![]() |
[Monoloog/Poëzie]Monoloog over de Werkelijkheid
Het beschrijven van haar aard is geen licht karwij, dat we zomaar op ons moeten nemen. ‘Ach, laten we gewoon haar aard gaan beschrijven,’ dat gaat niet, al heb je nog zoveel gezichten in de ogen gezien. Poëzie doet oeverloze pogingen, de kunst keert regelmatig naar walging. Een bijtend cynisme dat God ervaart zoals ze is, een narcist.
Dankbaar Dankbaarheid en seks leidt tot onvruchtbaarheid Wiens pad volgt de schone ruiter gezeten op zijn schone paard stomend van geilheid? Wees dankbaar, want de dingen komen niet vanzelf Liefde, God, Licht, een Prittstift Wees dankbaar Jute zak, Aardappelschilmesje, Fietslamp, Devotie Neem geen tijd, en laat elke kans schieten Kanzen genoeg Laat ze allemaal schieten Zonder tijd Wees dankbaar Dankbaar zijn we allemaal Het is niet zo dat de werkelijkheid me nooit verveeld. Integendeel. Ook mij overvalt zeer regelmatig een diep gevoel van walging. Maar die walging is zo geheel dan, zo fenomenaal, dat ik snel weer in de lach schiet bij de gedachte dat er zoiets bestaat als spaghetti. Welk een wonder! Er is ook spaghetti! En dat blijft. Zelden Levend Waar klanken in kalenders vervagen, De tijd slechts geleid wordt door lijden Dat ik al heel mijn leven veroorzaak Daar stuitert een bal, een blauwe kloot Genadig, vertelt ze haar wet, zonder geschrij Verlaten door begrip dat geen idee meer heeft Van werkelijkheid die gestikt is In een plastic zak vol leegte Die alleen nog maar ervaren wordt Door extase Mij laat toekijken naar haar lot Wat een genot! ‘Ach, sommige bomen begrijp ik wel’, sprak eens een vriend, met wie ik samen kunst produceerde. Ja het was kunst. In ons spel met de werkelijkheid bleef het kunst. Al gaven we meditatiecursussen en trokken we ons tijdens de feestperioden terug in een klooster, onze werken bleven kunst. En in alle zotheid en de lofdichten voor haar aard, keerden wij ons in onszelf en keerden wij onszelf naar buiten. Bij het openschuiven van de gordijnen was er nog steeds een ster. Dat blijft. Er blijft altijd een ster. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:39. |