![]() |
waarom de staan de letters van het toetsenbord zo?
Allow Allow allemaal,....
kzat net te MSNen en ineens vroeg ik me af: hé waarom zitten de letters op deze volgorde waarom niet gewoon abcdefghijklmnopqrstuvwxyz waarom hebben ze er qwertyuipasdfghjklzxcvbnm van gemaakt? ik weet alleen 1 ding uit de eerste regel kan je het woord typewriter halen :s kunnen jullie mij verder helpen? waarom zitte de letters op deze volgorde? |
de letters die je het meest gebruikt zitten op een logische plaats.. ofzoiets.. dacht ik..
|
is handiger met blindtypen dan als ze abcdefghijklmnopqrstuvwxyz zo hadden gestaan :p
|
Dit is schijnbaar een ergonomische volgorde. De letters die vaker gebruikt worden zitten op strategisch geplaatste plekken, dat idee.
|
Citaat:
|
InTrOoWw...
hallowtjuhws dan mense ik ben dus Soraya ewn ik ben al uwn tijdjuh 12 jaartjuhws! kzitop hele gaafe sgol en heb hele gaafe klas!! haha latur wilk Forentisch onderzoeker worde de rest staat in me vraguhlijsiej Wat voor een school is dat precies? ik moet eens ernstig met je nederlands lerares praten geloof ik.... |
Om optimale type snelheid te bereiken moet het toetsenbord zo ontworpen zijn dat:
1. De belasting van de linker- en rechterhand gelijk is; 2. De middelste rij toetsen het meest gebruikt worden; 3. De handen om en om benut worden en de vingers afwisselend worden ingezet. |
Citaat:
Dankjewel!!! |
Citaat:
:) dan kom je der vanzelf 8er wrom kzo praat :) BTW: LERAAR |
Citaat:
|
Citaat:
DVORAK keybord? |
|
Citaat:
qwerty is zo oud omdat het in eerste instantie is bedacht als manier om het elkaar raken van de hamertjes van een typemachine tegen te gaan. |
:)
|
maark bdoel
wrom qwertyuiop en niejt poiuytrewq kvint ut heel faagh |
:(
|
volgens mij omdat vroeger met een typmachine de hamertjes elkaar in de weg zouden zitten als je eerst de letter typt en daarna gelijk de gene die er precies naast zit.
|
|
Citaat:
En ze hebben er ook voor gezorgd dat je met de 1e rij van het toetsenbord "typwriter" kan typen. Is serieus zo hè :). |
Citaat:
|
Citaat:
|
idd wat ze hier boven allemaal zeggen:D
kweet al1 dat er naast ons QWERT-toetsenbord ook n AZERTY bestaat:) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Omdat je dan blind kan typen. :cool:
In sommige delen van België hebben ze overigens een heel ander ingedeeld toetsenbord. |
Citaat:
|
Die indeling verschilt ook nog eens per land idd.
Zat een keer in duitsland iets te typen toen ik er achter kwam dat alle y's en x-en waren omgewisseld:bleek het dus aan het toetsenbord te liggen. No wonder they lost the war. |
Citaat:
Qwerty is niet ergonomisch of 'handig', het was slechts makkelijker bij de productie van typmachines. |
Damn hey wat er tegenwoordig wel niet op het gymnasium zit zeg. :eek:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ze hebben er goed overna gedacht. Want met een typ machine kwamen de letters vast te zitten als ze niet op de goede plek stonden. Zo hebben ze letters die je vaak gebruikt op een speciale manier neer gezet. |
Nou, die letters staan niet zozeer op een 'speciale' plaats, ze hebben de combinaties van letters niet naast elkaar gezet, zodat ze niet zo snel elkaar raken.
@Staybeautiful, Dvorak is wel degelijk bedoeld om sneller te kunnen, hierbij zijn de toetsen die je het meeste gebruikt in plaats van de 'asdfjkl;' gekomen. |
Zodat domme MSN dozen nutteloze vragen kunnen stellen.
|
Citaat:
Maar volgens mij zat daar ook een bepaalde logica in, hoe de knopjes zitten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
de bedenker heette qwerty dat is het enige....
de rest van de letters heeft ie er een beetje onder gestrooid heb ik op het klokhuis gezien heel lang geleden |
het zou het meest logisch moeten zijn, alhoewel ik vind dat de p niet logisch staat
|
|
En bij het maken hielden ze in hun achterhoofd dat ze "Stewardess" met 1 hand konden tiepen zodat ze tegelijkertijd konden rukken.
Is zo! |
Citaat:
|
Citaat:
Ik typ met een azerty-toetsenbord. Ik weet niet waarom je met een qwerty-toetsenbord zou willen typen? |
Citaat:
daar gata t niej om tgata erom wrom het zoow ataat :S (wats een azerty toetsbord nouweer) |
met de 2e rij kun je ADSL spellen ;)
|
en met de derde rij BNN..
|
Franse toetsenborden zijn pas vreemd. Echt bijna de helft klopt niet met de 'normale' toetsenbord. Maar al tsja ik denk dat de volgorde wel een goede rede zou hebben, op typmachines van vroeger was het ook al zo ingedeeld.
|
Citaat:
in Duitsland ook |
In Nederland word het qwerty toetsenbord gebruikt, in (delen van) Belgie en Frankrijk geloof ik azerty. Waarom de letters zo staan als dat ze op een toetsenbord staan? Heel simpel. Als ze er niet zouden staan zou je niet kunnen typen... ;)
|
Deze vraag doet me een beetje denken aan: waarom is een appel een appel en géén peer? :p
Er zal vast wel een of andere logische verklaring voor zijn... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:21. |