![]() |
gedicht: boek "Verborgen gebreken" van Renate Dorrestein
Als verwerkingsopdracht bij Nederlandse Literatuur had ik gekozen om een gedicht te schrijven over het boek Verborgen gebreken. Je snapt het gedicht denk ik alleen maar als je het boek gelezen hebt en dat was in het begin niet mijn bedoeling, maar ik vind het achteraf wel wat hebben. Het wordt geschreven vanuit de ogen van Chris en het gaat vooral om hoe ze is en haar gevoelens gedurende het verhaal.
Ik dicht wel eens vaker, maar mijn probleem is dat ik niet van dichtstijl kan veranderen. In het begin is deze dichtstijl mooi, maar later wordt het saai. Als je tips hebt, zeg het. wachtend... niks! het was niet erg genoeg wanneer wel? kijk eens goed naar mij daar is hij de enige die mij begrijpt zijn handen over mijn lichaam zijn adem zo luid bij mijn oor mijn prijs 'het is zo voorbij' ons afscheid zijn armen om me heen 'enge creep het is genoeg nu' een geluk zij is ook aardig zo lief het voelt zo vertrouwd het spel 'Mevrouw Jansen' zo echt ik zal 'haar' worden die man hij is niet aardig het geweer ik moet wat doen gelukkig de man leeft nog en straks zie ik 'hem' weer Het spel 'Mevrouw Jansen' Zo echt Word ze haar ooit? Het laatste gedeelt is een vooruit bleek over wat niet in het boek staat en wat Chris niet weer, maar als lezer wel. Als jullie verbetering hebben, graag! |
Ik heb het boek een jaar of twee geleden gelezen (ook voor Nederlands) en ik snap het gedicht dus inhoudelijk. Wat betreft vorm zou ik er verder niet aan gaan sleutelen; leuk, zo houden.
Misschien een verbetering: "enge creep", dat valt uit de toon, omdat Chris (volgens mij?) nog maar twaalf jaar is, niet van zulke woorden gebruikt in het boek ennnn omdat ze hem op dat moment niet eens zo'n creep vindt, geloof ik. Toch? Je bedoelt het stuk waarin ze haar broer van de steiger afschopt? Ik geloof dat dat per ongeluk ging, uit enthousiasme. Als ik het fout heb, vergeef me :D |
thnx voor de reactie. Dat stuk bedoel ik ja en nu je het zegt was dat ook uit enthousiasme, ik wou er alleen wat anders mee uitdrukken. Chris waardeert waldo heel erg, maar als je naslagwerk leest, staat er ook dat ze haar broer soms verafschuwd vanwege het misbruik en al helemaal wanneer hij zich aan hun broertje vergrijpt.
In elk geval bedankt :D |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:39. |