![]() |
De gekozen burgemeester: Goed idee!
Stelling: De burgemeester moet op directe wijze gekozen worden door de inwoners van de gemeente
-Wettelijke bevoegdheden van de burgemeester zijn: Toezien op de gang van zaken binnen de gemeente, alsmede tussen gemeente en burgers. Het vertegenwoordigen van de gemeente. Deze bevoegdheid kan door de burgemeester worden overgedragen aan een door hem aan te wijzen persoon. De handhaving van de openbare orde, overtredingen van wetten en voorschriften verhinderen of beëindigen d.m.v. de politie en het geven van bevelen bij ernstige verstoring van de openbare orde of ernstige vrees voor het ontstaan daarvan. Het opperbevel bij brand en ongevallen, voor zover de brandweer daarbij een taak heeft en het geven van de bevelen die nodig zijn voor het voorkomen, bestrijden en beperken van brand en ongevallen. Toezicht houden en bevelen geven bij openbare samenkomsten. Het sluiten van gebouwen als de openbare orde door gedragingen in of op het erf van dat gebouw wordt verstoord. In geval van oproerige beweging, van andere ernstige wanordelijkheden of van rampen of zware ongevallen, dan wel van ernstige vrees voor het ontstaan daarvan, is de burgemeester bevoegd alle bevelen te geven die hij ter handhaving van de openbare orde of ter beperking van gevaar nodig acht. Daarbij kan van andere dan bij de Grondwet gestelde voorschriften worden afgeweken Bron: Gemeentewet -Verder heeft de burgemeester nog een aantal gedeelde bevoegdheden met het college van Burgemeester en Wethouders. -Nu is er nauwelijks sprake van een democratische positie van de burgemeester, omdat hij door de ook al niet direct gekozen regering wordt benoemd. -Aan de andere kant is het zo, dat de burgemeester een vooral bestuurlijke functie heeft en geen direct politieke. |
Voor, burgermeesters hebben wel invloed op de politiek, en daarom dienen ze ook gekozen te worden. Verder bemoeilijkt een burgemeester met VVD neigingen het goede samenwerken met de gemeenteraad die wel gekozen is, vol met mensen van groenlinks, om maar een voorbeeld te noemen (y)
|
Ik ben geen voorstander van de gekozen burgemeester, maar het huidig model mag wat mij betreft zeer zeker anders. Het huidige systeem waarin de burgemeester door de kroon (de minister van Binnenlandse Zaken) wordt benoemd is verre van ideaal. Allereerst is het achterhaald dat de hoogste bestuurslaag oplegt aan de laagste wie aan het roer moet komen. Verder zitten er in het huidige model dingen die spaak lopen met de dualisering, het is toch te gek voor worden dat de burgemeester als lid van het college de voorzitter is van de raad.
Mijn bestuurlijk model voor de gemeente: Elke vier jaar verkiezingen voor de gemeenteraad. De grootste partij mag proberen een coalitie te vormen die op een meerderheid in de gemeenteraad kan steunen en mag de burgemeester leveren. Na die vier jaar opnieuw verkiezingen met een nieuwe raad en een nieuw college met een nieuwe burgemeester. De burgemeester en zijn wethouders worden persoonlijk verantwoordelijk voor hun daden in plaats van de huidige situatie waarin ze dit als geheel dragen. De bijzondere verplichtingen als het handhaven van de openbare orde komt in de gehele te verdelen portefeuilles voor de collegeleden (bijvoorbeeld voor een wethouder van gemeentelijke veiligheid ofzo). De gemeenteraad kiest een voorzitter uit haar eigen midden. Voordelen van dit syteem: Burgemeesters zitten niet meer jaren op hun post te wachten tot ze door kunnen naar een grotere plaats. Burgemeesters doen dynamisch mee aan het lokale bestuur. Burgemeesters worden op inhoud benoemd, niet omdat ze leuk campagne kunnen voeren. College en raad komen als twee blokken tegenover elkaar te staan waardoor er dualisme mogelijk wordt. Dit systeem kunnen wen een treedje hoger ook in de provincie toepassen. Vervang dan burgemeester door commissaris der koningin (daar moet een andere, modernere naam voor komen), wethouders door gedeputeerde staten en gemeenteraad door provinciale staten. (Wie inziet dat ik het landelijke bestuurlijke model ook lokaal wil invoeren heeft goed opgelet.) |
Citaat:
En om even mijn eigen mening te geven: ik vind het an sich wel een goed idee, maar je moet uitkijken voor de beruchte 'Amerikaanse toestanden'. Iemand met een goede uitstraling en een pakkend (en daardoor vrij vaak ook inhoudsloos:() babbeltje kan op deze manier burgemeester worden, iets wat nu voorkomen wordt. Aan de andere kant betekent dit plan wel meer participatie van de burger in de politiek, iets dat ik van harte toejuich. Om de voor- en nadelen te combineren pleit ik voor het plan van de PvdA (en NN): een door de gemeenteraad gekozen burgemeester. |
Citaat:
Ik ben bag met dat we met het kiezen van één persoon voor een burgemeestersschap van die mensen krijgen die zich populair willen maken door mensen van alles te beloven of bekend zijn en zo gekozen kunnen worden, los van de inhoud. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik dacht dat het wel bekend was dat de massa in het algemeen een grotere nadruk op een enkele persoon legt dan op de inhoud van die persoon. (Precedenten genoeg in de landelijke politiek; zie bijv. 2002 met Fortuyn, of het verschil in stemmen tussen Melkert en Bos.) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Mocht er dan als nog op die persoon worden gestemd, dan is dat n.a.w. ook op de inhoud van zijn partijprogramma. |
ik denk ook dat een gekozen burgemeester problemen op gaat leveren.
Mensen kiezen snel voor degene die op de leukste manier campagne voert, er het beste uitziet, en de vlotste babbel heeft. Ik denk dat mensen binnen een gemeente weinig besef hebben van wat het burgemeesterschap allemaal inhoud. Daarom lijkt het mij verstandiger het te houden bij het oude systeem. Ook al is dat niet echt democratisch. |
Ik ben er op tegen.
Ik heb het idee dat als dit doorgezet wordt je/krijgt dat er maar weinig stemmers-opkomst is waardoor ineens iemand burgemeester kan worden die daar helemaal niet hoort. Ook ben ik bang dat dit een hoop propaganda gaat opleveren en dat je als je geld genoeg hebt om dit te betalen je jezelf kunt 'inkopen'. |
Op deze manier wordt de populairste persoon de burgemeester, en daarom niet de beste persoon. Een gemeente zou meer bestuurt moeten worden zoals een prive bedrijf, de juiste man (vrouw) op de juiste plaats!
Of je moet de rol van een burgemeester aanpassen, en meer als titelfunctie beschouwen. Dus zijn bevoegdheden totaal veranderen, en dan gaat het begrip burgemeester verkeert begrepen worden bij de gewone man in de straat. |
Ik weet niet of ik voor of tegen ben want kan daar nu niet zo gek veel over zeggen.
Ze moeten eerst is wat doen aan de bekendheid van de mensen in je gemeente en dus ook de burgemeester want ik weet zeker dat minstens 75% van mijn stad de eigen burgemeester niet kent of niet bij naam kan noemen. |
Citaat:
Daarnaast krijgen we natuurlijk Amerikaanse tafrelen qua propaganda en dit lijkt me ook niet wenselijk. Dit wil niet zeggen dat ik een voorstander ben van het systeem zoals het nu is. Ik vind de situatie die NN schetst met een burgemeester afkomstig van de partij met de meeste stemmen een goede manier om de burgers toch invloed te geven in de burgemeester. Dit komt misschien ook de interesse in de gemeentelijke verkiezingen ten goede en de burgemeester staat dichter bij zijn gemeenteraad.. |
Ik vind het een leuk idee, maar het heeft geen toegevoegde waarde. De burgemeester heeft inderdaad geen grote politieke functie, maar hij heeft wel toegang tot allerlei belangrijke dingen. Wanneer je in de grote steden echter burgemeesters gaat invoeren is de kans groot dat je een allochtone burgemeester krijgt. En dat zie ik nou totaal niet zitten.
|
Citaat:
Voor de benoembaarheid tot burgemeester is het Nederlanderschap vereist. Het kan dus niet zo zijn dat iemand met een buitenlandse nationaliteit burgemeester zou worden. Ik vind een allochtone burgemeester geen probleem. Een allochtoon kan net zo goed geschikt zijn om die functie uit te oefenen en bovendien vertegenwoordigd een burgemeester de bevolking. Daarvan maken in grote steden ook allochtonen deel uit. Natuurlijk is het zo dat de autochtone bevolking wantrouwend tegenover een allochtone burgemeester kan staan, maar als de burgemeester zijn taak goed vervult speelt zijn afkomst na een tijd geen rol meer. |
Citaat:
|
Tegen!!
Campagne voeren kost ontzettend veel geld. Dat wordt in feite door de burgers via slinkse wijze betaald... Bovendien; merendeel van de burgers is wel zo stupide om te stemmen op de kandidaat met het gladste praatje.. (......W Bush heeft immers ook d.m.v democratie en gelikte campagnes zijn presidentschap verdient :s) |
Citaat:
|
gewoon zo laten.
zeker als de grondwet er niet voor aangepast wordt. een burgervader moet de burgemeester van iedereen zijn. niet van de grootste groep in de gemeente. verder moet een burgemeester ook gekozen worden op andere kwaliteiten dan alleen puur politieke. onder andere omdat de burgemeester in eenaantal gemeenten de laatste jaren de functie van gemeentesecretaris erbij gekregen heeft. bovendien: wat is op dit moment het probleem? zitten de burgers er nou echt mee dat hun burgemeester niet rechtstreeks gekozen wordt? ik ken niemand die daar dagelijks van baalt. het is imho niet meer dan een populair stemmenlokkertje. het voordrachtsysteem moet m.i. wel veranderen |
Het zou natuurlijk hilarisch zijn als ook de manier van verkiezen uit Amerika overwaait. Doe mij die geile slet van het SBS-nieuws maar als burgemeester (Y). Die wil ik wel sponseren zodat ze, net als Arnie daar, een overheidsfunctie kan bekleden.
|
Citaat:
|
Citaat:
ook al is er idd niet echt een goede oplossing voor. maar een gekozen burgemeester is niet nodig, dus doe dat gewoon niet |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
en wie ik ben om dat te bepalen? ik erger me gewoon aan mensen die stemmen zonder echt te weten waar ze op stemmen; hoeveel mensen lezen nou daadwerkelijk alle partijprogramma's door?? en wat ik met dat laatste bedoelde, is dat je omdat er aan democratisch gekozen personen nogal wat nadelen kleven en de voordelen maar beperkt zijn (voor een goed werkende rechtsstaat is een gekozen burgemeester absoluut geen vereiste), dat je beter de eventuele problemen met 'aparte' burgemeesters kan voorkomen. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
opzich is het wel goed dat het volk zelf een burgemeester kan kiezen maar er moet toch iets zijn wat controleert ofzo. er zullen namelijk zat mensen zijn die het 'burgemeester zijn' niet aan zullen kunnen en er maar een zootje van maken. of mensen die alleen maar op andere mensen gaan stemmen omdat ze die zo aardig vinden ofzo en helemaal niet op de kwaliteiten letten
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Allemaal dingen die heel vaak gebeuren, en het functioneren van de parlementaire democratie enorm schaden. |
Citaat:
Het lijkt mij onwenselijk dat partijen niet enige standvastigheid zouden hebben in hun programma. Ik denk dat we anders een parlement krijgen met 225 verschillende meningen en dat zou dan wel eens in een anarchie kunnen verzanden. |
Citaat:
Wat er nu gebeurt is dat men stemt op partijen, en dat gaat doorgaans óf doordat men 'altijd al op Partij X gestemd heeft', óf doordat de lijsttrekker charisma heeft. Bij individuele politici kan dat tweede nog steeds gebeuren, maar dat eerste niet meer. Wat betreft de kans dat men op inhoud stemt, verandert er ook niets, omdat een individuele politicus net zo goed inhoud kan presenteren als een partij dat kan. Je krijgt zelfs eerlijker politici, omdat ze zich moeten onderscheiden van de rest. Dus volgens mij creëer jij hier een valse tegenstelling; de kans op stemmen om slechte redenen is juist kleiner bij individuele politici. Citaat:
Daaroverheen is door de introductie van politieke partijen nu een hele laag achterkamertjespolitiek, leugens en dealtjes gekomen. Ik stel vervolgens voor om het oorspronkelijke ideaal, waar het systeem voor gemaakt is, te herstellen; en wat zeg jij: het leidt tot anarchie! Nou breekt mijn klomp, werkelijk. |
Citaat:
Ik zie geen valse tegenstelling, het lijkt mij enkel dat we het niet eens zijn. 225 individuele politici in het parlement is heel leuk, maar vanuit hen zullen er toch mensen tot compromissen moeten komen om bijvoorbeeld het land te regeren. Ik verwacht dat dit ondoenlijk is om uit te voeren in het geval dat er 225 mensen in de kamerbankjes/stoelen zitten die enkel voor hun eigen mening uitkomen. Het is misschien onwenselijk, maar politiek is voor het grootste deel lobbyen en compromissen sluiten, het verkondigen van je eigen mening komt op een tweede plaats. Vandaar mijn verwachting dat als iedereen zijn eigen verhaal gaat verkondigen we in een soort van anarchie terechtkomen. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Ik denk dat dit probleem op te vangen is door de burgemeester deel te laten uitmaken van de partijen, in plaats van er boven te laten staan. In het kader van het dualisme lijkt het trouwens ook wat fraaier. |
Citaat:
Ik kan je wel een voorbeeld geven waar persoon-politiek tot nadelen leidt, kijk maar naar Fortuyn. Één iemand die door sommigen verafgod wordt en anderen wel konden schieten (letterlijk en figuurlijk). Een individu is kwetsbaarder dan een complete partij. Wil jij de complete regering afschaffen en de wetgeving, naar het klassieke Trias-model, weer enkel door het parlement laten doen? Krijgen we het gevolg dat als er één parlementslid met een voorstel komt het door 224 anderen gesteund moet worden. Lijkt mij onwenselijk omdat dan parlementsvergaderingen verschrikkelijk lang zullen duren, ieder moet zijn zegje doen. Ook zal de kwaliteit van het parlement achteruit gaan, immers nu heeft elke partij fractiespecialisten voor elk onderwerp, dat kan in de individuele politiek niet. Dit geheel samenvattend kwam ik tot de stelling dat de politiek dan zou kunnen verzanden in een anarchie. (Maar goed, we dwalen wel heel erg af van de gekozen burgemeester. Zullen we hier een andere discussie voor openen?) |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Beveiliging is ook niet altijd perfect, kijk maar naar Bush in Londen. Ik ben ook voor meer macht voor het parlement, gelukkig zien we nu zo nu en dan al wel eens dat kamerleden met wetsvoorstellen komen. Hoe stel je je dat systeem van specialisten voor? Mogen mensen dan iemand stemmen voor financiën, iemand voor onderwijs, iemand voor defensie, etc.? Lijkt me ook niet erg handig. Maar anders lopen we het gevaar dat er bijvoorbeeld 225 parlementsleden met specialisme onderwijs komen. (Beste Forumbazen, wie kan van de interessante discussie tussen Mc Caine en mij even elders een nieuwe discussie maken? Hoeven wij hier niet verder te gaan.) |
Citaat:
Het komt het dualisme juist ten goede als de burgemeester geen deel uitmaakt van de partijen, zo kan hij makkelijker afstand van de raadslieden houden. Terwijl hij door deel uit te maken van de partijen automatisch informeel contact moet onderhouden met een bepaalde fractie of bepaalde fracties. |
Citaat:
|
mmm...het volk wil iig niet zo graag een gekozen burgemeester...opkomst 27% in...zoetermeer was het toch??
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:11. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.