![]() |
betekenis van het woord anti-burgerlijk
hoi allemaal, ik heb overal op internet gezocht en in woordenboeken, maar ik vind de precieze betekenis van het woord anti-burgerlijk niet .
Jan wolkers had veel anti-burgerlijke maatschappijkritiek:S:S:S jaaa ik weet nie wat het is , maja wie wel??thnx alvast |
Men zegt vaak dat je burgelijk bent, als je getrouwd bent, 2 kinderen jongen en meisje en labrador. Echt zo'n standaard iemand dus.
|
Anti-burgerlijk is tegen de bekrompenheid/kortzichtigheid van het burgerlijke volk.
Niet zozeer het huisje-boompje-beestje-idee wordt afgekeurd, maar de kortzichtigheid (of meegaandheid) die daar ten grondslag aan ligt. Dit is geen officiële definitie overigens. |
Schrijvers gebruiken wat dat betreft hun vrijheid wel; in het boek van Youp van 't Hek (Het Platte Land, maar het geldt vast ook voor zijn andere boeken/bundelingen) kwam ik ook veel fantasiewoorden tegen. Je had het best op burgerlijk en anti kunnen zoeken en die dan kunnen verbinden. ;) Wat betreft de definitie ga ik graag met extinction mee!
|
burgerlijk= oppervlakkigheid, passiviteit, sociale contacten als facade, simpliciteit, regelmaat, (8-5)
en daar dan het tegenovergestelde van |
Citaat:
Niet het tegenovergestelde dus, maar zie het woord anti als 'tegen'. Dus tegen de oppervlakkigheid, etc. |
bur·ger·lijk
bijvoeglijk naamwoord 1 tot de groep van de burgers behorend voorbeeld + zelfstandig naamwoord van burgerlijke afkomst 2 <pejoratief, minachtend> kleinburgerlijk, bekrompen voorbeeld + zelfstandig naamwoord burgerlijke genoegens + werkwoord dat staat zo burgerlijk 3 horend bij de staatsburger of in een geregelde maatschappij voorbeeld + zelfstandig naamwoord <in België> burgerlijke aansprakelijkheid <in Nederland: WA> <in België> burgerlijke bescherming <in Nederland: BB> <juridisch> de burgerlijke dood <in België> verlies van alle burgerrechten als gevolg van een straf het burgerlijk jaar afgerond op 365 of 366 dagen <tegenover het sterrenkundig jaar > burgerlijke ongehoorzaamheid verzet van burgers tegen de wet <in België> burgerlijke partij civiele partij burgerlijke staat iemands rechtstoestand ten aanzien van zijn rechts- en handelingsbevoegdheid de burgerlijke stand bureau op een gemeentehuis waar alle aangiften betreffende geboorten, huwelijken enzovoort gedaan moeten worden burgerlijke vruchten inkomsten uit pacht, huur, interest het burgerlijk wetboek recht dat de verhoudingen van de burgers onderling regelt 4 niet militair voorbeeld + zelfstandig naamwoord <in België> burgerlijk ingenieur gediplomeerde van een faculteit toegepaste wetenschappen 5 niet kerkelijk voorbeeld + zelfstandig naamwoord een burgerlijke begrafenis het burgerlijk huwelijk voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gesloten en dan Anti :-) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:42. |