![]() |
Friesland
Mijn zusje heeft van de week Friese schooltelevisie gekeken, en ik vroeg me af of er in Friesland nog steeds echt Fries wordt gesproken of toch ook veel Nederlands. En krijgen ze op middelbare scholen ook nog Fries? Zijn die boeken daar ook in het Fries?
Vind het echt een maf idee dat Friesland, zo'n klein provincietje in Nederland gewoon een andere taal heeft en zo... |
Volgens mij wordt daar veel Fries gesproken, kan me iig
nog herinneren dat ze wilden dat de chauffeurs in het openbaar vervoer ook Fries spreken, denk niet dat dat nu erg verandert is oid. Volgens mij krijgen ze ook Fries op school ed (dus ook boeken, lijkt me), maar dat weet ik niet zeker... |
Ik spreek gelukkig geen Fries en zal dat ook niet leren spreken. Het zijn daar gewoon een stel revolutionaire communistische zakkenvullers die zichzelf beter vinden dan de rest omdat ze een of ander brabbeltaaltje hebben ontwikkeld.
|
Laat ze dat Fries ff afschaffen ofzo.
|
Citaat:
|
De oudere mensen spreken vaak nog echt Fries zoals het hoort. Veel jongeren spreken gewoon Nederlands, of 'stadsfries' zoals dat wordt genoemd. Dat is een soort mengeling van Nederlands en Fries.
Op school wordt tussen docent en leerling altijd Nederlands gesproken en wij gebruiken dezelfde boeken als middelbare scholen in de rest van Nederland. Sommige mensen spreken Fries, maar die spreken natuurlijk ook gewoon Nederlands als je dat liever hebt. Ik kan niet zeggen dat Fries bij ons op school veel voorkomt. Alleen in de brugklas is Fries een verplicht vak. In de bovenbouw kan het in havo en vwo gekozen worden in het vrije deel, dus vrijwillig. Dan is het ook een examenvak. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ze mogen van mij Limburgs dan ook wel tot officiele taal maken hoor (y)
|
Citaat:
Maar voor mij was het een zeer moeilijk vak, omdat ik absoluut geen Fries kan spreken, laat staan schrijven. |
Citaat:
|
jah ik spreek wel eens fries jah, spreekt lekker makkelijk.
meestal in de dorpen toch, in de stad praten ze "Liwaddes" |
Citaat:
Zo is het en niet anders, dus die mensen die zo kortzichtig zijn om te blijven roepen dat de helft van friesland de nederlandse taal niet beheerst kunnen zich net zogoed buiten deze discussie houden omdat ze toch niet weten waar ze over praten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik was gister nog in Friesland. Mijn moeder is fries. Haar hele familie spreekt fries.
Fries wordt minder vaak gesproken want de taal wordt niet meer echt doorgegeven. De jeugd van nu spreek nog wel aardig fries mits hun ouders fries zijn. Friesland is cool |
Citaat:
Zulke opmerkingen zijn zo verschrikkelijk doelloos, er zijn in Nederland 2 officiele talen , Fries en Nederlands, en tientallen dialecten,(waar de rest van Nederland in veel gevallen ook bar weinig van verstaat) |
Citaat:
Er worden officiele cursussen limburgs schrift gegeven. Er is zeker Limburgs grammatica, maar die is zeer lastig. Een paar honderd mensen kennen het maar denk ik. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Mjah, zolang het allemaal niet officieel is.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:31. |