![]() |
kan iemand me helpen?
ik heb over 4 weekies mn mavo-eindexamen (kzit nog in laatste jaar mavo) en nou moet ik dus ook leren voor wiskunde..
alleen het lukt me niet om het te leren..mja hoe moet ik dit uitleggen.. er valt niet veel aan te leren....wiskunde-gedoe kun je toch niet leren....of wel? kan iemand me helpen hoe ik dat het beste kan leren..? |
Sommen oefenen. En veel. Oude examens, proefexamens, sommen in je boek... Maak ze, en iedere keer als je het niet snapt, moet je er van leren... (uitwerkingen erbij is dus handig). Herhaal later de moeilijkere sommen: maak ze opnieuw, en kijk of je ze nu wel snapt. Uiteindelijk gaat het erom dat je willekeurige sommen goed kan maken, en ook nog in een redelijk tempo. Dan heb je het wel goed geleerd...
|
En als je iets niet begrijpt, kun je altijd op dit forum de som zetten. Vaak kunnen leerlingen het je het best uitleggen, vooral als ze geduldig zijn. Ik ben iig bereid te helpen :)
|
Citaat:
Ik wil je niet ontmoedigen, maar je kunt zoveel oefenen als je wilt, maar als je het niet snapt... dan lukt het niet. Met snappen bedoel ik dus de formules en regeltjes goed kunnen toepassen. Wat je wel kunt oefenen, is de goede informatie halen uit een verhaaltje. Toen ik examen deed (4 jaar geleden) had ik op mijn wiskunde examen 3/4 kantje met een verhaal, waarin allemaal gegevens stonden. De uiteindelijke vraag had maar betrekking op één enkel gegeven... en dit kun je wel oefenen. |
Citaat:
En tot 14 juli, heb ik door de week tijd ZAT! :o :D :D ;) |
Ik geef bijles in wis-, natuur- en scheikunde via e-mail op v.m.b.o.-, h.a.v.o- en v.w.o.-niveau. Mocht je hulp nodig hebben, dan kun je me bereiken via mijn e-mailadres arno.van.asseldonk@hetnet.nl.
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat leerlingen moeite hebben met wiskunde komt omdat hun eigen schema's niet goed aansluiten bij de schema's die voor het begrijpen van wiskunde nodig zijn. Zodra bekend is waar het probleem van die aansluiting zit kun je zo'n leerling(e) laten zien hoe zijn of haar schema's zodanig kunnen worden aangepast dat hij of zij wel begrijpt hoe een en ander in elkaar zit. |
Citaat:
|
Citaat:
Woordjes (duits, engels) en feiten (geschiedenis, aardrijkskunde) zijn dingen die je (in een avond) kunt leren. Wiskunde, natuurkunde en in minder mate economie, zijn niet te leren in een avond. Je begrijpt het, of niet. Begrijp je het niet, kun je zo hard leren als je wilt, maar het helpt je niet verder bij het oplossen van vraagstukken. Wanneer je het wel begrijpt, kun je van elk vraagstuk, die betrekking heeft op de stof, oplossen, ook al is die nog zo groot en moeilijk. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Veronderstel nu dat de jongen met zijn ouders op vakantie gaat in, laten we zeggen, Nederland. Hij ontdekt dan dat hij en zijn ouders zelf als buitenlander worden omschreven. Voor hem is dat onbegrijpelijk. De Nederlanders zijn immers de buitenlanders en hij en zijn ouders zijn Engels. Om de nieuwe situatie te kunnen begrijpen moet zijn schema "buitenlander" worden aangepast. Een buitenlander wordt dan voor hem iemand die in een land woont dat niet zijn eigen land is. Hopelijk is het idee van een begrippenschema zo wat duidelijker geworden. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:47. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.