![]() |
recht op zelfmoord
He hallo allemaal!
Ik heb een dringend vraagje. Hebben mensen in Nederland het recht om zelfmoord te plegen (op voorwaarde dat ze niet veroordeeld zijn voor een delict en niet in de gevangenis zitten)? Morgen heb ik nl een discusie voor Nederlands en dit argument zou ik wel heel goed kunnen gebruiken. Ik heb het wel in een artikel gelezen, maar weet niet of dit recht op zelfmoord wel klopt. Alvast bedankt. |
Naar mijn weten is het juist verboden bij wet.
|
voor een geslaagde poging tot zelfdoding zal geen gevangenisstraf staan lijkt me?
|
Citaat:
Ik weet niet. Ik vind wel dat iedereen het recht heeft over zijn of haar eigen leven te beslissen (zelfde deiscussie -> euthanasie). Maar of ze juist handelen.. Ik weet het niet, verschilt per geval denk ik. |
als je zelfmoord pleegt maar het mislukt kan er wel een (gevangenis)straf opstaan
en het recht op zelfmoord heb je denk niet, want euthanasie is volgens de wet ook verboden. |
wat een kutonderwerp zeg...
gelukkig hebben wij deze stelling(nog) niet gehad met nederlands... ben ik ff blij... oke, lekker nutteloos, maar dit wou ik toch ff kwijt.. kuzzz |
Wat is dan precies de stelling?
|
Volgens mij moet je daarvoor naar een soort psychiater ofzo, en dan moet je eerst iets van 2 maanden bedenktijd nemen.
|
*pakt wetboek er even bij*
Nee, zelfdoding zelf is niet strafbaar gesteld in de wet, maar wel het aanzetten tot zelfdoding (art. 294 lid 1 Sr) en de hulp bij zelfdoding (art. 294 lid 2 Sr). |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:38. |