Och...ik vind paardrijden wel leuk maar niet op de manier waarop dat bij (de meeste) maneges gaat. Als je bv les hebt. Veel te vaak in de bak, dat vond ik toch zo verschrikkelijk saai. Beetje stappen, draven en galopperen en figuren rijden, gadver. Ik snap dat je zo de basis moet leren maar ik vond dat echt stom. Ik ging veeeeel liever lekker naar buiten, heerlijk!
Trouwens, op maneges kunnen de paarden wel degelijk zielig zijn, het hangt er maar vanaf welke manege. Maar op de gemiddelde manege - die de paarden en pony's in stands heeft staan (fijn, de hele dag naar de muur staren en vastgebonden staan :|), waar de paarden en pony's ongeveer 5 uur per dag moeten lopen (waarvan misschien 3 met een hobbelende beginner die aan de teugels hangt), waar de pony's amper buiten komen en ALS ze al buiten komen is het om een buitenrit te maken met de les - vind ik dat de paarden het leuker kunnen hebben. Ik vind dat een manegepaard recht heeft op rust (dus ook geen schreeuwende kinderen in de stal of mensen die continue willen aaien), en ik vind ook dat ze regelmatig in de wei zouden moeten.
Ik heb geen geld en tijd voor een paard, maar een eigen paardje lijkt me echt heel leuk.
|