![]() |
vwo te zwaar? wat nu?
[broertje van sjoukje]
Haaj mensen, Vorig jaar deed ik 4vwo en dat ging best wel simpel, ik deed helemaal niets en toch haalde ik voldoendes en ging dus over naar 5vwo. Maar nu in 5vwo versla ik erin, toetsen waar ik goed voor leer snap ik niet en te veel verslagen/brieven/opstellen etc. Nu zou je zeggen, ga jij maar mooj naar4havo, maar dei zit vol en er is dus niets mogelijk. En volgend jaar 5vwo over doen helpt nix want dan nap ik het nog niet en het blijft veel. En volgend jaar havo lijkt me niets, dan zit ik bij kinderen die 2 a 3 jaar jonger als mij zijn. Het is niet dat ik nu even een dipje heb want het speelt nu al vanaf het begin van het jaar en ik probeer er steeds weer bovenop te komen, maar de motivatie is er gewoon niet. 5vwo gaat ook niet lukken omdat ik ondertussen ook nog naar GGZ moet, voor mijn gedrag en verleden etc. en ik heb veel vrienden en een eigen bedrijf, wat k allemaal niet wil opgeven. De opleiding die ik na vwo wou doen is Multimedia Vormgeving Niveau 4, en dat kan evengoed met mbo (overgang 3 naar 4 vwo/havo); dus waar leer ik nu voor? En als ik nu zou stoppen (kwart 5vwo) betekent het dan praktisch dat ik een mavo-diploma in mn zak heb? ..... |
Je kunt nu volgens mij wel door naar die opleiding ja. Dat zou ik even overleggen met je decaan.
Als ik jou was zou ik wel doorgaan met vwo nu. Als je blijft zitten heb je toch meer kansen om het jaar daarna wel te halen. Al lijkt dat nu voor jou nog onmogelijk. |
Hmm. Dit lijkt me meer iets voor S&S, eigenlijk.
|
Citaat:
Ik weet niet of het nog steeds zo is, want ze zijn alle regels (nadelig voor je) aan het veranderen, maar vroeger had je dan inderdaad een mavo diploma gehad. Wat ik wel weet en dat zou je eigenlijk ns uit moeten zoeken, is dat een heleboel HBO opleidingen geen vaste toelatingseisen hebben. Dat betekent dat je sommige studies ook kan doen als je alleen maar examen hebt gedaan in bijv. Nederlands, Engels en wiskunde. (deelcertificaten..die niet meer zo heten want die zijn afgeschaft) Misschien is dat een idee, examen doen (en halen) in een paar vakken. Veel HBO's laten je daarmee toe. Maar je school heeft hier als het goed is ook veel informatie over. Succes! |
Citaat:
|
ik zou dan idd gewoon naar t MBO gaan, als je dat toch al wilde..
Je houdt dan alleen wel het risico dat als je die opleiding niet afmaakt, je helemaal geen diploma oid hebt. Kun je niet in de buurt naar een andere school en daar de havo doen ? |
Een andere havo is 25 km verder op..... :( n mn ouders willn me daar al helemaal niet omdat ik dan in verkeerd klimata terecht kom oid :S
|
je kunt je overgangsbewijs naar 4vwo niet inwisselen voor een mavo diploma, maar mag wel naar 't mbo.
Wat is het verschil dan: Als je het mbo niet blijkt te halen heb je dus geen diploma en kan je dus ook niet bij een bedrijf aankomen met 'ik heb een mavo diploma, omdat ik van 3 naar 4 vwo ben gegaan'. Je hebt gewoon niks, klaar. Maar als je het mbo wel haalt is er uiteraard geen enkel probleem. Je hebt dan gewoon een mbo diploma. |
Citaat:
|
kun je nu niet naar 5 havo ipv naar 4 havo?
Misschien werkt dat... |
Citaat:
|
Ik zou voorlopig even de kat uit de boom kijken en gewoon verder gaan met vwo5.
Je zei dat je in de 4e nix hoefde te doen om toch goede cijfers te halen. VWO 5 wordt in het algemeen gezien als moeilijkste jaar, misschien heb je dus te weinig gedaan in de afgelopen jaren. Maar dat kan ik absoluut niet bepalen, wat vind je zelf daarvan? Wel lastig is dat de havo klas vol zit, misschien laten ze je daarom toch naar Havo 5 gaan en op het vwo heb je meestal meer vakken dus.. Misschien dat je een paar maanden later een betere oplossing vindt. |
bedankt! Ik ga er dit jar nog voor en als ik het haal, mooj. Nders doe ik volgend jaar mbo. Bedankt!
|
Je kunt aan het einde van 5 VWO (ook als je blijft zitten) naar 5 HAVO, heb ik ook gedaan. Je hebt dan wel wat dingen in te halen, zoals duits, maar het is heel goed te doen. Als ik jou was zou ik daar es naar vragen bij jou op school.
|
Citaat:
of het moet op jouw school anders geregeld zijn? bij ons kan deze overgang in ieder geval zonder problemen gemaakt worden. |
Als het tot en met 4vwo makkelijk afging, dan is het grote kans dat dit ook wel lukt :)
Maarja, ik lees dat je het toch gaat proberen, veel succes ermee! |
Als je met weinig moeite tot de vierde kan komen kun je VWO ook gewoon afmaken. Je moet misschien een beetje wennen aan de werkdruk van de Tweede Fase, maar het komt vast wel goed. (y)
|
Maar hoezo zit die klas vol dan? Kunnen ze echt niet even een extra tafel+ stoel neerzetten? zo moeilijk moet dat toch niet zijn. Kom nou, als jij naar havo 4 wil, dan moet dat toch mogelijk zijn?
|
Citaat:
Het niveau verschil tussen VWO 4 en 5 is enorm. VWO 4 was een koekje, VWO 5 zwaar *PEEP* en 6 is weer goed te doen. Ontopic: Ik denk toch dat ik ondanks alle nadelen maar voor een havo zou gaan... |
Citaat:
|
Citaat:
M.a.w., sjoukie, zet 'm op! :) Zonder diploma naar 't mbo gaan is ook niet echt handig, en van 5vwo --> 4 havo lijkt me ook zonde. |
Geen idee hou oud je bent, maar wat dacht je van 4 en 5 havo ineen. Zoals het er nu naar uitziet blijf je dus zitten op het vwo, kan je niet naar havo en zit je dus eigenlijk 'vast'. Je kan dan kiezen voor 4 en 5 havo ineen, wanneer je dit haalt kan je een hbo opleiding volgen.
|
Citaat:
VWO5 is goed te doen, als je je best een beetje doet. Wat belangrijk is dat je al die bureaucratische handelingsdeelopdrachtenzooi niet te veel gaat uitstellen, maar als ik Maria van der Hoeven mag geloven hebben jullie het hier al weer makkelijker mee dan onze TF-generatie. |
5vwo is bijna gelijk aan 5 havo gewoon ff goed inzetten moet vwo ook te doen zijn
|
is een ander profiel kiezen geen optie?
In de vierde realiseerde ik me nietsdoende dat natuur en gezondheid me niet zou gaan lukken, ik ben daarom overgestapt naar economie en maatschappij, dat lukt me wel weer heel erg goed. Zit nu overigens in 6vwo. Ik kan me er niet in vonden dat de 5e hardstikke moeilijk was, ik heb er nou niet echt veel moeite voor gedaan. Informeer naar de opverstap van 5vwo naar 5 havo dat is wel een ideale oplossing |
je mavo diploma heb je allang!!
na 3 vwo heb je 'm al |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Dat , ongeveer , heb ik ook gehad .
Door ziek zijn en spijbelen heb ik een deel school gemist . Voornamelijk 4 vwo . Ik wilde bouwkunde gaan doen , dus ik had wiskunde natuurkunde etc nodig . Ik was overgegaan , terwijl dat eigenlijk niet mocht , maar met een beetje geslijm , kwam ik ver . In de 5de , tja , dat ging kut . Ik zou natuurkunde en scheikunde met de 4de mee gaan volgen . Maar ik had geen verplichting , dus dat heb ik 2 weken volgehouden . Ik heb 5 vwo afgemaakt . Ik werd alleen maar depressiever omdat ik niet hoger haalde dan 5en . Meestal waren het 3en voor schoolonderzoeken . Ik ben na 5 vwo , naar zo'n particuliere school gegaan . Daar heb ik 4 en 5 havo in 1 jaar gedaan . Ik ben geslaagd (niet me hele leven , maar wel me diploma op zak :p) en zit nu op de hbo . :) |
Citaat:
Ik weet niet hoe het op het vwo zit maar 4havo is ook heel zwaar. Heel veel werkdruk, hard werken en alles (en ik was ervoor ook gewend dat ik niks hoefde te doen) Ontopic: Ik zou gewoon proberen 5vwo af te maken. Als het lukt mooi meegenomen, als het niet lukt jammer dan. Misschien lukt het toch wel, of via zitten blijven enzo dat je het toch haalt. Nu met school stoppen is wel erg zonde. |
Citaat:
Mogen we natuurlijk niet vergeten dat op vwo 100 dingen in 3 jaar in je hoofd worden gepropt, en op havo 75 dingen in 2 jaar. (bij wijze van spreken dan he) In verhouding is het meer in kortere tijd maar op vwo is het dieper. Verder zou ik gewoon met 5vwo verder gaan. En wil ik ook nog zeggen dat ik het ronduit belachelijk vind dat je niet meer in die 4havo-klas in kan: als er iemand gaat verhuizen en naar jouw school wil in 4 havo kan het wel, zeker weten. Dus het is echt bullshit. |
De omschakeling van VWO4 naar VWO5 is natuurlijk groot. Zijn er niet bepaalde vakken waar je echt moeite mee hebt? Kun je daar dan niet bijles in krijgen?
Of een huiswerkinstituut waar je na schooltijd heengaat (klinkt wel erg heftig maar dat zal vast wel meevallen). Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik ken mensen die er heen gaan en daarbij helpt het wel. |
Doorgaan met VWO en wellicht extra huiswerkbegeleiding?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ehm.. iets gaan doen tijdens de les?
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:43. |