Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Sulcus coronarius / annulus fibrosus? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=674367)

Rabbi Daniel 27-11-2003 18:00

Sulcus coronarius / annulus fibrosus?

De horizontale scheiding tussen atria en ventrikels.

M'n ene boek (Coronairchirurgie - Dr. L. Noyez) zegt dat dit de sulcus coronarius heet, en m'n andere boek (anatomie voor HBO) zegt dat het de annulus fibrosus heet.

Zijn deze termen synoniem ofzo? Of zit er een verschil tussen?

Dvalin 27-11-2003 19:02

blub

mathfreak 27-11-2003 19:32

Citaat:

Fleet Admiral schreef op 27-11-2003 @ 19:00:
De horizontale scheiding tussen atria en ventrikels.

M'n ene boek (Coronairchirurgie - Dr. L. Noyez) zegt dat dit de sulcus coronarius heet, en m'n andere boek (anatomie voor HBO) zegt dat het de annulus fibrosus heet.

Zijn deze termen synoniem ofzo? Of zit er een verschil tussen?

Volgens mijn Zakwoordenboek der Geneeskunde is de annulus fibrosus een ring van bindweefsel die de tussenwervelschijven omkleedt en dus 2 wervels met elkaar verbindt, dus het zijn 2 totaal verschillende dingen.

Rabbi Daniel 27-11-2003 19:51

Citaat:

mathfreak schreef op 27-11-2003 @ 20:32:
Volgens mijn Zakwoordenboek der Geneeskunde is de annulus fibrosus een ring van bindweefsel die de tussenwervelschijven omkleedt en dus 2 wervels met elkaar verbindt, dus het zijn 2 totaal verschillende dingen.
't Schijnt ook bij 't hart te zitten dus. :s

Maar goed, dan hanteer ik maar de term sulcus coronarius...
Dank je! :)

Keith 28-11-2003 14:05

ik ben geen expert in het cardio-vasculaire systeem, maar het lijkt mij dat sulcus coronarius een deel is van het krans(slag)adregebeuren, dus niet een deel van het hart zelf, maar een deel van de bloedvaten die het hart van zuurstof voorziet en CO2 wegvoert.

rare kwast 28-11-2003 15:08

Het hartspierweefsel vormt twee holle spieren, de atriumspier en de ventrikelspier. Deze zijn volledig gescheiden door een bindweefselplaat, de annulus fibrosus met de kleppen.

De venen monden allemaal uit in de sinus coronarius via de sulcus coronarius naar het rechter atrium

je bedoeld dus de annulus fibrosus

Rabbi Daniel 28-11-2003 18:44

Conclusie: beide namen zijn goed. :p

Rabbi Daniel 28-11-2003 18:46

Citaat:

rare kwast schreef op 28-11-2003 @ 16:08:
Het hartspierweefsel vormt twee holle spieren, de atriumspier en de ventrikelspier. Deze zijn volledig gescheiden door een bindweefselplaat, de annulus fibrosus met de kleppen.

De venen monden allemaal uit in de sinus coronarius via de sulcus coronarius naar het rechter atrium

je bedoeld dus de annulus fibrosus

Dat over die venen klopt niet; je hebt ook nog de Thebesiaanse venen.

Rabbi Daniel 28-11-2003 19:04

Citaat:

Keith schreef op 28-11-2003 @ 15:05:
ik ben geen expert in het cardio-vasculaire systeem, maar het lijkt mij dat sulcus coronarius een deel is van het krans(slag)adregebeuren, dus niet een deel van het hart zelf, maar een deel van de bloedvaten die het hart van zuurstof voorziet en CO2 wegvoert.
Dat is de sinus coronarius. :)

rare kwast 28-11-2003 21:00

conclusie er is maar 1 benaming goed, hoe kunnen ze nu alle twee goed zijn?

en er kan best nog iets anders zijn, maar daar vroeg je niet naar, je vroeg om 2 woorden......

Rabbi Daniel 28-11-2003 21:21

Citaat:

rare kwast schreef op 28-11-2003 @ 22:00:
conclusie er is maar 1 benaming goed, hoe kunnen ze nu alle twee goed zijn?

en er kan best nog iets anders zijn, maar daar vroeg je niet naar, je vroeg om 2 woorden......

De schrijver van het boek waarin 'sulcus coronarius' staat als de groeve die atria en ventrikels van elkaar scheidt, is cardiothoracaal chirurg en assistent-opleider in het Universitair Medisch Centrum Nijmegen. :)
Ik neem aan dat hij z'n kennis van het hart wel op niveau heeft. :)

Keith 29-11-2003 07:00

Ik heb het op google ingetypt, en bij 'annulus fibrosus' komt steeds weer terug dat het het vlies is tussen atria en ventrikels, als ik 'sulcus coronarius' kom ik naast een hoop sites over 'enlarging your equipment' ook op een site uit die volgens mij het goede antwoord eheft:

Citaat:

[...]Hierdoor is het hart in vier ruimtes verdeeld, linker en rechter atrium en linker en rechter ventrikel.
Aan de buitenzijde van het hart is de overgang tussen atria en ventrikels te zien door de sulcus coronarius. In deze groeve liggen de coronairvaten.[...]
De 'sulcus coronarius' is dus - zoals ik al zei - onderdeel van eht krans(slag)adergebeuren, dit bloevat omarmt het hart dus als het ware, ter hoogte van de 'annulus fibrosus'.

rare kwast 29-11-2003 15:39

dat was ook wat ik ongeveer bedoelde

Rabbi Daniel 29-11-2003 17:50

Citaat:

Keith schreef op 29-11-2003 @ 08:00:
Ik heb het op google ingetypt, en bij 'annulus fibrosus' komt steeds weer terug dat het het vlies is tussen atria en ventrikels, als ik 'sulcus coronarius' kom ik naast een hoop sites over 'enlarging your equipment' ook op een site uit die volgens mij het goede antwoord eheft:

De 'sulcus coronarius' is dus - zoals ik al zei - onderdeel van eht krans(slag)adergebeuren, dit bloevat omarmt het hart dus als het ware, ter hoogte van de 'annulus fibrosus'.

Ahh zo. :o Nu is het duidelijk. :)

Dank je! :)

Keith 29-11-2003 22:46

you're welcome

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:11.