![]() |
Beoordeling Beeldende Vorming
Heej,
Ik zat vandaag tijdens mijn 6 weken duurdende klei sessie (just like handvaardigheid) eens te praten met iemand en ik kwam tot de conclusie dat ik het niet eens was met de huidige becijferingsmethode van het vak beeldende vorming bij ons op school. Bij ons op school krijg je een cijfer van 1 t/m 10 voor je werkstuk... dus als je het slecht maakt krijg je een 4 (dus dan kan je niet tekenen) en als je het goed maakt krijg je een 9 omdat het er zo perfect uit ziet. Dat vind ik dus totale onzin. Ik ben totaal niet goed in beeldende vorming, toch zet ik mezelf er wel voor in (ik doe tenminste iets) en alsnog krijg ik een 4 : omdat het er niet goed uit ziet. Dat vind ik onzin, want ik kan er niets aan doen dat ik het talent niet heb. Daarom vind ik dat je voor vakken zoals beeldende vorming geen cijfers meer moet krijgen maar een o/v/g Zoiets van : O = Helemaal geen inzet + niet aan de opdracht gehouden. V = Goed aan de opdracht gehouden, goed ingezet, resultaat iets minder.. G = Prima Wat vinden jullie hiervan? |
Het OVG idee kan ook met cijfers, als je je best doet gewoon altijd een 6, niet je best gedaan onvoldoende. Bij ons op school gebeurde dat ook vaak. (Bij gym overigens ook vaak.)
|
Wat Leonoor zegt is helemaal hoe ik er ook over denk. Ik vind dat er wel gekeken moet worden naar het resultaat maar dat je niet een onvoldoende mag krijgen als je er superveel voor doet maar het gewoon niet zo goed kan.
|
Ja ik ben het ook met Leonoor eens. Ik kreeg bij tekenen en handvaardigheid ook altijd minstens een 6 ook al kon en kan ik er niks van. :)
|
Ik haat dat ovg systeem: dat is voor mij echt geen beloning!
Bij ons op school wordt er (bij tekenen) alsvolgt beoordeeld: de docent kijkt wat je allemaal gedaan hebt naar aanleiding van je opdracht. Dit betekent dat je misschien informatie hebt gezocht over het onderwerp (als het nog vaag was) of dat je gewoon in het wilde weg hebt zitten schetsen. Na de schetsperiode ga je dan wat schetsjes verder uitwerken. Uit die verdere uitwerkingen kies je d'r 1 uit. Die ga je op elk mogelijke manier onderzoeken: in het blauw, in het groen, met de persoon links, met de persoon rechts (zoveel mogelijk uitproberen). Uiteindelijk hou je 1 iets over wat je het best vindt en daar maak je een definitief ontwerp van en uiteindelijk het resultaat. Hoe meer schetsen, hoe hoger cijfer. Oke, ook een klein stukje van je cijfer hangt af van hoe mooi het is geworden, maar het overgrote deel hangt af van wat je allemaal gedaan hebt om tot het ontwerp te komen. Wij zorgen dus dat we iets van 25 schetsen hebben, dan heb je bijna altijd een voldoende :D hier wordt op je examenbeoordeling ook naar gekeken, volgens onze docent. Dus niet alleen naar het uiteindelijke resultaat. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:33. |