![]() |
TOP 100 Nederlandse literatuur?
Ik ben op zoek naar een top 100 van de meest gelezen Nederlandse literatuur?
(TOP 50 of TOP 150 mag natuurlijk ook!) Bij voorbaat dank, Bart |
die zijn er volgens mij geen of het moet zijn dat je gekochte boeken bedoeld dan moet je naar een boekhandel ofzow..
|
ik kan me herrinneren dat ik ooit een 'waarderingslijst/frequentielijst' heb gekregen van m'n leraar. (= top 100 van 'beste' en 'meest gelezen' boeken)
Ik weet alleen niet of ik hem nog heb, maar het bestaat dus zeker wel. Ik zal even zoeken ok, maar ik beloof nix... weet wel nog wat er op 1 stond; De aanslag - Harry Mόlisch |
Zou je dat niet ergens online kunnen vinden, de meest gelezen boeken ofzo?
|
Op huiswerk.scholieren.com kan je een top tien van meest opgevraagde uittreksels vinden.. Maar dat helpt je vast geen aars.
|
Helaas heb ik slechts een top 40 van de meest gelezen boeken. Maar ja, daar zul je wel genoegen mee nemen, denk ik. Ik weet overigens niet zeker of dit echt de hele Nederlandse bevolking moet voorstellen, of alleen de scholieren (deze lijst hebben we van onze docent Nederlands gekregen). Nou ja, komt 'ie:
Top 40 meest gelezen boeken 1. H. Mulisch De aanslag 2. J. Bernlef Hersenschimmen 3. T. Krabbι Het gouden ei 4. W.F. Hermans De donkere kamer van Damocles 5. M. Minco Het bittere kruid 6. M. t Hart De kroongetuige 7. J. Brouwers Bezonken rood 8. H. Mulisch Twee vrouwen 9. K. van Kooten Veertig 10. W. Ruyslinck Wierook en tranen 11. Y. Keuls - De moeder van David S. 12. Y. Keuls Het verrotte leven van Floortje Bloem 13. J. Wolkers Turks fruit 14. M. t Hart Een vlucht regenwulpen 15. F. Bordewijk - Karakter 16. A. Koolhaas Vanwege een tere huid 17. R. Campert Het leven is vurrukkulluk 18. D.A. Kooiman - Montyn 19. F. Bordewijk - Bint 20. M. Minco De val 21. H. Claus De Metsiers 22. R.J. Peskens Mijn tante Coleta 23. D. Meijsing - Robinson 24. H. Lampo De komst van Joachim Stiller 25. J. Wolkers Kort Amerikaans 26. J. Oberski Kinderjaren 27. G. Reve De avonden 28. A.F.Th. van der Heijden De sandwich 29. T. de Loo - Isabel 30. W.F. Hermans Het behouden huis 31. H. Haasse - Oeroeg 32. G. Reve De vierde man 33. A. den Doolaard De herberg met het hoefijzer 34. W. Elsschot Kaas 35. W. Elsschot - Lijmen 36. A. Frank Het Achterhuis 37. W.F. Hermans Nooit meer slapen 38. M. van Keulen Blekers zomer 39. R. Campert De Harm & Miepje Kurk Story 40. A.F.Th. van der Heijden Het leven uit een dag |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:04. |