![]() |
Wat is de vergrotende trap van bizar?
:)
|
bizarderer
|
Ik denk gewoon "bizarder", of we moeten toevlucht nemen tot het anglicistische "meer bizar".
|
Bizarder lijkt mij het meest logisch
Maar het zou wel leuk zijn om iets onlogisch te bedenken net als bij goed en beter |
Citaat:
|
BizarDer?
Niet bizarrer? |
Bizarrer/bizarder :confused: kan beide niet?
Bizarst |
Als iets niet klinkt, kan je gewoon meer/meest gebruiken. In het Engels bestaan daar regels voor, in het Nederlands is het gewoone een gevoelskwestie.
|
bizar - bizarder - het bizarst
zo ik zo zeggen... dus bizarder... |
extra bizar
|
het zou eigenlijk bizar-bizarer-bizarest moeten zijn, Maar ipv bizarer word altijd 'more bizar' gebruikt.
bizarDer is het zeker niet omdat er in de vergrotende trap geen d's achter een woord worden geplakt, (in de regelmatige gevallen) altijd alleen -er. |
bizar, meer bizar, het bizarst
maar waarom niet raar, raarder, het raarst |
Citaat:
't Is ook 'raarder' dus waarom niet 'bizarder'? *zoekt het op* |
Gevonden :)
Woorden op -r krijgen een d in de vergrotende trap; autoritair, autoritairder. Etc. Vervolgens; woorden op -sich, -sk, -st en -sd krijgen 'meest' in de overtreffende trap, omdat de vormen met -st niet uitspreekbaar zijn. (logisch, logischer, meest logisch etc). Bij vreemde woorden moet je eerst proberen te eindigen met -er en -st, wanneer dat niet goed uit te spreken is of er drie toonloze klanken achter elkaar komen (bv onvriendelijker, uitdrukkelijker) dan gebruik je meer en/of meest. Maar het is beter om het alleen in deze gevallen te doen, en dus niet anders, want vormen met meer en/of meest doen nogal Engels aan.. (bron: Schrijfwijzer - Jan Renkema). Dus mja, ik blijf bij: bizar - bizarder - bizarst 't Is uit te spreken, en er komen geen drie toonloze klanken achter elkaar. 'meer bizar' en 'meest bizar' doen nogal Engels aan. |
bizar heeft geen vergrotende trap want bizar is al groot genoeg :o
|
Citaat:
(veel - meer - meest, klein - kleiner - kleinst, raar - raarder - raarst etc) |
Citaat:
|
Citaat:
|
te bizar voor woorden.
Tenminste dat zeg ik altijd. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:17. |