Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   afscheid op het eind van de avond (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=667186)

lovetear 20-11-2003 11:19

afscheid op het eind van de avond

Het avondrood was langzaamaan verdwenen,
de rozen waren uitgebloeid, het zonlicht al gewist.
En mijn hart sloeg toch maar weer op haar,
want een kloppend hart, slaat zelden mis

Geluiden werden sterk gedempt, de vogels waren uitgevlogen,
de winden waaiden door elkaar, verzorgden romantiek
Geluk was zo intens ineens, ik wilde zo graag vragen:
Waarom is op de avond, eenieder zo verdomd verliefd?

Maar bracht geen woord hierover

Ineens keek ze me aan met die schattige blik in haar ogen
en sprak met een prachtige lach toen ze me kuste:
"Slaap zacht in de donkere nacht mijn hart,

welterusten"

Cliche, maar toch... Die laatste regels had ik als eerste, maar nu ik het af heb weet ik niet of het wel zo'n mooi einde is(eerst had ik het zonder: mijn hart, het klopt voor jou, maar ik denk dat dit beter loopt). Wat vinden jullie?

xineof 20-11-2003 12:38

Wauw.... Eerst nog een keer lezen...

Na 5 keer lezen ;): Prachtig, echt heel erg mooi en intens verwoord; de beeldspraak in de eerste twee strofen is echt prachtig gevonden en heerlijk om te lezen, en de rest sluit het geheel perfect af. Het leest goed, vlot door, en op het eind krijgt het een wat rustiger ritme. kuste/weltrusten en zacht/nacht; echt prachtig...

Ik kan wel de regels gaan opnoemen die ik het mooiste vindt, maar eigenlijk vind ik ze allemaal prachtig. Dit stukje vind ik misschien nog wel het mooiste:

de rozen waren uitgebloeid, het zonlicht al gewist.
Mijn hart sloeg toch maar weer op haar,
want een kloppend hart, slaat zelden mis

Erg mooie titel ook! Je gedicht raakt me echt, naast de sterke verwoording is de inhoud ook prachtig!! :) (y)!

lovetear 20-11-2003 12:40

Bedankt voor je reactie :) , vind je met of zonder mijn hart, het klopt voor jou mooier?(ik zonder, maar twijfel of dat goed loopt)

Santiagolover 20-11-2003 12:52

Citaat:

lovetear schreef op 20-11-2003 @ 13:40:
Bedankt voor je reactie :) , vind je met of zonder mijn hart, het klopt voor jou mooier?(ik zonder, maar twijfel of dat goed loopt)
Een prachtig gedicht,ik vind het mooi met het hart dat klopt want het is iets wat terugkomt en dat vind ik juist speciaal..
De eerste 4 regels hebben iets mystieks.

xineof 20-11-2003 12:52

Citaat:

lovetear schreef op 20-11-2003 @ 13:40:
Hm, ik heb gereageerd op je eerste versie, nu ik de tweede lees; dat was één klein puntje waar ik nog over nadacht, of er in die zin met 'zacht/nacht' niet nog twee lettergrepen bij moesten, bij nader inzien niets van gezegd om ik het niet zeker wist, maar het kan op zich wel; ik vond de eerste versie ook mooi, deze ook wel, maar dan zou ik er eerder van maken:

"Slaap zacht in de donkere nacht mijn hart - het klopt voor jou -,

welterusten"

edit: eerst had ik het idee dat het wat te lang was, maar bij nader inzien is het toch wel mooi; als je 'het klopt voor jou' te lang vindt, zou je er eventueel van kunnen maken 'Slaap zacht in de donkere nach mijn hart' of 'mijn lief'.

lovetear 20-11-2003 13:07

In plaats van "mijn hart" "martien" gedaan, is dat wat?

Santiagolover 20-11-2003 13:15

Citaat:

lovetear schreef op 20-11-2003 @ 14:07:
In plaats van "mijn hart" "martien" gedaan, is dat wat?
Nee,ik vind dat er door het plaatsen van een naam,er iets verdwijnt in het gedicht.
Mijn hart is romantischer.

lovetear 20-11-2003 13:21

Mijn hart vind ik zo standaard, maar ik heb het wel teruggedraait, een naam is waarschijnlijk inderdaad nog minder. ik zal kijken of ik iets anders kan vinden, bedankt voor de reactie :) .

Santiagolover 20-11-2003 13:38

Citaat:

lovetear schreef op 20-11-2003 @ 14:21:
Mijn hart vind ik zo standaard, maar ik heb het wel teruggedraait, een naam is waarschijnlijk inderdaad nog minder. ik zal kijken of ik iets anders kan vinden, bedankt voor de reactie :) .
Het mooie in jouw gedicht is dat met 'hart' eerst het fysieke hart bedoeld wordt en daarna is 'hart' een koosnaampje waaruit haar liefde blijkt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:19.