![]() |
De echt klassiekers qua boeken?
En dat zijn:.... (tell me cuz i dunno)
|
alleen op de wereld denk ik toch wel..
|
Tja, wat is een klassieker?
Qua Engelstalige boeken is dit misschien wel een goeie plek om te kijken: http://www.randomhouse.com/modernlibrary/100best/ ------------------------------------------- Book of the Day: Vladimir Nabokov - Lolita |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
hehe, om eerlijk te zijn vind ik Jip&Janneke wel een klassieker http://forum.scholieren.com/wink.gif!
of het wordt er 1.. 't is echt zo'n boekje dat over een aantal decennia nóg wordt gelezen http://forum.scholieren.com/wink.gif |
Dune,. Frank Herbert
|
anne frank - het achterhuis
|
Citaat:
in het nederlands is het trouwens duin :p en een aantal tim krabbé boeken zijn ook wel klassiekers te noemen, vind ik dan.. |
Tolkien, In de ban van de ring. Moet ik dat nou nog zeggen... :p
Ow, en Rad des Tijds, Robert Jordan (:p!! Ik heb de Nederlandse versie ja en :p die is ook goed!!) |
Tolkien inderdaad..
verder een echte klassieker: In de koele meeren des Doods van Frederik van Eeden (ik heb het goed gespeld! ik heb het goed gespeld! *juich*) |
Idd.
Toch echt Tolkien en trouwes niet alleen in de Ban van de Ring. Z'n andere boeken zijn ook superrr |
Voor mij in ieder geval:
De gestalte in het berkenbos - Jean Claude van den Berge |
Donkere kamer van Damocles
Lord of the Rings Ontdekking van de hemel |
Citaat:
Is gewoon het beste boek dat er ooit geschreven is. |
Citaat:
|
De bijbel is DE klassieker... (in het algemeen dan he, of je het nou leest of niet en graag doet of niet...)
|
Citaat:
|
De wereld van Sofie
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Harry Mulisch - Het Stenen Bruidsbed
Gaat over Nederlandse boeken toch? |
Citaat:
vond er nix aan.. |
Citaat:
Ik vond 't trouwens ook niet echt leuk boek... |
Het Kaartenhuis :)
Beste boek dat er naar mijn idee geschreven is. 't is alleen niet echt nederlands. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
dat kan aan jou liggen :rolleyes:
Lees 'm nou maar eens echt goed door dan zie je de verbanden, de verwijzingen, de symboliek en de briljante schrijfwijze... |
Watership down (Waterschaps heuvel) (y) (y) (y)
|
animal farm? (de boerderij der dieren heet het in het nederlands geloof ik...)
|
Echte klassiekers zijn volgens mij de volgende boeken:
Faust van Goethe Der Zauberberg van Mann Maar ik moet ook zeggen dat ik Der Zauberberg niet mooi om te lezen vind, ben er na 80 blz. mee gekapt. Faust heb ik nog niet gelezen, maar ik wil het nog wel eens proberen. |
De verborgen geschiedenis - Donna Tartt :)
|
Hasse Simonsdochter van Thea Beckman vond ik errug mooi.
|
Citaat:
Moderne engelstalige klassiekers: De Amerikaanse trilogy van Philip Roth (American Pastorale, I Married a Communist, The Human Stain) Catch-22 en Something Happened van Joseph Heller. |
Citaat:
|
Nederlands - Kort Amerikaans, Hans Wolkers
Engels - LotR (duh ;)) |
Turks Fruit - Jan Wolkers
De Avonden - Gerard Reve Verdriet van Belgie - Hugo Claus De Koperen Tuin - Simon Vestdijk Karakter - Ferdinand Bordewijk Dit soort boeken (die ik echt niet allemaal gelezen heb) zijn volgens mij klassiekers in de Nederlandse literatuur... |
Van de koele meren des doods - Frederik van Eeden
De kleine Johannes - Frederik van Eeden |
Nederland: Multatuli - Max Havelaar (plus bijtitel)
Buitenland: Tolstoj - Oorlog en Vrede Moet ze allebei nog lezen overigens.. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:38. |