![]() |
kort scheikunde vraagje
ik heb ff een vraagje, in ons boek staat dat als het geen alkylgroep is dat het dan een karakteristieke groep is. Verder helemaal nix en ik weet niet wat alkylgroepen zijn en ook nie wat karakteristieke gorpen zijn dus als iemand mij pleace kan helpen? :confused: :confused: :confused:
|
alkyl weet ik ff niet meer,
maar een karakterastike groep is een groep die anders is dan de standaard bij voorbeeld een 2 of 3 voudige binding maar ook een zuur is een karakteristieke groep |
hmzzz, ok, ik kan het nog niet helemaal in verband brengen, weet nog iemand wat alkyl groep is? misschien dat ik hem dan vat
waarom ben ik ook als enige meisje op deze aardbol natuur en techniek gaan doen :'( |
alkyl groepen zijn toch dingen met heel veel c-tjes en h-tjes?
|
Voldoen stoffen uit de alkyl-groep niet aan deze formule: CnH2n-2 ?
|
Alkylen zijn koolwaterstoffen zonder meervoudige bindingen (dubbele of driedubbel dus).
Dus dan zal een karakteristieke groep wel een groep zijn met meervoudige bindingen... :] |
Citaat:
|
hmzzz maar als een alkyl zoiets is als CH3 en dan CH2 CH3 dan klopt da best wel, zoiets hebben we gehad maar wat karakteristiek is ben ik dan kwijt, is dat dan gewoon een alkaan of een alkeen. Trouwens een alkeen is CH2+2 das dan toch eigenlijk ook een alkyl? what the hell???
|
Een alkyl groep bestaat uit CnH2n+1. Dit is een zijketen van koolstof en waterstof die aan de hoofdketen vast zit.
karakteristieke groepen zijn groepen als: C=C OH COOH (C-C)COO(C-C) C-O-C NH2 C=N-H enzovoort Dus gewoonweg groepen met atoom anders dan C&H en dubbele en driedubbelbanden. (hoewel die laatste 2 waarschijnlijk niet bedoeld worden in jou boek) |
key dankje!
|
huh..maar lees ik het nu weer verkeerd of zeggen jullie hier dat een alkyl geen dubbele bindingen heeft???
Een alkyl is juist diegene met een driedubbele binding. Je begint namelijk bij de alkaan, enkelvoudige binding, en dan krijg je een alkeen, tweevoudige binding en daarna dus de alkylen met de drievoudige binding...toch??? |
dat zou wel een hele hoop verklaren
dat van die alkaan ==> alkeen klopt in elk geval verder week het ok nie meer :s |
Alkylgroep is een zijgroep die uitsluitend bestaat uit C en / of H atomen
Een karakteristieke groep kan een alkylgroep zijn maar het kunnen ook halogeenatomen zijn (bijv. Chloor of Broom) maar ook een NH2 groep kan of een OH-groep bijvoorbeeld. |
Citaat:
|
Citaat:
|
omg, deze topic was een stuk makkelijker geweest als niemand alkyl en alkyn door elkaar had gehaald!
|
hoe haalje dezelfde dingen door elkaar? maar ik denk wel dat je gelijk hebt...
|
Citaat:
ik meen dat, zoals al gezegd, een alkyl niet hetzelfde is als een alkyn. dus het topic kort samengevat: -alkyl: CnH2n+1 -alkyn: CnH2n-2 |
ow sorry lees fout, ik dacht dat er 2x alkyl stond. K wist nie eens dat er alkynen bestonden :s
|
Citaat:
|
maar alkynen zijn toch een piece of cake? als je alkenen snapt kan je alkynen ook wel. Alkynen zijn zelfs makkelijker, omdat ze geen cis-transisomerie kunen veroorzaken. (als je neit weet wat cis-transisomerie is, krijg je dat vast nog ooit)
|
Citaat:
|
Citaat:
Offtopic: Ik zag in je profiel dat je uit Brabant komt, net als ik overigens. Ik kom zelf namelijk uit Beek en Donk. |
ik wou al zeggen, anders is er iets mis met m'n ogen
ik heb familie wonen in beek en donk, op de leekbusweg ofzo |
eigenlijk zouden mensen als ze posten met een vraagje ff moeten vertellen in welke klas ze zitten...
|
Citaat:
|
slim idee, maar het is nog verstandig het te doen, zodat zij die niet zo wijs zijn als jij (en als ik nu) ook geen fouten maken door moeilijke dingen naar voren te brengen.
trouwens, ide vraag wat een karakteristieke groep is nu wel duidelijk? |
ja, alles behalve een normale alkaan volgens mij zo ongeveer??? Naja ik heb anders deze week weer scheikunde volgens mij, de proefwerkweek is namenlijk dinsdag afgelopen :s
|
Citaat:
|
Citaat:
een alkylis een alkaan dat ergens aanhangt. nbtje zoals benzeen dat fenyl heet als het ergens als substituent aanhangt. gewoon naamverschil om aan te duiden dat het een aanhangsel is. |
heel mooi gezegd
|
Citaat:
:D tanku :o |
Citaat:
|
en ik maar denken dat hier een andwoort van van 2 regels op zou komen
|
kdenk niet dat dat hier ooit al geweest is.
|
nee, niet echt, maar ja, ik denk dat de meesten die leergierig genoeg zijn om op het forum te posten het een bonus is dat ze tegelijekrtijd zoveel andere kennis op kunnen doen.
|
Citaat:
alkadieen=2 dubbelebindingen alkyn=1 drievoudige binding karakteristieke groepen= starten die aan een koolstofskelet hangen methyl,ethyl,zuur... |
Citaat:
|
:eek: volgens mij ben ik blij dat ik ff een periode geen scheikunde heb :bloos:
|
nee, scheikunde rules!
maar deze topic moet maar eens gesloten worden.... |
Citaat:
|
Het is gewoon een deel van je koolstofskelet.
extra: Bijzondere groepen zijn gewoon groepen die niet gewoon uit enkele bindingen bestaan tussen C's en H's. Dus dubbele banden en groepen met O, N enz. zijn bijzondere groepen. Het is mogelijk om aan bijzondergroepen reacties uit te voeren en dat is aan koolstofketens niet makkelijk te doen. (wel kan je overigens dubbele banden maken tussen koolstof atomen door eleminatie) |
geldt een fenyl gorep als zijnde karakteristiek?
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:37. |