Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Eten & Drinken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=62)
-   -   Centraal thema: Kerstdiner (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=671918)

murwari 25-11-2003 10:13

Centraal thema: Kerstdiner

Wat eten op kerstavond? Een vraag die misschien wel vaak wordt gesteld. Daarom een centraal thema rond kerstmenu's.

Kom maar op met jullie ideeën, suggesties, ervaringen over heerlijke feestgerechten, en breng de anderen op lekkere ideetjes. Op naar de ronde kerstmanbuikjes! :)

http://www.los-rancheros.nl/images/kerstman.gif

Spacemonkey 25-11-2003 15:11

Citaat:

bloempjuh schreef op 25-11-2003 @ 12:22:
Gourmetten, waarschijnlijk zoals bijna ieder ander, maar blijft lekker :)
yep wij ook, naja wij hebben een combi van gourmetten en steengrillen geloof ik

liefblondje85 26-11-2003 08:46

Gourmetten gaat echt min worden! altrijd is er gourmetten enz. wat dachten jullie van een kerstmenu. bijv ik heb twee verschillende voorgerechten, hoofdgerechten en nagerechten. dan mogen de mensen zelf een keuze maken wat ze willen eten!

Goed plan>???

liefblondje85 26-11-2003 20:58

gourmetten kan altijd leuk zijn! maar koken is veel leukerder. je kan doen wat je wilt. lopen als je wilt. dan hoef je toch niet de hele avond te blijven zitten en wachten op n vlees....
ik zeg alleen maar wat mn voorstel is. maar dan noig wat!! ik weet niet welke twee verschillende eten op de menu moet staan... :bloos:

Mister Sir 26-11-2003 22:40

lekker naar de Mac :D

liefblondje85 27-11-2003 08:20

Dan ga jij maar lekker volvreten bij Vet achtige MAC!!!! een fijne kerstmenu kun je daar ook vinden. brrr...

Geef mij maar de heerlijkste kerstmenu waar mensen van kunnen genieten! :p

Daantje_0705 27-11-2003 15:24

Wij hadden vorig jaar:

- voorgerecht 1: garnalen cocktail met whiskycocktailsaus in een wijnglas (wijnglas met de bovenrand in water houden en dat dan door oregano halen zodat je zo'n randje krijgt)

- voorgerecht 2: groentensoep met kerstvermicelli

- hoofdgerecht: varkensfilet gevuld met ham en kaas en knoflook, dichtmaken met naaigaren of met cocktailprikkers (je kan ook kip vullen met bressot, philadelphia kruiden of paturain, is ook erg lekker), tagliatelle en brocoli denk ik (ik weet niet meer zeker wat we voor groente hadden)

- nagerecht: siberienne: bekleed een ovenschaal met plakjes cake (zo'n hotelcake), doe daar bolletjes vanille-ijs op, dek dat af met plakjes cake (zorg dat alles goed bedekt is!!!!!!), doe daarover stijfgeklopt eiwit (zoveel als je nodig hebt om alles te bedekken), zet dan de ovenschaal heel kort in de oven, totdat het eiwit bruin wordt. Doordat alles ingepakt zit met cake is dat als het ware een soort isolatielaagje waardoor het ijs niet al te erg smelt.

owja, wij doen trouwens altijd kerstdiner op eerste kerstdag en niet op kerstavond, doen jullie dat dan wel altijd op kerstavond?

hanniepannie 27-11-2003 18:47

het goorste / minst eetbare dat ik ooit op een kerstgala heb gegeten was kippenlever... (n) :eek:

LucyWillow 28-11-2003 15:39

Mn ma maakt dit jaar (net als vorig jaar) gevulde kalkoen, en als nagerecht hebben we tammekastanjetaart en als voorgerecht heel veel verschillende sladades:D

PV 28-11-2003 22:56

Gourmetten blijft altijd een goeie (y)
verder Chinees halen, of een koude schotel met kip, salades, ham, komkommer, tomaat, ei, ananas, broodjes, stokbrood enzo..
of een gangen diner met garnalen; soep; kip / kalkoenfilet, friet, sla; ijs / pudding :) en zo kom je de feestdagen wel door :bloos:

Hellup 29-11-2003 09:50

ik ga dit jaar met mn ma stoofpeertjes, hazenboutnogwat, aardappeltaartjes etc etc maken. jaja, ik is keukenprinses

bugge 29-11-2003 20:11

Vegetarische hapjes, aangezien er al veel te veel vlees gegeten wordt door anderen...

Ik ben dan vegetarier en mijn vriend ook maar mijn ouders niet. Wij nodigen ze uit en schotelen geen vlees voor ;)

miro 30-11-2003 10:45

waarschijnlijk op eerste kerstdag een heel (4 gangen) diner gemaakt door mn moeder.

2e wordt het denk ik kaasfondu of steengrillen.

Daysleeper 01-12-2003 09:32

Als je nu nog geen idee hebt voor kerst; in het nieuwe verzamelkookboek van AH staan erg lekkere dingen! Ik heb dit weekend bij buren gegeten die een driegangendiner uit dat kookboek hadden gemaakt, HMMM:

Voorgerecht: Gehaktpasteitjes met koriander
Hoofdgerecht: Kalfsrolletjes met rauwe ham en verse roomkaas
Nagerecht: Mascarponeparfait met abrikozen (y)

Nuck 01-12-2003 22:59

Ik heb geen idee wat het wordt dit jaar, maar we eten bij familie en die mensen zijn meestal wel de hele dag bezig in de keuken :)

Auntie M 02-12-2003 18:06

Ik ken iemand en die had ipv gourmetten, steengrillen of fonduen allemaal een vracht verschillende kant en klaar maaltijden ingeslagen en z'n gasten de keus gelaten in wat ze wilden eten :eek:

Volgens hem was het een geslaagde avond, maar ik weet niet hoor, een kant en klaarmaaltijd als kerstdiner :s

**Lololo** 03-12-2003 13:06

Ik ga samen met mijn vriend een dagje koken :)
Wat weten we nog niet dus kom maar met suggesties!

bitchy 08-12-2003 09:18

kerstavond werk ik, dus mac..

1e kerstdag: verse boontjes, gebakken aardappelen, frietjes, bloemkool, vlees, aardappelkroketjes, enzenzenz

(grote familie dus, veel verschillende dingen)

2e kerstdag: gourmetten. (maar dan werk ik weer, dus weet niet of ik thuis ben...

Silver rain 08-12-2003 11:40

-als voorgerecht iets van tofu met saus en sla ofzo
-hoofdgerecht iets met rijst, van die ronde aardappeltjes, bamihapjes, groenteburgers en groente ofzo
-als nagerecht ijstaart

zoiets is het vaak :)

en 2de dag fonduen (hoe je het ook schrijft het is in ieder geval met zo'n pannetje en dan moet je daar van die stokjes met eten in doen)

^Dragon^ 08-12-2003 15:30

eerste kerstdag zoals gewoonlijk gourmetten. Dat is het 'gezelligst om te eten' en natuurlijk gewoon lekker. Tweede kerstdag wat uitgebreider:

voorgerecht: groentesoep (zelfgemaakt uiteraard :P)
hoofdgerecht: fricandeau (hoe je het ook schrijft) in roomsaus, met krieltjes en aardappelkroketjes. Verder erbij: erwtjes, witlof en sla.
nagerecht: roomijs.

saffie 09-12-2003 00:38

Ik ben blij dat mijn mama 'n echte keukenprinses is, want wij eten altijd heerlijk uitgebreid met kerst. Vind ik er ook bij horen eigenlijk (tis maar net wat je gewend bent). Gourmetten hoeft voor mij echt niet met kerst, dan is er niks speciaals meer.
Wij doen het lekker uitgebreid met de hele familie aan 1 lange tafel, het zilver bestek uit de kast, wedgewood servies en stoffen servetten etc :cool:

En dan minstens aperitiefje - voorgerechtje - soepje - hoofdgerecht - toetje - koffie
En dan liefst nog met 'n spoom en 'n kaasplankje erbij, hmmmmm :o :cool:

En ik mag dit jaar ook 'n gang maken omdat ik nu oook op mezelf woon dus ik hoor ook bij de 'kokende vrouwen'-gang :D

Alleen jammer dat ik moet werken savonds op 1e kerstdag :s

**Lololo** 17-12-2003 11:00

Ik heb nu al een beetje het kerstmenu samengesteld. Ik kom alleen niet echt uit het voorgerecht..
Mijn vriend lust geen vis en kaas, en zijn vader lust ook geen kaas.
Heeft er iemand ideeen voor een voorgerecht zonder deze ingredienten?

Alvast bedankt! :)

MoonWolf 17-12-2003 16:32

Ik ga met een vriendin koken met oud en nieuw. Geen kerst dus (:bloos:) maar dat geeft opzich niet.
Heeft iemand hier nog een idee wat we kunnen maken wat niet al te moeilijk moet zijn aangezien we allebei geen kook sterren zijn, maar toch een beetje speciaal. We wilde niet gaan gourmetten of fonduen ofzo.
Heeft iemand toevallig een heerlijk recept die hij/zij ons willen aanraden? Of weet iemand een goede site met lekkere maar toch makkelijke recepten.

MoonWolf 17-12-2003 16:34

Citaat:

**Lololo** schreef op 17-12-2003 @ 12:00:
Ik heb nu al een beetje het kerstmenu samengesteld. Ik kom alleen niet echt uit het voorgerecht..

Je zou natuurlijk een soep kunnen maken, of uhm,... gevulde tomaten maar dan zonder kaas of vis ofzo.

Cybersniff 17-12-2003 22:26

Ik ga uiteten.> Dus ja dat beslis ik pas op het laatste moment maar ik denk iets ind e richting met Biefstuk

lotjesnotje 20-12-2003 15:45

1e kerstdag: heel hoop eten met de familie zoals elk jaar... zitten dus ook elk jaar de zelfde dingen tussen maar dat is inmiddels een traditie... zo waren vorig jaar de tuinbonen met spekkies eruit gehaald... kwam er een hoop protest zitten er dit jaar weer bij geloof ik

2de kerstdag: fonduen, gourmetten met kennisen samen

**Lololo** 22-12-2003 08:25

Citaat:

MoonWolf schreef op 17-12-2003 @ 17:34:
Je zou natuurlijk een soep kunnen maken, of uhm,... gevulde tomaten maar dan zonder kaas of vis ofzo.
Ja bedankt! Ik heb nu gekozen voor tomatensoep en hierbij wat stukjes stokbrood met kruidenboter. Dit is toch lekker en iedereen lust het :)

Domino 22-12-2003 12:40

Citaat:

**Lololo** schreef op 17-12-2003 @ 12:00:

meloen met ardennerham :cool:

YPrue 22-12-2003 17:42

Op eerste Kerstdag wordt het uit eten bij de Chinees, een buffet met allemaal heerlijke dingen en ijs na. Heerlijk, ik verheug me er nu al op! :)
En op tweede kerstdag (wat zijn we toch weer origineel :) ): gourmetten. :)

:) L. :) 23-12-2003 12:02

Wij gaan de eerste kerstdag fonduen en de tweede kerstdag gourmetten. Lekker simpel, maar wel lekker :)

AlopiA 22-12-2004 17:02

Wij gaan eens niet gourmetten, ik weet nog niet helemaal wat we wel gaan eten, maar carpaccio (schrijf je dat zo?) is er zeker een onderdeel van!

per piacere 22-12-2004 17:06

volgens mij gaan we gourmetten, meestal eet ik dan veel kip :)

Moenbloem 22-12-2004 17:07

Salade met blauwschimmelkaas - Paddestoelensoep - Auberginetaartjes met paprika-saffraansaus - Bramenparfait - Koffie/thee

jet 22-12-2004 17:18

1e kerstdag gaan 'de kinderen' koken
mn zus maakt tonijncarpacio als voorgerecht
mn broer maakt gevulde kip met geroosterde groenten als hoofdgerecht
en ik maak jamie olver chocoladetaart als toetje

2 kerstdag gourmetten we

Alex 22-12-2004 17:47

1e dag weet ik niet maar volgens mij iets met hertenbiefstuk.

2e dag:
Voorgerechtje van garnalencocktail/rivierkreeftjes met een of ander vaag sausje
Tussengerecht: Spoom
Hoofdgerecht: tonijn biefstuk met dan heel veel verschillende soorten groenten en aardappelkrokketjes.
Nagerecht: Tiramisu

SisterOfMercy 22-12-2004 18:46

Ik ga naar m'n ouders toe, en dan ga ik daar meteen het eten doen, want m'n ouders kunnen echt niet koken. Vega en cheap-ass, maar dat zullen ze toch niet doorhebben :evil:

Love_Fulfilled 22-12-2004 19:03

Wij steengrillen altijd :) .

Sarah 22-12-2004 19:20

Vorig jaar aten we op dag 1
aperetief: toastjes met brie
voorgerecht: garnalen-rucola-salade
hoofdgerecht: kalkoenblokjes in roomsaus met pasta
nagerecht: frambozen-sorbetijs in dessertwijn
En op dag 2
aperetief: honing-sesamballetjes
voorgerecht: courgettesoep
hoofdgerecht: zeewolf met koriander in room-groentensaus met rijst
nagerecht: baklava

wat we dit jaar gaan eten weet ik nog niet :)

VLeinV 22-12-2004 19:24

gourmetten!
ik heb net al bijna alles ingekocht. Alleen nog paprika, champignons en ijs voor toe.

Heb er zin in :D

Sjoerd 22-12-2004 19:50

Ik heb voorgesteld om allemaal iets mee te nemen als ik het met mijn gezin met aanhang vier. (Broer, boer, ouders, zus, man van zus, dochter van zus) Dan wil ik wel grieks gefrituurde uiballen maken, dat zijn een soort van oliebollen maar dan van ui.
En ik dacht aan Bara (surinaams). dat si een hartige donut met spinaze en komijn enz.
Bij ons is het alleen nog niet duidelijk met wie en hoe we het vieren omdat mijn opa een paar dagen geleden geopereerd is.
Ik eis een heeel lekker toetje. :p Iets als tiramisu, soesjes, pudding of weetikveel. :D

Vice 22-12-2004 21:56

macaronipap :cool: (y)

simpel, maar lekker

mandarijn 23-12-2004 00:31

Geen idee, ik moet werken, dus het zal wel macaroni of nasi worden.

Mariekje* 23-12-2004 00:52

1e dag gaan we uiteten met familie uit Amerika..
2e dag gaan we gourmetten:)

cyntha 23-12-2004 07:01

Gourmetten.

Jolt 23-12-2004 08:03

Ik moet werken, ik eet de restjes die nog over zijn :P.

YPrue 23-12-2004 08:25

Wat een up.

Morridin 23-12-2004 09:35

Wij hebben vorige week met 30 man een kerstdiner gehouden :D
Ff kijken of ik nog ongeveer weet hoe het was. Voor elke gang was er een 'commissie' dus sommige gangen waren wat uitgebreider :)

We begonnen met de amuse's. Dit waren toast met ei en kaviaar voor de niet-vega's en iets met walnoot voor de vega's.
Voorgerecht: Carpaccio(niet helemaal goedgedaan, slasaus had er eigelik wel bijgemoeten. Ik zat dus in die commissie met 1 ander en we kunnen allebei niet koken :P) en gevulde paprika voor de vega's.
Soepen: Kaassoep met rundvlees en champignonnensoep.
Hoofdgerecht: Puree, spinaziebladerensalade, indische kebab, kalfsvleesschotel, mozzarellasalade oid :). Nagerecht een heerlijke soort ijstaart oid. Hmmmm :D
En daarna nog ff wat cognac en sigaren :).

Tis wel een hel btw om, als je nooit uitgebreid kookt, opeens een voorgerecht voor 30 man te maken :P

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:20.