Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Bloedarmoede? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=66905)

ABgirl 24-04-2002 13:29

Bloedarmoede?

M'n moeder denkt dat ik bloedarmoede heb, maar zelf denk ik het niet.
Wat zijn nou eigenlijk de symptomen van bloedarmoede? Want zelf weet ik er niet zo veel van af.

ekki 24-04-2002 13:31

moe, duizeligheid, evt flauwvallen, ik geloof dat je dan ook iets aan je oogleden kan zien (maar ik weet ff niet of ze dan juist heel wit of heel rood moeten zijn, ik denk het eerste ofzo).

laat 't ff testen en eet veel ijzer (=appelstroop, groenten (groen), enz.).

koelkastje 24-04-2002 14:05

Citaat:

ekki schreef:
moe, duizeligheid, evt flauwvallen, ik geloof dat je dan ook iets aan je oogleden kan zien (maar ik weet ff niet of ze dan juist heel wit of heel rood moeten zijn, ik denk het eerste ofzo).

laat 't ff testen en eet veel ijzer (=appelstroop, groenten (groen), enz.).

Je oogleden moet dan heel wit zijn.

Ilsch 24-04-2002 14:31

Over je oogleden is geloof ik maar een fabeltje, dat hoeft niet altijd zo te zijn of zo.

ekki 24-04-2002 15:25

Citaat:

Sleeping Beauty schreef:
Over je oogleden is geloof ik maar een fabeltje, dat hoeft niet altijd zo te zijn of zo.
m'n huisarts keek ernaar, het was niet wit 'genoeg' en daaruit concludeerde ze dat ik geen bloedarmoede had.
ze zal toch niet door een fabeltje zoiets beoordelen lijkt me.

Snufje 24-04-2002 19:04

Citaat:

Symptomen
Bloedarmoede geeft als klachten moeheid, bleekheid, duizeligheid, kortademigheid, hoofdpijn, hartkloppingen en het zien van zwarte vlekken.

Oorzaken
Oorzaken kunnen zijn:

Onvoldoende aanmaak. Dit kan komen door een tekort aan bouwstoffen voor de hemoglobine (bijv. ijzer), of een tekort aan bouwstoffen voor de rode bloedcel waarin de hemoglobine vervoerd wordt (bijv. vitamine B12 en foliumzuur). Ook onvoldoende functionerend beenmerg (door giftige stoffen, bestraling of verdringing in het beenmerg door kwaadaardige cellen; zie ook beenmerg: Aandoeningen) leidt tot onvoldoende aanmaak van rode bloedcellen. Ten slotte kunnen chronische ziekten, waaronder chronische infecties en nierziekten, leiden tot bloedarmoede zonder dat hierbij een gebrek aan bouwstoffen bestaat.
Verhoogde afbraak. Bij een aantal ziektes worden de rode bloedcellen versneld afgebroken zonder dat de aanmaak van nieuwe bloedcellen dit kan bijhouden. Dit kan voorkomen bij ziektes als sikkelcelanemie of thalassemie, waarbij een aangeboren afwijking in de bouw van het hemoglobinemolecule aanwezig is. Ook sommige geneesmiddelen of giftige stoffen veroorzaken een verhoogde afbraak. Tevens kunnen de rode bloedcellen door het afweersysteem van het lichaam zelf worden afgebroken (zie auto-immuunziekte).
Bloedverlies. Bij een groot acuut bloedverlies ontstaat in korte tijd bloedarmoede. Door aanmaak van nieuwe bloedcellen is dit meestal een kortdurende bloedarmoede.
Bij een klein maar voortdurend bloedverlies (bijv. uit een maagzweer, een bloedend gezwel in de darm of bij een te forse menstruatie) is de situatie gecompliceerder. In dit geval verliest het lichaam niet alleen rode bloedcellen, wat tot bloedarmoede leidt, maar tevens verliest het met de bloedcellen voortdurend zoveel ijzer dat het ijzer dat nodig is voor de aanmaak van nieuwe bloedcellen op raakt.
bron: www.dokterdokter.nl

CleoWoman 24-04-2002 20:16

Heb zelf een paar maanden geleden ook bloedarmoede gehad, als je zelf niet zeker weet of je het hebt, heb je het waarschijnlijk niet, omdat als je het wel hebt je het verschil tussen je 'vroeger fit voelen' en nu een 'wrak' zijn echt wel duidelijk voelt. Dus normaal gesproken bij bloedarmoede ga je om de 2 minuten zitten, bent de hele dag duizelig en je gaat de dingen raar zien beetje vaag. Als het bekent klinkt zou ik maar bloed gaan prikken, die ijzerpillen werken echt heel goed.

ZHAzha 25-04-2002 06:19

onder je oogleden is het wit
je voelt je zeer moe.. en belabbert

ZHAzha 25-04-2002 06:21

Citaat:

CleoWoman schreef:
Heb zelf een paar maanden geleden ook bloedarmoede gehad, als je zelf niet zeker weet of je het hebt, heb je het waarschijnlijk niet, omdat als je het wel hebt je het verschil tussen je 'vroeger fit voelen' en nu een 'wrak' zijn echt wel duidelijk voelt. Dus normaal gesproken bij bloedarmoede ga je om de 2 minuten zitten, bent de hele dag duizelig en je gaat de dingen raar zien beetje vaag. Als het bekent klinkt zou ik maar bloed gaan prikken, die ijzerpillen werken echt heel goed.
ik kreeg er ontzettend last van mijn buik van.. ik heb die ijzertabletten niet meer geslikt..

maar je kan ook rosvisee ofzow :confused: drinken.. elke dag daar zit ook veel ijzer in ( als je de juiste soort koopt natuurlijk )
hij is niet echt lekker.. maar door de yoghurt proef je het haast niet

lakyie 25-04-2002 08:19

Citaat:

CleoWoman schreef:
Kan het niet dat ze ook bloedarmoede heeft maar dan minder ernstig?
Rosvisee is iss heel goed. En groene groenten. Pillen kan je er ook voor kopen idd.

Ilsch 25-04-2002 09:29

Citaat:

ekki schreef:

m'n huisarts keek ernaar, het was niet wit 'genoeg' en daaruit concludeerde ze dat ik geen bloedarmoede had.
ze zal toch niet door een fabeltje zoiets beoordelen lijkt me.

Maar je kunt het niet daardoor gelijk vaststellen, je moet bloedlaten prikken. Dan kun je het zeker weten.

ekki 25-04-2002 10:02

Citaat:

Sleeping Beauty schreef:

Maar je kunt het niet daardoor gelijk vaststellen, je moet bloedlaten prikken. Dan kun je het zeker weten.

ja, weet ik.
we hebben een beetje een raar heksje.

the tourist 26-04-2002 19:12

Mijn moeder dacht dat dus ook van mij (en van zichzelf), wij naar de dokter. je hb moet (voor een vrouw) iets van 7 zijn. die van mij was 8,2 en van mijn moeder 9,1 :eek:

Missy Muffett 27-04-2002 17:12

Citaat:

MoonMonkey schreef:
Mijn moeder dacht dat dus ook van mij (en van zichzelf), wij naar de dokter. je hb moet (voor een vrouw) iets van 7 zijn. die van mij was 8,2 en van mijn moeder 9,1 :eek:
sorry hoor, maar dat is toch goed? (8,2??) bij mij is het ook gemeten en ik had 8,5......geen bloedarmoede.

love_ya 27-04-2002 18:49

Citaat:

nathalie schreef:

sorry hoor, maar dat is toch goed? (8,2??) bij mij is het ook gemeten en ik had 8,5......geen bloedarmoede.

Ja rond de 8,5 is juist goed ja, ik heb dat normaal ook, maar toen ik bloedarmoede had was het 6,2, dat was niet zo goed, ik moest toen ijzertabletten slikken.

nienna elensar 27-04-2002 20:03

als je bloedarmoede hebt zijn je lippen ook minder rood dan normaal. En je bent inderdaad erg duizelig

ABgirl 29-04-2002 15:17

dank jullie voor je berichten. Ik denk toch dat ik het niet heb, omdat ik niet duizelig ben ofzo. Ik ben alleen een beetje bleek de laatste tijd en heb vaak koude handen. daarom dacht m'n moeder dat ik bloedarmoede zou hebben, maar ik krijg nu toch sterk het vermoeden dat het meevalt.:)

Aurora 29-04-2002 17:59

Citaat:

ZHAzha schreef:
maar je kan ook rosvisee ofzow :confused: drinken.. elke dag daar zit ook veel ijzer in ( als je de juiste soort koopt natuurlijk )
hij is niet echt lekker.. maar door de yoghurt proef je het haast niet

[quote haar zus de diëtiste] Kalk remt de opname van ijzer in je bloe [/quote]

ZHAzha 02-05-2002 08:28

Citaat:

bloem schreef:

[quote haar zus de diëtiste] Kalk remt de opname van ijzer in je bloe

[/QUOTE]

... sjemig.. denk ik goed bezig te zijn ..

dank je

nl2suzy 02-05-2002 14:23

Je HB is bij een gezond persoon tusse de 7 en de 10.. dus dat is perfect wat jullie hebben ;)

Trombo's = zijn bloedplaatjes.. die stollen.. moeten er ongeveer 350 zijn bij een gezond persoon

en de leuco's + 10,0... Dus :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:30.