![]() |
Sulcus coronarius / annulus fibrosus?
De horizontale scheiding tussen atria en ventrikels.
M'n ene boek (Coronairchirurgie - Dr. L. Noyez) zegt dat dit de sulcus coronarius heet, en m'n andere boek (anatomie voor HBO) zegt dat het de annulus fibrosus heet. Zijn deze termen synoniem ofzo? Of zit er een verschil tussen? |
blub
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar goed, dan hanteer ik maar de term sulcus coronarius... Dank je! :) |
ik ben geen expert in het cardio-vasculaire systeem, maar het lijkt mij dat sulcus coronarius een deel is van het krans(slag)adregebeuren, dus niet een deel van het hart zelf, maar een deel van de bloedvaten die het hart van zuurstof voorziet en CO2 wegvoert.
|
Het hartspierweefsel vormt twee holle spieren, de atriumspier en de ventrikelspier. Deze zijn volledig gescheiden door een bindweefselplaat, de annulus fibrosus met de kleppen.
De venen monden allemaal uit in de sinus coronarius via de sulcus coronarius naar het rechter atrium je bedoeld dus de annulus fibrosus |
Conclusie: beide namen zijn goed. :p
|
Citaat:
|
Citaat:
|
conclusie er is maar 1 benaming goed, hoe kunnen ze nu alle twee goed zijn?
en er kan best nog iets anders zijn, maar daar vroeg je niet naar, je vroeg om 2 woorden...... |
Citaat:
Ik neem aan dat hij z'n kennis van het hart wel op niveau heeft. :) |
Ik heb het op google ingetypt, en bij 'annulus fibrosus' komt steeds weer terug dat het het vlies is tussen atria en ventrikels, als ik 'sulcus coronarius' kom ik naast een hoop sites over 'enlarging your equipment' ook op een site uit die volgens mij het goede antwoord eheft:
Citaat:
|
dat was ook wat ik ongeveer bedoelde
|
Citaat:
Dank je! :) |
you're welcome
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:11. |