaat:
|
ook dat kan hoor.
eigenlijk is alles mogelijk :D Je moet alleen 1 ingang hebben en 1 uitgang. alles wat tussen die coolers wordt gecooled. |
ik heb er nu eentje achterin gezet die de lucht er nog enkel en alleen uittrekt.. de nieuwe temps:
proc: stressed 52 mb: stressed 30 en nu mijn volgende zoektocht: rooster met fans.. in het zwart |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik leg alleen uit wat mijn theorie is waarom sommige processoren soms wat warm kunnen worden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
maar bij mij kun je echt onderin de kast geen fans inbouwen |
Citaat:
Maar waarom wil je zoveel casefans erin? stressed 30 voor MB en 52 cpu is best netjes. Zoiets heb ik ook. Veel casefans gaat alleen maar meer lawaai maken en het tocht zo. :p |
Citaat:
|
Citaat:
Wel altijd leuke casemods die fans terwijl ze niet zo duur zijn :P |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:27. |