nare man |
08-11-2003 15:04 |
Citaat:
halve banaan schreef op 08-11-2003 @ 13:20:
Ja, kinderen gelijke kansen geven. Een prachtidee, daarom is het ook ooit ingevoerd. Het is geprobeerd, het werkt niet en daarom wordt het nu afgeschaft. Het was het proberen toch waard? Dat gezeik vind ik dus een beetje onterecht.
|
Hoeveel waarde hebben de mooiste idealen, die op de grootste onzin berusten?
Mijns inziens getuigt het niet alleen van meer realiteitszin, maar ook van meer noblesse om kinderen meteen op hun eigen niveau les te geven. Zo loods je kinderen effectiever door de middelbare school, in plaats van ze eerst allemaal bij elkaar te stoppen en maar te zien wie er achteraf boven is komen drijven.
Ten tijde van de invoering van de Basisvorming bestond in wetenschappelijk onderwijsland allang de overtuiging dat het beter was om kinderen op hun eigen niveau les te geven. Dat was voorheen ook altijd zo geweest. Het waren enkel beleidsoverwegingen die de Basisvorming hebben doen ontstaan, en voor beleidsoverwegingen die de realiteit zó uit het oog verliezen kan ik geen waardering opbrengen.
Citaat:
En de tweede fase beschouw ik ook niet als een grote misser. Ookal kan het op een aantal punten grondig verbeterd worden, denk aan de belachelijke opsliting van de talen. Maar verder heb ik alleen maar voordeel van dat systeem gehad, tot nu toe in ieder geval. Veel zaken die ik nu als vaardigheid leer heb ik ook in de tweede fase geleerd. En daar heb ik best wel veel aan.
|
De Tweede Fase is naar mijn mening wel een grote misser, althans op het VWO. Ik zie niet in waarom men de Tweede Fase op het VWO zou willen doorvoeren. Op het HAVO kan ik het begrijpen, omdat dat niveau bedoeld is voor een praktijkopleiding, namelijk het HBO. Het ligt dus in de rede om daarvoor inderdaad een bredere maar minder diepe algemene kennis te kweken, zodat leerlingen op het HBO zich sneller kunnen redden in een verscheidenheid aan functies. Dit effect werd nog versterkt door de roep uit het bedrijfsleven om meer flexibele, breed opgeleide mensen.
Op het VWO is het echter éen grote grap. Het VWO leidt op voor de wetenschap. Daar is de Tweede Fase een lijnrechte doorkruising van. Iemand die een wetenschappelijke opleiding volgt heeft niets aan brede, maar ondiepe kennis. Ook heeft hij niets aan enkele kennis van het ópzoeken van dingen. Want dat is de achterliggende gedachte van de Tweede Fase 'je hoeft het niet te wéten, als je maar weet wáar je het moet vinden als je het nodig hebt'. Onzin natuurlijk, want een grote hoeveelheid parate kennis is zeer wel een vereiste voor een succesvolle wetenschappelijke opleiding.
Het was dus mijns inziens logischer geweest de Tweede Fase slechts op het HAVO in te voeren. Laat de wetenschap over aan de wetenschappers, maar probeer niet iedereen in een 'managerskeurslijf' te dringen omdat het bedrijfsleven daar toevallig om vraagt. Gelukkig komt men op het ministerie van OCW langzamerhand ook tot die conclusie en wordt scholen steeds meer ruimte gegeven hun eigen draai aan de TF te geven.
|