Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   kan iemand me helpen? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=66196)

Deliveran©e 23-04-2002 19:12

kan iemand me helpen?
 
ik heb over 4 weekies mn mavo-eindexamen (kzit nog in laatste jaar mavo) en nou moet ik dus ook leren voor wiskunde..
alleen het lukt me niet om het te leren..mja hoe moet ik dit uitleggen..
er valt niet veel aan te leren....wiskunde-gedoe kun je toch niet leren....of wel? kan iemand me helpen hoe ik dat het beste kan leren..?

GinnyPig 23-04-2002 19:18

Sommen oefenen. En veel. Oude examens, proefexamens, sommen in je boek... Maak ze, en iedere keer als je het niet snapt, moet je er van leren... (uitwerkingen erbij is dus handig). Herhaal later de moeilijkere sommen: maak ze opnieuw, en kijk of je ze nu wel snapt. Uiteindelijk gaat het erom dat je willekeurige sommen goed kan maken, en ook nog in een redelijk tempo. Dan heb je het wel goed geleerd...

Passiepascal 23-04-2002 19:39

En als je iets niet begrijpt, kun je altijd op dit forum de som zetten. Vaak kunnen leerlingen het je het best uitleggen, vooral als ze geduldig zijn. Ik ben iig bereid te helpen :)

eddie 23-04-2002 19:43

Citaat:

*~*SuSHiJoW*~* schreef:
ik heb over 4 weekies mn mavo-eindexamen (kzit nog in laatste jaar mavo) en nou moet ik dus ook leren voor wiskunde..
alleen het lukt me niet om het te leren..mja hoe moet ik dit uitleggen..
er valt niet veel aan te leren....wiskunde-gedoe kun je toch niet leren....of wel? kan iemand me helpen hoe ik dat het beste kan leren..?

idd. Wiskunde kun je niet leren; je moet het 'gewoon' snappen.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar je kunt zoveel oefenen als je wilt, maar als je het niet snapt... dan lukt het niet.

Met snappen bedoel ik dus de formules en regeltjes goed kunnen toepassen.

Wat je wel kunt oefenen, is de goede informatie halen uit een verhaaltje.

Toen ik examen deed (4 jaar geleden) had ik op mijn wiskunde examen 3/4 kantje met een verhaal, waarin allemaal gegevens stonden.
De uiteindelijke vraag had maar betrekking op één enkel gegeven... en dit kun je wel oefenen.

eddie 23-04-2002 19:46

Citaat:

Passiepascal schreef:
En als je iets niet begrijpt, kun je altijd op dit forum de som zetten. Vaak kunnen leerlingen het je het best uitleggen, vooral als ze geduldig zijn. Ik ben iig bereid te helpen :)
ik ook! :)
En tot 14 juli, heb ik door de week tijd ZAT! :o :D :D ;)

mathfreak 23-04-2002 20:22

Ik geef bijles in wis-, natuur- en scheikunde via e-mail op v.m.b.o.-, h.a.v.o- en v.w.o.-niveau. Mocht je hulp nodig hebben, dan kun je me bereiken via mijn e-mailadres arno.van.asseldonk@hetnet.nl.

Deliveran©e 24-04-2002 18:08

Citaat:

mathfreak schreef:
Ik geef bijles in wis-, natuur- en scheikunde via e-mail op v.m.b.o.-, h.a.v.o- en v.w.o.-niveau. Mocht je hulp nodig hebben, dan kun je me bereiken via mijn e-mailadres arno.van.asseldonk@hetnet.nl.
ook voor mavo? *zit in laatse mavojaar*

mathfreak 24-04-2002 18:22

Citaat:

eddie schreef:

Wiskunde kun je niet leren; je moet het 'gewoon' snappen.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar je kunt zoveel oefenen als je wilt, maar als je het niet snapt... dan lukt het niet.

Met snappen bedoel ik dus de formules en regeltjes goed kunnen toepassen.

Wat je wel kunt oefenen, is de goede informatie halen uit een verhaaltje.

Toen ik examen deed (4 jaar geleden) had ik op mijn wiskunde examen 3/4 kantje met een verhaal, waarin allemaal gegevens stonden.
De uiteindelijke vraag had maar betrekking op één enkel gegeven... en dit kun je wel oefenen.

Even een wijd verbreid misverstand de wereld uit helpen: wiskunde kun je wel degelijk leren. Het gaat er bij het toepassen van wiskunde om dat je over het juiste begrippenschema beschikt. Een goede docent(e) zal dan ook altijd proberen te achterhalen welke schema's een leerling(e) hanteert en er voor zorgen dat deze schema's zonodig kunnen worden aangepast zodat nieuwe begrippen gemakkelijk in deze schema's kunnen worden opgenomen. Op het moment dat dat lukt en dat ook duidelijk is waarom dit zo kan is er sprake van iets begrijpen.
Dat leerlingen moeite hebben met wiskunde komt omdat hun eigen schema's niet goed aansluiten bij de schema's die voor het begrijpen van wiskunde nodig zijn. Zodra bekend is waar het probleem van die aansluiting zit kun je zo'n leerling(e) laten zien hoe zijn of haar schema's zodanig kunnen worden aangepast dat hij of zij wel begrijpt hoe een en ander in elkaar zit.

mathfreak 24-04-2002 18:28

Citaat:

*~*SuSHiJoW*~* schreef:


ook voor mavo? *zit in laatse mavojaar*

Het v.m.b.o. is een fusie tussen het m.a.v.o. en het v.b.o., dus de m.a.v.o.-stof zit automatisch in de stof voor het v.m.b.o. inbegrepen. Mocht je dus inderdaad hulp willen hebben, dan weet je hoe je me kunt bereiken.

eddie 24-04-2002 18:29

Citaat:

mathfreak schreef:
<verhaal>
Er is een verschil tussen leren en begrijpen.
Woordjes (duits, engels) en feiten (geschiedenis, aardrijkskunde) zijn dingen die je (in een avond) kunt leren.

Wiskunde, natuurkunde en in minder mate economie, zijn niet te leren in een avond. Je begrijpt het, of niet. Begrijp je het niet, kun je zo hard leren als je wilt, maar het helpt je niet verder bij het oplossen van vraagstukken.

Wanneer je het wel begrijpt, kun je van elk vraagstuk, die betrekking heeft op de stof, oplossen, ook al is die nog zo groot en moeilijk.

mathfreak 24-04-2002 19:26

Citaat:

eddie schreef:

Er is een verschil tussen leren en begrijpen.
Woordjes (duits, engels) en feiten (geschiedenis, aardrijkskunde) zijn dingen die je (in een avond) kunt leren.

Wiskunde, natuurkunde en in minder mate economie, zijn niet te leren in een avond. Je begrijpt het, of niet. Begrijp je het niet, kun je zo hard leren als je wilt, maar het helpt je niet verder bij het oplossen van vraagstukken.

Wanneer je het wel begrijpt, kun je van elk vraagstuk, die betrekking heeft op de stof, oplossen, ook al is die nog zo groot en moeilijk.

Ik heb ook niet beweerd dat je wiskunde in één avond zou kunnen leren. Dat is jouw interpretatie en niet de mijne. Dat er een verschil is tussen leren en begrijpen klopt. Pas als je iets begrijpt kun je ook zeggen dat je het hebt geleerd, maar dan moet je wel over het juiste begrippenschema kunnen beschikken om datgene wat je wilt leren te kunnen begrijpen. Wiskunde is net als andere disciplines te leren, mits je de beschikking hebt over de juiste begrippenschema's.

eddie 25-04-2002 19:46

Citaat:

mathfreak schreef:

Ik heb ook niet beweerd dat je wiskunde in één avond zou kunnen leren. Dat is jouw interpretatie en niet de mijne. Dat er een verschil is tussen leren en begrijpen klopt. Pas als je iets begrijpt kun je ook zeggen dat je het hebt geleerd, maar dan moet je wel over het juiste begrippenschema kunnen beschikken om datgene wat je wilt leren te kunnen begrijpen. Wiskunde is net als andere disciplines te leren, mits je de beschikking hebt over de juiste begrippenschema's.

Wat bedoel je met "begrippenschema's"? :confused:

mathfreak 26-04-2002 17:15

Citaat:

eddie schreef:

Wat bedoel je met "begrippenschema's"? :confused:

Om toe te lichten wat een begrippenschema inhoudt geef ik hier even een voorbeeld, ontleend aan The Psychology of Learning Mathematics van Richard R. Skemp. Stel je een willekeurige Engelse jongen voor die in contact komt met iemand die niet Engels is. De jongen hanteert voor het begrip "buitenlander" het volgende schema: een buitenlander is iemand uit een ander land die Engels spreekt met een voor de jongen afwijkend accent of iemand die moeilijk Engels spreekt, een taal spreekt die voor de jongen onbegrijpelijk is en die qua uiterlijk en kleding gering of sterk van de Engelsen verschilt. Nieuwe buitenlanders, afkomstig uit landen waar deze jongen nooit van gehoord heeft, worden door hem moeiteloos aan zijn schema "buitenlander" toegevoegd.
Veronderstel nu dat de jongen met zijn ouders op vakantie gaat in, laten we zeggen, Nederland. Hij ontdekt dan dat hij en zijn ouders zelf als buitenlander worden omschreven. Voor hem is dat onbegrijpelijk. De Nederlanders zijn immers de buitenlanders en hij en zijn ouders zijn Engels. Om de nieuwe situatie te kunnen begrijpen moet zijn schema "buitenlander" worden aangepast. Een buitenlander wordt dan voor hem iemand die in een land woont dat niet zijn eigen land is.
Hopelijk is het idee van een begrippenschema zo wat duidelijker geworden.

eddie 26-04-2002 17:20

Citaat:

mathfreak schreef:
<uitleg>
OK! :)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:47.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.