![]() |
aantal vragen over logaritmen en exponenten
De volgende opgaven moet ik kunnen voor mn SE toets wiskunde van morgen maar ik snap ze niet, kan iemand deze voor me uitwerken?
1. Los op (algebraisch): (2e^x) / x(2x+3) = 2e^x(2x+1) / (2x+3)^2 2. a) ln x = 2 b) ln x = -1 c) 4 ln x = 2 d) ln 3x = 3 e) ln(-x+2) = -2 f) ln^2 x = 1/4 g) ln x = 1 + ln 5 h) ln x = 3 - ln 4 i) ln (x+3) - ln (x-1) = ln 2 Ik snap totaal niet hoe je zoiets moet oplossen dus ik ben ook allang blij als iemand me kan vertellen hoe je dat moet doen. Als er een paar uitgewerkt worden vind ik het allang prima! 3. Gegeven is de functie f(x) = x / ln x a) bereken welke waarden f (x) aanneemt voor x > 1. Dit heb ik uitgerekend met de GR maar hoe het algebraisch moet weet ik niet. b) Stel een vergelijking op van de raaklijn van de grafiek van f in het punt A met xa is 1 / e Hierbij had ik zelf al de afgeleide uitgerekend, die is volgens mij: (ln x - 1) / (ln^2 x). Dan had ik 1/e ingevuld in de formule van de afgeleide, daar kreeg ik -2 uit. Dan krijg je: y = -2x + b maar dan lukte het niet om b uit te rekenen. c) Er zijn twee raaklijnen van de grafiek van f met richtingscoefficient -6. Stel van elke raaklijn een vergelijking op. Ik had gesteld: de formule van de afgeleide is -6, daar kreeg ik uit x = 1/2 e maar die andere waarde lukte me niet. d) De grafiek van f snijdt van de lijn y = q een lijnstuk af met lengte 10. Bereken q in twee decimalen nauwkeurig. Alvast heel erg bedankt!!!!!! |
ik doe er een paar om het ff uit te leggen. let je nooit op op school? :nono: :p
ln x = 2 wil zeggen x = e^2. ln x = -1 wil zeggen x = e^(-1) = 1/e. 4 ln x = 2 wil zeggen x = e^(2 / 4). ln 3x = 3 wil zeggen x = (e^3) / 3. snap? :) de rest heb ik geen zin in :o |
ln x is gewoon de logaritme van x met grondtal e, dus... elog x . Zoals je denk ik al weet is bijvoorbeeld bij 2log x = 6, x = 26. Dit zelfde geldt dan ook voor ln. Dus zoiets als: ln x = -2 is te schrijven als elog x = -2 en dus x = e-2.
Citaat:
Citaat:
|
AANNAME:
2e^x(2x+1) = (2x+1)*2e^x EN DUS NIET 2e^x(2x+1) = 2e^(2x^2+2) dat was onduidelijk (2e^x) / x(2x+3) = 2e^x(2x+1) / (2x+3)^2 = {Beide kanten vermenigvuldigen met de deling} (2e^x) * (2x+3)^2 = x(2x+3) * 2e^x(2x+1) = { uitwerken van de maaltekens en kwadraat } 2e^x * (4x^2 +12x+9) = (2x^2+3x)*(2x+1)*2e^x = { beide kanten delen door 2e^x en rechts ff vermenigvuldigen uitwerken} 4x^2 + 12x + 9 = 4x^3+2x^2 + 6x^2 + 3x = { vereenvoudigen } 4x^2 + 12x + 9 = 4x^3 + 8x^2 + 3x = { vereenvoudigen } 9x + 9 = 4x^3 + 4x^2 dit kun je vast zelf wel :) onder voorbehoud, is een tijd geleden dat ik zo wiskunde heb gedaan, maar he tlijkt goed volgens mij :) |
Citaat:
|
Citaat:
1/x(2*x+3)=(2*x+1)/(2*x+3)2, dus (2*x+3)2=x(2*x+3)(2*x+1), dus 2*x+3=0 of 2*x+3=x(2*x+1), dus x=-1 1/2 of 2*x+3=2*x2+x, dus x=-1 1/2 of 2*x2-x-3=0, dus x=-1 1/2 of x=(1-sqrt(25))/4=(1-5)/4=-4/4 =-1 of x=(1+sqrt(25))/4=(1+5)/4=6/4=-1 1/2, dus x=-1 1/2 of x=-1. De oplossing x=-1 1/2 voldoet echter niet aan de vergelijking 2*ex/x(2*x+3)=2*ex(2*x+3)2 omdat er voor x=-1 1/2 door nul wordt gedeeld, wat niet is toegestaan. Citaat:
c) Deel beide leden door 4. Dit geeft: ln(x)=2/4=1/2, dus x=e1/2. d) ln(3*x)=3 <=> 3*x=e3, dus x=1/3*e3 e) ln(-x+2)=-2 <=> -x+2=e-2, dus -x=-2+e-2, dus x=2-e-2 f) ln2(x)=1/4 geeft: ln(x)=1/2 of ln(x)=-1/2, dus x=e1/2 of x=e-1/2 g) ln(x)=1+ln(5) <=> ln(x)=ln(e)+ln(5)=ln(5*e), dus x=5*e h) ln(x)=3-ln(4) <=> ln(x)=ln(e3)-ln(4)=ln(e3/4), dus x=e3/4=1/4*e3 i) Tel links en rechts ln(x-1) op. Dit geeft: ln(x+3)=ln(2)+ln(x-1)=ln(2(x-1))=ln(2*x-2). Er geldt: ln(a)=ln(b) <=> a=b, dus je krijgt: x+3=2*x-2, dus -x=-5, dus x=5. Citaat:
Citaat:
Citaat:
=-6/12=-1/2 of p=(-1+sqrt(25))/12=(-1+5)/12=4/12=1/3, dus x=e-1/2 of x=e1/3. Invullen van deze waarden van x in f geeft de bijbehorende y-waarde f(x). Er geldt dat de raaklijn de vergelijking y=-6*x+b heeft, dus invullen van x en de bijbehorende y in de vergelijking geeft de bijbehorende waarde van b, waarmee de vergelijking van de raaklijn is gevonden. Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
= { beide kanten door x+1 delen } 9 = 4x^2 x = 1,5 of x = -1,5 je moet wel ff op uitzonderingen letten. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar als ik nu even kijk...iets wazigs :S (2e^x) / x(2x+3) = 2e^x(2x+1) / (2x+3)^2 vul voor x = -1,5 in: iets / x(-3+3) = ietsanders / ( -3+3)^2 oftewel delen door 0 in de oorspronkelijke formule. Das toch neit toegestaan? |
Citaat:
Citaat:
9(x+1)-4*x2((x+1)=(x+1)(9-4*x2)=0, dus x+1=0 of 9-4*x2=0, dus x+1=0 of 4*x2=9. De overige stappen ken je al. Citaat:
1/x(2*x+3)=(2*x+1)/(2*x+3)2, dus (2*x+3)2=x(2*x+3)(2*x+1). Er geldt nu: 2*x+3=0 of 2*x+3=x(2*x+1)=2*x2+x, dus 2*x+3=0 of 2*x2-x-3=0. Uit 2*x+3=0 volgt: x=-1 1/2 en uit 2*x2-x-3=0 volgt: x=-1 1/2 of x=-1, maar x=-1 1/2 moet als oplossing inderdaad vervallen omdat je dan door nul deelt. Ik heb dat er inmiddels in mijn vorige reply bijgezet. |
Citaat:
Citaat:
Beetje stom trouwens, als je dat niet mag. Los je het netjes (toch?) algebraisch op en dan is het nog niet goed :p Citaat:
|
Citaat:
a*b=a*c => b=c, mis je de mogelijkheid dat a nul kan zijn, met het risico dat je links en rechts ongemerkt door nul deelt. In plaats daarvan dien je a*b=a*c op nul te herleiden. Dit geeft: a*b-a*c=a(b-c)=0, dus a=0 of b-c=0, dus a=0 of b=c. In dit geval heb je te maken met de equivalentie a*b=a*c <=> a=0 of b=c, en het is deze equivalentie waarvan je bij het oplossen van de vergelijking a*b=a*c gebruik dient te maken. |
nou vooruit ik geef je gelijk, al vind ik het tamelijke slechte vraagstelling, als je het goed oplost, dat het dan nog fout kan zijn :S
mijn manier was namelijk ook algebraisch en volgens alle geldige rekenregels, maarja.... |
Citaat:
Citaat:
|
ok toch overtuigd (en dat niet eens om ervan af te zijn ;))
|
Citaat:
|
Citaat:
Behalve over exponenten en logaritmen ging de toets ook over correlatie en regressie en kansrekening. Het stuk over C&R heb ik denk ik een beetje onderschat, had andere dingen verwacht enzo dus dat ging niet zo lekker. De opdrachten over exponenten en logaritmen gingen vrij goed (de vergelijkingen kon ik allemaal oplossen, met de raaklijnen heb ik een beetje zitten stoeien), kansrekening ging wel heel goed volgens mij. Al met al was ik niet zo heel tevreden, t was een twijfelgeval. Ik was ook heel erg zenuwachtig (ben drie keer naar de wc geweest van de voren, was vergeten te eten en had dus heel erg honger en trilde heel erg). Het ging iig slechter dan mn vorige SE maar daar had ik dan ook een 8.5 voor :D (meetkunde en differentieren). Ik ben vandaag mn cijfer wezen vragen en ik had een 6.6!!!!!!! Ben opzich er wel blij mee, had verwacht dat ik rond de 7 zou hebben dus dat klopt aardig. Morgen gaan we het bespreken, ben benieuwd. IIg ontzettend bedankt voor jullie hulp (al kon ik het niet altijd even goed volgen :o maar waarschijnlijk vinden jullie dit soort dingen wel leuk om op te lossen) :) |
:cool: (y)
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:19. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.