Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Stapstenen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=667820)

xineof 20-11-2003 20:45

Stapstenen

Ik stap van steen tot steen
tot ik in het diepe val
bereken mijn kans en spring
de berg op weer omhoog
ik ben niet rood met
zwarte stippen maar
ik doe mijn best en sta
op en op en op en op
tot ik je aankijk en zeg
‘sta je daar weer mooi te zijn,
help me liever even!’

Ik droom zo lief.
Soms.

Tzeentch 20-11-2003 20:58

mooi maar ik kan er egelijk niet egt een ritme in vinden. je verwoording vind ik wel mooi hoewel ik de rood met zwarte stippe niet egt vat.

xineof 20-11-2003 21:06

Citaat:

Tzeentch schreef op 20-11-2003 @ 21:58:
mooi maar ik kan er egelijk niet egt een ritme in vinden. je verwoording vind ik wel mooi hoewel ik de rood met zwarte stippe niet egt vat.
Het is echt een kinderlijk gedichtje, in de zin van 'rood met zwarte stippen' val ik terug op een kinderliedje (hansje pansje kevertje die klom toen weer omhoog) ;). Dat klinkt waarschijnlijk kinderachtig, maar ik vind dat kinderlijke gedichtjes juist heel veel kunnen zeggen :). Dank voor je reactie :)!

Polyhymnia86 20-11-2003 21:43

Machtig Prachtig! :)

Mooi kindergedichtje met diepere achterliggende gedachte...
Het einde gaat aan me voorbij... maar dat is misschien ook persoonlijk...

Dreamerfly 21-11-2003 15:17

Ik had je al een beetje verteld wat ik er van vond;), maar nu nog even wat uitgebreider.

Orginaliteit: Ik vind het heel orgineel, zowel in taalgebruik/verwoording, als de vorm.

Vorm/Ritme/metrum: De vorm vind ik leuk, eens weer wat anders. Je ritme vind ik Goed!, het leest fijn vloeiend weg, het vergt even wat leestechniek.

Inhoudelijk: Het oogt dan misschien wat kinderlijk in verwoording, maar toch, die diepere betekenis erin verwerkt maakt het ook weer een "volwassen" gedichtje. Voor jong en oud. En wat ik je vertelde: ik vind het mooi, puur, net als kinderen:). Ik vind je einde heel mooi en gevoelig.

Ik weet niet of ik het einde/ laatste strofe helemaal snap ten opzichte van het geheel.

Leuk te lezen, een keer een andere stijl, tof!.

lovetear 21-11-2003 16:25

Eh, over je einde, bedoel je daar niet mee dat je in je dromen de werkelijkheid wel droomt, maar dat alles net iets anders is. De boodschap blijft hetzelfde, maar in dromen komt het (zoals in deze) liever over. Bedoel je dat?

Ik vind hem heel mooi, ik had dat hansjepansje stukje eerst niet begrepen, maar ik vind het leuk gevonden. Het leest goed weg, verder kan ik me alleen maar bij dreamerfly aansluiten :) .

xineof 24-11-2003 16:17

Dank voor jullie reacties, fijn om te lezen :).

Citaat:

lovetear schreef op 21-11-2003 @ 17:25:
Eh, over je einde, bedoel je daar niet mee dat je in je dromen de werkelijkheid wel droomt, maar dat alles net iets anders is. De boodschap blijft hetzelfde, maar in dromen komt het (zoals in deze) liever over. Bedoel je dat?
Ongeveer wel :). Ik bedoel ermee dat het in een droom allemaal zo veel gemakkelijker lijkt; veel onschuldiger. De waarheid wordt wel verteld, maar de oplossing is tegerlijkertijd ook veel eenvoudiger; hiermee bedoel ik dus dat de waarheid in een droom veel dichter tegen de werkelijkheid aanligt, soms. Vandaar de twee laatste zinnen 'Ik droom zo lief. Soms': hiermee bedoel ik dat dromen sterk kunnen helpen, ze zijn 'liever, aardiger en veelzeggender' dan de werkelijkheid.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:49.