![]() |
[Nieuwe PC]Zo goedkoop mogelijk
mijn broertjr (13) wil graag een nieuwe pc
en nu gaan we zondag naar de HCC. hij heeft alleen een beetje cashflow problemen (hij heeft namelijk geen inkomsten) hij heeft ongeveer 250 euro gespaard en wil zijn pc upgraden. het gaat hem om spelletjes te spelen van deze tijd. niet op het hoogste niveau uiteraard maar gewoon soepel. hij heeft al een case, en ik heb hem een HDD gegeven, hij heeft nog nodig een: mobo, processor, geheugen en een videokaart. ik weet zelf niet echt wat ik nu samen moet stellen voor hem, en weet ook nie4t of hij voor €250 de wens mag hebben om hedendaagse spellen te spelen. maar misschien kunnen jullie mij op dreef helpen, ik (en hij ook) stellen dat zeer op prijs :) |
Een beetje videokaart waar je wat mee kan met de spellen van tegenwoordig dan ben je al 150 euro kwijt. Tel daarbij de goedkoopste AMD processor van 69 en moederbord van 75 euro dan zit je er al overheen. En dan moet je nog minimaal 256 mb geheugen hebben van 50 euro.
Ik denk dat hij nog maar even moet sparen. |
Een bordje moet te doen zijn voor vijf tientjes. Voor acht tientjes heb je een AMD Athlon XP 2400+ (een koeler een tientje). 512 MB geheugen (toch wel het minste om spellen mee te spelen) kost je ook snel zo'n zes tientjes. Dan heb je dus nog vijftig euro over om een videokaart van te kopen. En dat red je niet.
Tik er honderdvijftig euro bij en je kunt er iets leuks mee doen. Maar met tweehonderdvijftig euro red je het niet. |
Asus A7V8X-X ATX Via KT400 € 56,-
AMD Athlon XP 2400+ (2,0GHz, Boxed) € 85,- 256MB DDR SDRAM (Dane Elec) € 45,- Club3D Radeon 9800 SE 128MB € 61,- 247 Geplukt van Tweakers HCC pricewatch. Dit systeem is goed te doen. Als je toch 512mb ram wilt, wordt het 292. |
Denk je nou echt dat er bedrijven zijn die een Radeon 9800SE verkopen voor 61 euro? Get real man. Dat ding kost zelf in de allergoedkoopste winkels nog rond de 220-230 euro. Het is een typefout of een bogus entry in de privewatch, dat zie je toch zo.
Je krijgt geen fatsoenlijke videokaart onder de 120 euro. Er zijn wel bedrijven op de HCC die Geforce FX5600's verkopen voor 99 euro, maar die zijn ook bagger. Een fatsoenlijke kaart voor spellen heb je gewoon (nieuw) niet voor onder de 100-120 euro. Of je moet nog een Geforce4 Ti 4200 willen kopen voor 70 euro, maar die zal ook snel verouderd zijn. In elk geval is 256 MB geheugen ook veel te weinig, die prijs kun je ook wel maal twee doen. Zoals ik zei, onder de 400 euro kun je gewoon geen fatsoenlijk ysteem bouwen. |
Asrock K7S8X - €34
AMD Duron 1.6GHz Applebred - €40 CPU Cooler - €7 512MB DDR/333 Infineon - €77 GeForce 4 Ti4200 64MB - €85 - op HCC dagen kopen Totaal: €243 (+€7 verzendkosten FCC) = €250 :D ;) :cool: :o |
..die 1.6 duron is wel héél erg minimaal. Ben bang dat dan juist de cpu een flinke bottleneck gaat worden ..
|
Citaat:
;) |
Citaat:
|
Da's dus geluk hebben, lang niet alle Applebreds klokken zover over, bovendien is het maar de vraag of dat broertje van topicstarter daar zin in heeft. Er zijn genoeg mensen die echt principiëel niet overklokken.
|
Naar aanleiding van jullie adviezen,
en andere informatie ben ik tot dit gekomen: AMD Athlon XP 2400+ (2,0GHz) €79 Asus A7V8X-X ATX Via KT400 €56 512MB PC3200 DDR SDRAM €66 Gigabyte Rad.9200 128Mb AGP DVI retail €59 totaal: €260 Lijkt dit ergens op? of is dit helemaal niks? :o |
Citaat:
Altijd al eens een CPU willen zien smelten? ;) |
je hebt die boxed 2400+ nodig.
|
Citaat:
En mn AMD 2500 blijft onder de 40 graden :D |
Citaat:
Zoals meermaals eerder gezegd: serieus gamen met een serieuze videokaart kost je gewoon 120-150 euro, mínstens. |
nou, we zijn op de beurs geweest, en er was daar een kleine verrassing, voor mijn broertje dan, via via kon mijn vader aan een andere video kaart komen die beter was dan de 9200 (nm de 9600 pro)
voor de rest heeft ie nu wel: AMD Athlon XP 2400+ (2,0GHz) €79 Asus A7V8X-X ATX Via KT400 €56 512MB PC3200 DDR SDRAM €66 en hij is er zeer blij mee.. ik dank jullie allemaal voor jullie replies :) |
zit er wel een cooler op die cpu? :)
|
yep zat er bij, artic nog wat ofzo :o
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar veel gameplezier aan je broertje toegewenst. :) |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
LE, is dat een magere of juist snellere versie? Dat verschilt nogal eens, net als SE. :)
Zie je soms dat die kaarten een geheugenbus hebben die half zo klein is. 64-bit ipv 128-bit, dat tikt ff aan op je performance zeg, pff. :( |
LE was in mijn geval Limited Edition, meestal sneller..
|
Yup, de LE is inderdaad sneller dan de gewone 8500. Het enige dat er nog boven zit is de 8500 Pro, maar die heeft geen hogere kloksnelheden, alleen tweemaal zoveel geheugen.
|
Citaat:
|
Citaat:
En ik me maar afvragen waar die blauwe lettertjes voor dienden altijd :D |
Citaat:
|
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:49. |