![]() |
Plannen voor boek, Suggesties?
Ik heb plannen om een verhaal te schrijven. Ik verzin regelmatig voor mijzelf hele verhalen en ik zou nou eens willen proberen er een op papier te zetten. Het wordt een SF verhaal met een aantal vaak terugkomende elementen.
2 facties voeren al x jaren oorlog met elkaar. Het boek begint midden in die oorlog. De hoofdpersonen zijn een aantal personen van beide zijden die door het verhaal heen gevolgd worden. Ze krijgen niet allemaal een happy end. Er gebeuren steeds meer onverklaarbare gebeurtenissen waarbij de ene partij constant de andere de schuld geeft. Er blijkt echter langsaam maar zeker meer aand e hand te zijn... Heeft er nog iemand suggesties waardoor het een boeiender verhaal zou kunnen worden? In andere worden, wat MOET er beslist instaan en wat weer niet. Niet alleen gebeurteninissen e.d. maar ook stijlelementen. |
Heb je dat element uit het boek 1984 van Orwell gehaald? Anders is het misschien een idee om dat boek eens te lezen en te kijken of je daar ideeen uit kan halen.
|
Die titel zegt mij niets. Ik zal een kijken. De naam zegt me wel wat maar ik kan hem even niet meer plaatsen.
|
Weylyn, zorg dat je origineel bent. Het verhaal zoals je het nu vertelt, heb ik al vele malen vaker gehoord.
|
Verhalen hoeven niet per se origineel te zijn, als het maar goed en levendig op de lezer overkomt.
Als je al een boek wilt schrijven, dan is het raadzaam om eerst eens beter te leren spellen (dus langzaam met een 'z' en niet met een 's' :P). Ook moet je goede zinnen kunnen vormen, zinnen die goed lopen en lekker klinken (beetje moeilijk uit te leggen...). Als je aan het typen bent, moet je al meteen de volgende 5 zinnen in gedachte hebben. Zoweet je dat dat stukje voor jou vlot loopt in gedachten, maar ook bij de lezer. Probeer ook met contrast te schrijven, dus niet constant grimmige gebeurtenissen op duistere plekken laten afspelen. Bepaal of je vanuit de ik-persoon schrijf of niet. Wissel dat zeker niet af in het verhaal, dus niet eerst vanuit de ik-persoon en dan vanuit de derde-persoon. |
Misschien een wat meer praktische tip: ga alsjeblieft niet denken: "ik ga nu een boek schrijven". In het verleden ben ik daar fataal op stukgelopen. Schrijf er alleen aan verder als je er zin aan hebt, wissel het regelmatig af met andere dingen, en ga beslist niet schrijven omdat je snel verder wilt; als het even niet wil, laat het dan rustig even voor wat het is. Dat verhaal loopt niet weg. En ik kan je verzekeren dat het verhaal minstens zes keer zo goed wordt als je het in kleine delen hebt gedaan; dan blijft het leuk, dan schrijf je jezelf niet helemaal murw, dan houd je er plezier in en dat zie je vrijwel direct terug in je woorden.
Succes! |
Bedankt voor de tips.
Ik denk wel dat ik Engels ga gebruiken. Dat spreek en schrijf ik vloeiend en je kunt er iets meer mee dan met het Nederlands. Ik zal het wel melden als ik eenmaal wat heb. Kunnen jullie wat commentaar leveren. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Is Engels je moedertaal ofzo?
|
Nee, ik heb toen ik 5 was een jaar in Engeland gewoond, dan leer je het HEEL snel. Ik kan meer met engels omdat die taal meer mogelijkheden biedt voor subtiliteit in woordkeus e.d.
Het is over het algemeen een meer poetische taal dan het Nederlands. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:56. |