![]() |
dyslexie
Laatst wees een klasgenoot me op een afwijking van mij. Ik kan niet goed getallen oplezen. Telefoonnummers zijn dan ook een ramp. Losse getallen gaan wel. Maar dingen als 42, daar kan ik zo 24 tegen zeggen zonder het ook maar te merken. Op de basisschool merkte ik ook dat ik geen grote getallen op kan lezen. Zoals: 4553455. Het lukt me wel, maar ik moet er eerst heel lang over na denken, terwijl een leeftijdsgenoot het zo op las.
Die klasgenoot (heeft zelf ook dyslexie) dacht dat dit een soort van dyslexie is. Wat kan ik hier nu het beste mee doen? Ik heb het m'n hele leven al, dus eigenlijk is er niks verandert, maar ik zit er wel een beetje mee. Is het 'erg' genoeg om ermee naar een leraar te stappen? (Nederlands leraar ofzo) Ik vroeg me ook af of er iets aan te doen is. Want stel ik ga later in een bedrijf werken, dan kan ik me dat gewoon niet permitteren om zulke fouten te maken. Of misschien heeft iemand nog tips? |
Dyslexie is er in meerdere vormen...maar of alleen getallen omdraaien het ook is...dat weet ik niet. Er bestaat ook dyscalculie, dat heeft meer met rekenen en cijfers te maken.
Of het erg genoeg is, weet alleen jij zelf, denk ik. Stoor je je er aan, heb je er veel last van, enz. En als je wilt weten of het dyslexie of dyscalculie of wat dan ook is, dan zou ik zeker naar een leerkracht toestappen. Voordat je weet of er echt iets aan te doen is, is het denk ik handig om eerst te weten of het bv. dyslexie of dyscalculie is. En als het dat is en je wilt er wat aan doen ed, er zijn wel instituten ed die allerlei behandelingen hebben voor dat soort dingen. Iedereen heeft iets waar hij of zij minder in is, net als dat iedereen iets heeft waar hij of zij goed in is. Denk na voordat je iets zegt of schrijft qua cijfers, neem er de tijd voor, als dat helpt. Waarom zou dat niet mogen? Grote getallen oplezen kan ik ook niet echt, bij 42 schrijf ik vaak 24 op, bij telefoonnummers moet ik altijd lang nadenken. Ik heb zo iets van 't is niet anders, dat is mijn zwakke punt. Maar gelukkig heb ik ook sterke punten. Net als ieder mens dus. Ik ben dus ook dyslectisch. |
Datgene waar ik problemen mee heb is alleen als ik praat. Nooit op papier ofzo. Ik ga ff op internet zoeken naar dat dyscalculie. Ik had er wel eens wat van gehoort, maar niet aan gedacht eigenlijk.
|
Kun je wel dyscalculie hebben als je niet slecht bent in wiskunde?
Want wiskunde gaat me goed af en natuurkunde ook. Alleen ben ik niet goed in sommen oplossen die iemand tegen me zegt, ik moet het voor me zien om er een antwoord op te kunnen geven. |
Bij dyslexie heb je problemen met het automatiseren van dingen en daardoor met (bepaalde onderdelen bij) lezen en/of schrijven...maar 100% zeker weten doe ik het ook niet (er zijn zoveel verschillende vormen en variaties van).
Of je dyscalculie kunt hebben zonder problemen met wiskunde, weet ik ook niet...van dyscalculie weet ik niet echt veel. |
Citaat:
Zij noemen het een rekenprobleem. Maar ik heb geen rekenprobleem (denk ik) hoogstens getallen probleem :confused: |
Citaat:
|
...ikke heeft zelf ook dyslexie....en ik draai die getallen net zo om alz jij.....de vraag iz alleen...ben je nou egt dysletisch....heb je ook problemen met lezen....je kan je laten testen...hebben ze met mij ook gedaan....dan krijg je een bevestiging....dyslexie of nie.....maar dan moet ju tog nog op de zelfde manier eigelijk verder met je leven.....er veranderd niet zo veel....tenminste voor mij is er nix veranderd....
kuzzie Phoebe |
Ik draai getallen ook vaak om en naar grote getallen moet ik ook echt even kijken voor ik het uit kan spreken, dat heb ik vooral wanneer men er geen puntjes of spaties tussen zet...
Het getal wat jij als voorbeeld gaf (4553455 ) kan ik ook echt niet zo oplezen, maar wel wanneer het er zo zou staan: 4.553.455. Dat heb ik ook bij 1000000 of 1.000.000, die laatste zie ik vrij snel, die eerste echt niet... dan moet ik echt gaan tellen. Ik weet niet of jij dat ook op die manier hebt... Verder heb ik overigens ook veel problemen met woorden als... balen of ballen, die dubbele 'l' zie ik pas wanneer ik er góed naar kijk, ik zou het verschil echt niet snel zien... Maar goed, voor zover ik weet heb ik maar heel matig dyslexie (vooral dus met dubbele letters).. of helemaal niet... Probeer te oefenen getallen te lezen; bekijk het getal eerst; heeft het meer dan 2 cijfers? Dan begin je vooraan te lezen, ben je bij het een-na-laatste cijfer gekomen? Lees dan van rechts naar links.. Schrijf voor jezelf eens veel cijfers op, steeds een stapje hoger en probeer dat dan zo gewoon goed te oefenen... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar goed, of je het nou wel of niet hebt, maakt eigenlijk ook niet zo heel veel uit, 't blijft toch hetzelfde. :) |
Ik draai ook vaak getallen om, maar mij is altijd verteld dat dit vaak is bij linkshandigen. Weet niet of het waar is :confused: ...
|
oke had net heel verhaal getypt... maar toen drukte ik op een verkeerd knopje, verhaal overnieuw in het kort:
dyslecten denken te snel, een gevolg daarvan is onnaukeurigheid, dit kan zich uiten in over dingen heenlezen, lettergrepen weglaten, enz. Maar ik denk dat dat ook mogelijk is om in alle haast gewoon getalletjes om te draaien. Ik herken trouwens veel van je verhaal en ben ook dyslectisch :) Aan dyslectie kleven veel voordelen vast, ik zou je dus laten testen bij de remideal teacher (hoe schrijf je dat?!) op school, als je niet weet wie dat is moet je dat aan je decaan of je docent nederlands vragen. Deze neemt een (kort) testje af waaruit hij beoordeeld of de kans bestaat dat je een dyslectje bent. Succes! |
Citaat:
|
dyslexie is echt vervelend, ik heb het ook, alleen niet heel erg ofzo.
maar op mijn opleiding word daar beister weinig aandacht aan besteeds, je moet het elke keer bij ieder werkstuk erbij zetten, je krijgt geen extra tijd ofzo, terwijl ik dat (ook doordat ik niet erg snel lees) wel nodig heb. ik wist zelf heel lang niet dat ik het had wantop de middelbare school ging het altijd wel goed genoeg dat het het wel bij kon houden 9wel grammaticaal altijd vrij slecht). maar ik kwam er later achter toen ik een formulier van school aantrof dat ze bij me een test hebben afgenomen voordat ik naar de middelbare school toeging waarin stond dat ik weldegelijk lichtelijk last heb van dyslexie |
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb altijd wel moeite gehad met goed taalgebruik. Als ik er maar goed overna denk gaat het wel, en ik probeer met perioden op speciale spellingsregels te letten, zodat ik dat steeds vaker goed schrijf. Ik verwacht er niet veel van, maar misschien kan iemand me wel helpen datgene met getallen te leren. In principe kán ik het wel, maar als ik het snel doe, gaat het fout. |
Citaat:
'k zou zeker overleggen op school, zij weten het beste wat de mogelijkheden zijn, denk ik. |
Citaat:
|
Citaat:
Bij mij beweerden ze met zekerheid te kunnen zeggen dat ik het niet had en dat jaren lang. Vragen kan je het, zou ik ook zeker doen, maar of docenten altijd gelijk hebben? |
Citaat:
|
Citaat:
Dyslectie valt inderdaad zo goed als af te leren: als je er maar vroeg mee begint, oefenen en jezelf verbeteren zijn dé oplossingen. Iets wat je bijvoorbeeld aan de cijfers kan doen is op de computer een a4 tje lukraak voltypen met 6 en 7 cijferige getallen, dat uitprinten en vervolgens hardop gaan voorlezen... ik denk dat dat wel kan helpen |
Citaat:
5 á 6 jaar achterstand :S En daar valt nu weinig meer aan te doen.... Als ze nou gewoon geluisterd hadden.... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
:o Je kan het trouwens niet helemaal afleren, dat lukt nooit, maar je kan het wel sterk verbeteren. En een jong kind valt makkelijker te verbeteren dan een jong-volwassene, probeer jij maar eens op je 20ste in 4 á 5 jaar vloeiend portugees te leren praten... Een klein kind doet dat zo terwijl jij er waarschijnlijk ontzettende moeite mee hebt. |
Citaat:
De normale hulp helpt niet, de meeste mensen die de 'diagnose' stellen, doen dat ook vaak pas na een bepaalde tijd rt, die niet of iig niet voldoende resultaat gegeven heeft. |
Citaat:
Citaat:
Paar quotes van sites. |
Wat ik weet, dacht, denk is dat een dyslect erg snel denkt, een hersenactifiteit heeft die vele malen hoger licht dan die van een "normaal" mens. Hierdoor werkt een dyslect slordig en leest hij over dingen heen. Met als gevolg onder andere veel spelfouten en een ontoerijkend vermogen om begrijpend te lezen. Wat ik ook (zeker!) weet is dat dyslectie te "verbeteren" valt, je kan door middel van veel oefening en het inprenten van regeltjes (denk aan d's en t's) redelijk wat dyslectie corrigere, maar natuurlijk nooit helemaal! Waarom zouden de remidial teachers anders inprentoefeningen (die bestaan uit lange lijsten met bv. allemaal ij-woorden en oefeningen om die woorden te herkennen) uitvoeren? Als er niks aan dyslectie te verbeteren viel was dat allemaal onzin geweest!
Via welke hersenhelft dat nou gaat maakt voor het resultaat natuurlijk weinig uit he, als het er maar is. Ik weet dat dyslectie een automatiseringsprobleem is, een dyslect heeft verkeerd geautomatiseerd, een verkeerd woordbeeld. Dit stellen remidial teachers bij, tegen een "normaal" mens kan je zeggen: meisje schrijf je met een "ei" maar als een dyslect eenmaal in zijn hoofd heeft dat het mijsje is en niet anders krijg je dat er moeilijk uit. Zo zat het dacht ik *heeft pedagogen en taalkundigen uitgehoord* Ik zal dat automatiseringsgedoe nog eens navragen, ik ging er namelijk vanuit dat dyslecten te snel automatiserren omdat hun hersenactiviteit te hoog licht, :) maar ik kan er natuurlijk ook best naast zitten maarja *eigenwijs* :bloos: |
ik ben zelf ook dislexties
ik weet zekker dat niet al het dislexitie te verhelpen is... ik zelf schijn ongevoelig te zijn voor oefeningen tegen dislextie. Wat vreemt is is dat ik met type minder foute maakt. Omdat ik de leters voor me zie ofso. Ik schijn ook zwaar dislexties te zijn... maar dus niet elke dislextie kan verminderen met oefeningen |
Citaat:
|
Een dyslect kan te snel en slordig lezen, maar ook juist te langzaam en te secuur lezen, is maar net welke vorm je hebt.
Ik weet zeker dat dyslexie niet te verbeteren valt, 't valt op te vangen en je kunt er mee om leren gaan en ja, oké dan verbeterd het ook, maar af leren (wat je eerst zei) dat kan iig niet. Die lijsten ed hebben rt'ers misschien ook wel, omdat zij lang niet alleen dyslectische kinderen krijgen. Bij een dyslectisch kind zal het misschien ook wel iets uitmaken, het zal dus misschien idd wel iets verbeteren. Ik heb ook nergens gezegd dat verbeteren niet kon, integendeel zelfs. Jij had het alleen over afleren en ik zei dat dat niet kon en daar blijf ik bij. Via welke hersenhelft maakt zeker wel uit, er zijn programma's die dat verschil minder kunnen maken of weet ik het hoe, dat heeft betrekking op de hersenhelften en schijnt één van de beter werkende programma's te zijn. Voor een heel aantal kinderen is alleen het inprenten van bepaalde regels en woorden niet genoeg, oa omdat het iq van sommige kinderen niet hoog genoeg ligt om alles maar in de hersenen op te kunnen slaan. Bepaalde dingen moeten gewoon vanzelf gaan en dat gaan ze met dyslexie dus juist vaak niet. Iemand met een hoog iq, die kan idd veel dingen gewoon theoretisch leren, maar die zal dat vaak ook vanzelf al doen. Een dyslect heeft, voor zo ver ik weet, niet verkeerd geautomatiseerd, maar hij/zij heeft niet of iig niet voldoende geautomatiseerd. En dit weet ik vrijwel zeker (dat hebben ze me op school oa tijdens een keuzecursus dyslexie en tijdens begeleiding iig verteld en volgens mij ook bij waar ik getest ben en dit is ook hetgeen dat ik overal lees). |
Citaat:
|
Uit het boek dat de vrouw van de Helpdesk Dyslexie op de Hogeschool Rotterdam heeft geschreven (Studeren met dyslexie van Nel Hofmeester):
Citaat:
Citaat:
Quote van een site (moet je nooit te letterlijk nemen, in boeken heb ik toch vaak iets meer vertrouwen): Citaat:
Op die site staat ook: Citaat:
Verschillende definities van dyslexie zijn te vinden op http://www.woordblind.nl/frame.html?definities.html . Ik heb btw nergens kunnen vinden dat alle (of de meeste) dyslectici te snel denken en daardoor problemen ondervinden...heb je een bron daarvan? 'k ben nl erg benieuwd. En ik kan ook nergens vinden dat ze te snel automatiseren, alleen dat ze niet of veel te langzaam automatiseren. Als je ook daar een bron van hebt: graag. :) Ik wil nl alles lezen. :p |
Citaat:
|
tussen "voor een groot gedeelte afleren" en "verbeteren" zit niet zoveel verschil hoor :) (het hangt inderdaad wel van het iq van de desbetreffende persoon afof hij het af kan leren ja :))
Citaat:
Er is mij trouwens eens vertelt door mijn dyslectische vriend dat dyslecten snel denken (volgens mij had hij het over 100x zo snel ofzo) zal eens vragen waar hij dat vandaan heeft :) enne ik geef jou gelijk in dat automatiseren ik denk dat het bij mij zo'n klok-klepel geval was. Maaer jou redenatie klinkt erg logisch |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
http://www.leerproblemen.nl/brochure_red.pdf
Kwam ik tegen...daar onderzoeken en behandelen ze kinderen en jongeren (tussen de 6 en de 17 jaar) met (mogelijke) dyslexie en/of dyscalculie. |
Citaat:
Citaat:
ik kan je document niet openen maar toch blijf ik erbij dat oefenen oefenen en oefenen voor dyslectische mensen nut heeft, en dat je het dus voor een groot gedeelte kan afleren als je op jonge leeftijd veel en effectief oefent. |
Het verbaast me als iemand dit getal op kan lezen. Het lukt mij zelfs niet met puntje er tusen.(4553455.) Ik liep op de basisschool zelfs 3 jaar voor met rekenen en wiskunde gaat redelijk. Dus ik denk niet dat je iets hebt. Maar ja ik heb zelf ook lichte dyslexie duz laat je maar testen
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:17. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.