Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Atherosclerose (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=672587)

Rabbi Daniel 25-11-2003 20:45

Atherosclerose

Van http://www.slz.nl/hora/stol_files/ot...0Hemostase.htm

Citaat:

Atherosclerose-MORFOLOGIE
Atherosclerose wordt gedefinieerd als 'de zeer algemeen voorkomende laesie in arteriën, die wordt gekenmerkt door plaatsgewijze verdikkingen bestaande uit opeenhopingen van lipiden en lagen collageenachtige vezels, beide in zeer verschillende verhoudingen aanwezig. Deze duidelijke morfologische definitie heeft het voordeel dat hiermee de nadruk wordt gelegd op enkele fundamentele aspecten van de algemene pathologie van atherosclerose, waaronder de voorkeurslokalisatie van atherosclerotische laesies in het arteriële vaatbed - waarschijnlijk bepaald door hemodynamische factoren - en de grote, maar niet uitsluitende voorkeur voor het intimadeel van de vaatwand. Daarnaast is er de complexiteit van de opbouw van de atherosclerotische plaque. Deze bestaat uit een kern van lipiden, voornamelijk afkomstig uit het plasma, uit de atheroombrij en necrotisch bindweefsel aan de onderzijde van de plaque, alsmede uit bindweefsel dat de bestanddelenvan het atheroom bedekt en deze scheidt van de bloedstroom. Als de inhoud van de atherosclerotische laesie in contact komt met de bloedstroom, bijvoorbeeld door een ruptuur,heeft dit een acute trombose tot gevolg. Dit laatste leidt dan tot ischemie van het orgaan in het verzorgingsgebied van de desbetreffende arterie.
Het onderstreept-cursieve stuk begrijp ik niet.
Waarom geeft de inhoud van een atherosclerotische laesie aanleiding tot trombose?
Zitten daar hemostase-bevorderende factoren in?

~~dolce~~ 25-11-2003 22:20

uhh,denk niet dat iemand dat weet hoor.. alsof hier een arts rondloopt. :rolleyes:

Koning 25-11-2003 22:24

Citaat:

mir_1986 schreef op 25-11-2003 @ 23:20:
uhh,denk niet dat iemand dat weet hoor.. alsof hier een arts rondloopt. :rolleyes:
er zijn wel meer die dezelfde opleiding doen, er zijn ook wel medische studenten hoor.

Markiex 26-11-2003 11:53

dat je dit niet weet FA :-)

Maar ok, ja er gaat een pro-thrombogene werking uit van de inhoud van de plaque. Verschillende factoren spelen hierbij een rol.

Rabbi Daniel 26-11-2003 19:07

Citaat:

Markiex schreef op 26-11-2003 @ 12:53:
dat je dit niet weet FA :-)

Maar ok, ja er gaat een pro-thrombogene werking uit van de inhoud van de plaque. Verschillende factoren spelen hierbij een rol.

Ik heb er al iets over gevonden in de tekst, verderop.
Niet goed gelezen. :bloos:

rare kwast 26-11-2003 20:10

meer willen leren dan hoeft toch?? nou dat begint met goed lezen!
leer je dat niet op school??

Rabbi Daniel 26-11-2003 21:30

Citaat:

rare kwast schreef op 26-11-2003 @ 21:10:
meer willen leren dan hoeft toch?? nou dat begint met goed lezen!
leer je dat niet op school??

Wat ik me afvroeg is waarom de inhoud van die atherosclerotische plaque trombose-bevorderend werkt.
Dat zo'n losgeraakt stukje een (klein) infarct/embolie kan veroorzaken is algemeen bekend. Maar de stoffen waaruit de plaque bestaat blijken zelf dus ook trombose-bevorderend te werken, en ik begreep niet helemaal waarom. :o

rare kwast 27-11-2003 09:58

je zegt zelf dat je niet goed gelezen hebt!
dus mijn tip: eerst goed lezen

DrJ 04-12-2003 12:31

Citaat:

Fleet Admiral schreef op 26-11-2003 @ 22:30:
[B]Wat ik me afvroeg is waarom de inhoud van die atherosclerotische plaque trombose-bevorderend werkt.
Zo'n plaque bestaat voornamelijk uit vetten en collageen weefsel, zoals je misschien weet kunnen deze de stollings-cascade opgang brengen. Er is een boekje van natuur&techniek over de bloedstolling, daar staat een hoop schematjes in, samen met goede uitleg.

Bedenk wel dat atherosclerose een erg "hot" onderwerp is en nog veel onderzoek naar wordt gedaan. Het is nog niet precies duidelijk hoe het hele proces in elkaar zit!

Succes ermee!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:46.