![]() |
Nominalisme vs Realisme
"Sokrates is een mens".
Wat is 'mens' volgens jou? Slechts een klank die volstrekt willekeurig aan een gegeven wordt toegekend? Een afspraak die we gemaakt hebben? --> nominalisme. Of is 'mens' een ding? Iets dat in de werkelijkheid, en onafhankelijk bestaat? --> realisme? Voor welke stroming kies je, en indien je niet kiest; wat is je alternatief? En waarom? |
een predikaat, toch?
|
maar als het slechts een predikaat zou zijn, dan zou Sokrates dus evenveel gemeen hebben met een auto als met Plato?
|
Citaat:
Officieel heet dat trouwens 'reductionalistisch superveniërend realisme'. ;) En daarin kan ik me wel vinden hoe denk je er zelf over, extinction? |
Citaat:
Bestaat een mens louter uit eigenschappen? En is dat wat een mens mens maakt? Ik wijs het nominalisme overigens af. Ik zoek een alternatief. |
Citaat:
wat een mens onderscheid van een dier is zijn ratio. Waar dacht je verder nog meer aan dan? |
Citaat:
En is een mens dan een 'ding'. Met één essentie? (extinction en Bob --> essentie is mens?). |
Citaat:
zo zo ik het gehele plaatje eigenlijk.. ehm.. de enige essentie is dus mens, wat niet zegt dat jij en ik hetzelfde zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
mee eens ? |
Citaat:
|
Citaat:
Want wat is die essentie dan? En als eigenschappen iemand z'n individualiteit verlenen, zou een verandering in eigenschappen hem een ander individu maken...met geknipt haar ben ik dus een ander mens dan met twee minuten eerder, toen m'n haar nog lang was? |
Citaat:
Wellicht verschaft google raad. |
Neen. Hmmm.
|
Citaat:
Nee, ik zei toch dat menslijke individualiteit besloten ligt in die eigenschappen die maken dát ze mens zijn. Alleen in de ratio dus... |
reductionalistisch schijnt ook niet echt te bestaat op internet...
reductionistisch misschien? |
Citaat:
|
Citaat:
Waarin verschillen mensen onderling dan van elkaar? Ik probeer alles nog steeds in het licht van de universalia-strijd te zien... :) Wat is 'iets'. Een ding of een klank? Of iets anders. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
ik heb het idee dat ik steeds hetzelfde zit te vertellen :confused: |
Citaat:
|
Citaat:
Ik laat m'n gedachten er nog wel over gaan, eer ik verder post. Ik wil je niet frustreren. |
Citaat:
|
Citaat:
maar ik ben heel benieuwd naar je reactie. Ik vind het leuk als je het met me eens bent, wat dit heeft eigenlijk niets meer met dat reductionistisch superveniërend realisme te maken :) |
Hmm. Als we dat "superveniërend" voorlopig maar even buiten beschouwing laten, dan wil, als ik het wel heb, reductionistisch realisme zeggen dat de werkelijkheid in die eenheden van betekenis ingedeeld moet worden welke eenheden niet verder "gereduceerd" kunnen worden zonder afbreuk aan de essentie te doen, en dienovereenkomstig van namen voorzien moet worden?
typefoutje |
reductionered betekend inderdaad 'reduceerbaar tot natuurlijke eigenschappen'.
|
Citaat:
|
Ik vind in hetgeen Bop uitlegt wel enige logica zitten :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Blitzkrieg Bop, ik denk dat ik het voor nu met je eens ben. Ik bleef gisteren teveel in Middeleeuwse filosofie hangen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb het bovenstaande niet gelezen, maar ik denk dat het ervan afhangt hoe je het bekijkt. Nominalistisch is de mens in het beeld van de gehele kosmos, alle energie, alles wat stroomt. Realistisch is de mens in onze wereldse optiek. En welke juíst is? In de waarheid is geen tegenstelling, zowel geen van beide als beide zijn dus waar.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Negro begeeft zich in etherische sferen. Hij toetst de beperkingen van rationaliteit. :)
|
Een mens is wat hij denkt
|
Citaat:
En hoe weet je dat er in de waarheid geen tegenstelling is? |
Citaat:
Maar wat ik bedoel is: als we alles wat er is in onze kosmos zien als een grote, bewegende bal energie, dan zal de mens geenszins opvallen. Dan is er gewoon energie, verder niets. Als we de mens bekijken op Aards niveau, dan is er wel een concept mens. |
Citaat:
Een mens kan nooit tegelijk zelf een concept zijn, en tegelijke tijd van zichzelf kan bepalen dát het een concept is. |
Citaat:
Een mens kan nooit tegelijk zelf een concept zijn, en tegelijke tijd van zichzelf bepalen dát het een concept is. Jou stelling is self-defeating. :) |
Waar, niet waar, allemaal flauwekul!
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:05. |