![]() |
[scheikunde][3hv] indampen en destilleren
Heej,
Ik ben niet zo'n kei in scheikunde dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met deze vragen :) 16. Leg uit wat het verschil is tussen indampen en destillatie. >Het verschil tussen indampen en destilleren is dat als indampt je de damp niet opvangt. Bij destilleren doe je dit wel en koel je het daarna af. (klopt dit?) 18. Leg uit wanneer we bij scheiding van een opgeloste vaste stof in water gebruik zullen maken van indampen en wanneer van destillatie. (die weet ik niet..) weet iemand het antwoord opd eze vragen? Groetjes Eva |
hallo E.........h,
16. ok 18. stel dat in een wasserette het organische reinigingsmiddel wordt verdampt... of dat het benzeen, waarmee de laatste restjes olie uit pitten wordt gehaald, wordt verdampt... etc terwijl je weet dat je het best nog een keer zou kunnen gebruiken... Het milieu laten we maar even buiten beschouwing. |
Vraag 18
Destilleren doe je als je de stof die je uit je oplossing wilt krijgen als eerste verdampt. Op die mannier kan je die stof namelijk opvangen. Wil je de stof die het laagste kookpunt heeft niet hebben dan kan je gewoon indampen. Pas wel op als de stof die als eerste verdampt makkelijk vlam vat. Als dat het geval is kan je het beste destileren omdat anders de boel wel eens in de fik kan vliegen als je boven een vlam verdampt. |
indampen: droogkoken tot de opgeloste (vaste) stof achterblijft
destilatie: scheidingsmethode waarbij stoffen met een verschil in kookpunt worden gescheiden. Bijvoorbeeld als je zeewater destilleerd verdampt alleen het water omdat het kookpunt van zout veel hoger is dan dat van water. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:23. |