![]() |
wat zijn jullie p/m kwijt ...
Hoi,
Ik ben gewoon benieuwd wat het nou eigenlijk kost als je op kamers gaat. Wat zijn jullie p/m kwijt (incl. woning en studie) En wat krijg je van studiefinanciering en wat krijg je van je ouders. Groeten Patrick |
je zal nog al vaak de tip krijgen datdit topic al een keer of 100 eerder geweest is.......
ebruik even de zoekfunctie |
je bent pas 15! over 3jaar is dat allemaal weer anders, maar laten we zeggen dat, als je nu op jezelf zou gaan wonen in een kamer met alles erop en eraan,dat je toch wel n kleine 800E per maand nodig hebt om alles te kunnen bekostigen, dan heb ik het over huur, eten, college en boekengeld en dergelijken...
|
Studie per jaar € 1200,-
Boeken (voor een jaar) € 300,- Bijkomende studiematerialen (tot nu toe voor 1 periode € 42,-) Boodschappen € 3,50 per dag Huur € 280,- Internetkosten € 25,- studievereniging € 15,- (per jaar) (eventueel studentenvereniging € 80,- per jaar) Overige uitgaven max € 100,- (voor mezelf bepaald, zie het als zak- en kleedgeld) Het is dus heel wat Ik heb een maxiamale lening van de ib-groep. Na mijn studie zien we wel hoeveel ik moet afbetalen en wat ik wellicht van mijn ouders als schenking krijg. Ik maak in ieder geval niet alles op wat ik heb. |
750 euro heb je toch wel nodig. Even een tip, leen niet te veel.
4 * 400 * 12 = 20.000 euro. Dat lijkt niet veel, maar is wel een klein jaarsalaris. Iets waar je jaren aan vast zit. Kan een probleem zijn bij je relatie, een hyptheek enz. Tegen die tijd heb je ook kosten (veel) en inplaats van wat geld te sparen ben je een lening aan het aflossen. Lukt het niet om naast je studie te werken, blijf dan maar lekker thuis. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Je hebt trouwens iets van 700 euro per maand nodig gemiddeld (y) |
Dat hangt dus compleet van je studie af, als je sociologie of filosofie studeert zou ik maar niet teveel lenen, dat kun je never nooit terugbetalen, zelfs al vind je een baan in je vakgebied.
|
Citaat:
|
Citaat:
geschiedenis filosofie culturele antropologie sociologie ontwikkelingsstudies etc. Met een studie als psychologie heb je nog meer kans (zeker als je kijkt hoeveel niet-sporende gasten er rondlopen, getuige het Psychforum, laat die ouders maar dokken :evil: ). |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Wat kan iedereen toch zeuren over dat lenen. Ok, als je het niet nodig hebt zou ik het ook zeker niet doen. Maar het bestaat niet voor niks. Je hebt 15 jaar de tijd om het af te betalen en dat is 55 euro per maand bij mij straks. Dan hou ik als het goed is genoeg over om te sparen. Al ben ik wel van plan meer af te lossen per maand. Als je geen rijke ouders hebt en toch een dure studie (zoals ik) dan moet je wel lenen. Alleen doe het alleen voor je studie en niet om andere dingen te bekostigen. Daar zou ik gewoon voor sparen. Want je bent nog jong maar een centje opzij zetten voor tijdens je studententijd kan echt geen kwaad. Lenen is dus geen ramp als je het echt nodig hebt.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:41. |