Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Ondervraging door politie bij minderjarige (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=667110)

Lucky Luciano 20-11-2003 09:24

Ondervraging door politie bij minderjarige

Volgens de politie is er een nieuwe wet (1 maand oud) die zegt dat minderjarige ook zonder ouders verhoord mogen worden, maar dat heb ik niet op het nieuws gehoord ofzow:S

nare man 20-11-2003 09:38

Je moest eens weten hoeveel wetten er in werking treden zonder dat de bevolking daar enig idee van heeft (of althans, maar een heel klein gedeelte van de bevolking). Wetten worden in het Staatsblad bekend gemaakt. ;)

Het zal wel gewoon niet nieuwswaardig genoeg zijn geweest voor de grote landelijke media denk ik. Ik heb er overigens zelf ook niks over gehoord, ik hou het Wetboek van Strafvordering niet echt bij ofzo. Maar ik kan me best voorstellen dat het nodig is. De politie kan wel wat meer bevoegdheden gebruiken bij het aanpakken van irritante minderjarige kutmarokkaantjes. :Dq

ikbenschipper1 20-11-2003 14:10

Heb er niksover gehoord maar je zegt het al "mogen". Als jij zelf wilt dat je ouders erbij zijn kunnen ze dat niet verbieden.
Alleen als je in dat geval zelf toestemming zou geven mogen ze je zonder ouders verhoren

grtz
ivo

mukkemuk 20-11-2003 16:08

Citaat:

darkshooter schreef op 20-11-2003 @ 10:24:
Volgens de politie is er een nieuwe wet (1 maand oud) die zegt dat minderjarige ook zonder ouders verhoord mogen worden, maar dat heb ik niet op het nieuws gehoord ofzow:S
ja maar toch is het waar

P&C 20-11-2003 16:10

Citaat:

nare man schreef op 20-11-2003 @ 10:38:
Je moest eens weten hoeveel wetten er in werking treden zonder dat de bevolking daar enig idee van heeft (of althans, maar een heel klein gedeelte van de bevolking). Wetten worden in het Staatsblad bekend gemaakt. ;)

Het zal wel gewoon niet nieuwswaardig genoeg zijn geweest voor de grote landelijke media denk ik. Ik heb er overigens zelf ook niks over gehoord, ik hou het Wetboek van Strafvordering niet echt bij ofzo. Maar ik kan me best voorstellen dat het nodig is. De politie kan wel wat meer bevoegdheden gebruiken bij het aanpakken van irritante minderjarige kutmarokkaantjes. :Dq

(y)

Lucky Luciano 21-11-2003 13:50

Citaat:

ikbenschipper1 schreef op 20-11-2003 @ 15:10:
Heb er niksover gehoord maar je zegt het al "mogen". Als jij zelf wilt dat je ouders erbij zijn kunnen ze dat niet verbieden.
grtz
ivo

Zij zeiden dat je dan gelijk naar het bureau mee moest komen, terwijl er dus helemaal geen bewijs nog was.

NN 21-11-2003 17:11

Als er iets aan wetten wordt gewijzigd kom dat ook wel in de traditionele juridische literatuur als bv. het Nederlands Juristenblad. Ik zou daar eens even in gaan kijken om het op te zoeken.

Laat ajb. even weten hoe het afloopt. Ik volg nu net een vak Strafprocesrecht en heb nu veel van dit soort formele regels over wat wel en niet mag.

nare man 21-11-2003 18:36

Ik denk niet dat er hier veel mensen zijn die een abonnement op het NJB hebben (en dus ook niet veel mensen die in de on-line database van het NJB kunnen zoeken). Maar ik wil wel even kijken, het is mij iig niet opgevallen, maar ik lees 'm ook niet elke week even goed :)

ikbenschipper1 22-11-2003 08:46

Citaat:

darkshooter schreef op 21-11-2003 @ 14:50:
Zij zeiden dat je dan gelijk naar het bureau mee moest komen, terwijl er dus helemaal geen bewijs nog was.
Lijkt me erg vaag, volgens mij mag dat niet eens :S

NN 23-11-2003 12:53

Citaat:

nare man schreef op 21-11-2003 @ 19:36:
Ik denk niet dat er hier veel mensen zijn die een abonnement op het NJB hebben (en dus ook niet veel mensen die in de on-line database van het NJB kunnen zoeken). Maar ik wil wel even kijken, het is mij iig niet opgevallen, maar ik lees 'm ook niet elke week even goed :)
De NJB kun je toch ook wel in de beter bieb vinden?
Ik heb zelf ook geen abo op de NJB, enkele op Ars Aequi :D , maar als ik meekrijg dat er iets interessants in staat lees ik hem in de JB (juridische bieb van onze faculteit).

nare man 23-11-2003 14:12

Citaat:

NN schreef op 23-11-2003 @ 13:53:
De NJB kun je toch ook wel in de beter bieb vinden?
Ik heb zelf ook geen abo op de NJB, enkele op Ars Aequi :D , maar als ik meekrijg dat er iets interessants in staat lees ik hem in de JB (juridische bieb van onze faculteit).

Ja tuurlijk, maar als ik bijvoorbeeld een post typ of bezig ben met een werstuk en ik wil snel even iets opzoeken, dan is zo'n online archief verdomde handig :)

Sithan 24-11-2003 22:41

Citaat:

darkshooter schreef op 21-11-2003 @ 14:50:
Dat er nog geen sprake van bewijs was, betekent niet dat er geen sprake van verdenking kon zijn en dan mogen ze je meenemen :evil:

Sir_Cramlek 30-11-2003 21:05

Als ze je maar de cautie geven voor dat het verhoor begint (y)

Sithan 30-11-2003 21:09

Citaat:

Sir_Cramlek schreef op 30-11-2003 @ 22:05:
Als ze je maar de cautie geven voor dat het verhoor begint (y)
Goed naar Kronenberg geluisterd zeker :p

Sir_Cramlek 30-11-2003 21:14

Citaat:

Sithan schreef op 30-11-2003 @ 22:09:
Goed naar Kronenberg geluisterd zeker :p
Jij snapt hem ;)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:07.