Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Eten & Drinken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=62)
-   -   verschil groente en fruit?? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=660582)

luvgirl 13-11-2003 17:05

verschil groente en fruit??

Okay hier even een lastig vraagje: Wat is het verschil tussen groente en fruit? Wanneer is iets dus een groente en waarom geen fruit?

succes

Lorelei 13-11-2003 17:13

Citaat:

luvgirl schreef op 13-11-2003 @ 18:05:
Okay hier even een lastig vraagje: Wat is het verschil tussen groente en fruit? Wanneer is iets dus een groente en waarom geen fruit?

succes

Volgens mij noemen we het fruit als de zaden, die uiteindelijk voor meer van die soort moeten zorgen, in het 'ding' zelf zit. (tjesis, ik kon even helemaal niet op m'n woorden komen, sorry voor de rare 'beschrijving'). Ik weet het niet zeker, maar het is wel zoiets. :)

TechXP 13-11-2003 17:40

Citaat:

luvgirl schreef op 13-11-2003 @ 18:05:
fruit -> vrucht
groente -> eetbare plant

zoiets...

extinction 13-11-2003 17:43

fruit is toch datgene wat door de plant bedoeld is om opgegeten te worden, omdat er dan zaden (die in het fruit zitten) verspreid kunnen worden.
En groente is dus idd gewoon een plantje.

Lorelei 13-11-2003 20:11

Citaat:

extinction schreef op 13-11-2003 @ 18:43:
fruit is toch datgene wat door de plant bedoeld is om opgegeten te worden, omdat er dan zaden (die in het fruit zitten) verspreid kunnen worden.

Juist! Dat probeerde ik te zeggen, maar dat lukte niet helemaal. :o :)

mandarijn 13-11-2003 21:13

Citaat:

extinction schreef op 13-11-2003 @ 18:43:

ja, heel leuk, maar tomaat en komkommer zijn toch groentes...

luvgirl 13-11-2003 21:47

Ja precies!
In een komkommer en tomaat zitten ook zaadjes met als bedoeling voortplanting.
Dus we zijn er nog niet uit...

TechXP 13-11-2003 22:09

Via google:

DESCRIPTION: wat maakt groente groente en wat maakt fruit fruit, wat is de wetenschappelijke(?) omschrijving van zowel groente als fruit

ANSWER: Biologisch gezien ligt het verschil in het deel van de plant dat we eten:
Fruit is vruchtvlees dat rond de zaden van een plant is gegroeid.
Groente zijn de andere delen van een plant: de stam, de bladeren etc.

Het heeft dus niets te maken met het feit of je ze uit de hand kan eten of niet.
Gezien deze definitie zijn de volgende groenten (althans, volgens vele mensen), dus eigenlijk fruit:
- tomaten
- komkommers
- advocado's
- groene en rode pepers.

Lorelei 14-11-2003 11:04

Citaat:

TechXP schreef op 13-11-2003 @ 23:09:
Via google:

DESCRIPTION: wat maakt groente groente en wat maakt fruit fruit, wat is de wetenschappelijke(?) omschrijving van zowel groente als fruit

ANSWER: Biologisch gezien ligt het verschil in het deel van de plant dat we eten:
Fruit is vruchtvlees dat rond de zaden van een plant is gegroeid.
Groente zijn de andere delen van een plant: de stam, de bladeren etc.

Het heeft dus niets te maken met het feit of je ze uit de hand kan eten of niet.
Gezien deze definitie zijn de volgende groenten (althans, volgens vele mensen), dus eigenlijk fruit:
- tomaten
- komkommers
- advocado's
- groene en rode pepers.

Yup en dat klopt ook. Tomaten en komkommer en zo = fruit. :)

extinction 14-11-2003 16:20

Citaat:

mandarijn schreef op 13-11-2003 @ 22:13:
ja, heel leuk, maar tomaat en komkommer zijn toch groentes...
nee fruit.

Balance 14-11-2003 16:33

En paprika? Daar zitten ook pitjes in, maar ik weet niet of die bedoeld zijn voor voortplanting..

Daantje_0705 14-11-2003 16:46

Citaat:

linda85 schreef op 14-11-2003 @ 17:33:
En paprika? Daar zitten ook pitjes in, maar ik weet niet of die bedoeld zijn voor voortplanting..
Paprika is volgens mij ook een vrucht. Paprika hoort bij de familie van de nachtschade en daar horen sommige soorten fruit ook bij, kan op dit moment alleen even geen voorbeeld geven.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:21.