![]() |
Vraagje chemie
Hoe bereken je nu juist het volume van een gas in normomstandigheden weer?
De vraag waar ik het voor nodig heb is de volgende: Je wilt 3.0 liter oplossing maken met pH=10.0 Hoeveel liter NH3 -gas moet je daartoe onder normomstandigheden toevoegen? Ik denk dat ik enkel de formule om het volume van een gas te berekenen nodig heb en dat ik het dan wel kan oplossen... Alvast bedankt |
umm, in de Binas staat het Molaire gasvolume (ff in regsiter naar zoeken), is iets van 24,4 of 22,4 maar dat hangt allemaal af van de temperatuur en druk.
|
Citaat:
maar om dit te kunnen gebruiken moet je toch tenminste een reactievergelijking hebben volgens mij dus die moet je eerst opstellen. |
hallo c...e,
een goeie tip van D..5! 1. het evenwicht in 1 liter... de grootste klus! RV wordt NH3 + H2O <=> NH4^+ + OH^- met >>>>>Kb = 1.7E-5 Voor pH = 10.0 is de pOH = 4.0 [NH3] uit 1.0E-4 x 1.0E-4/[NH3] = 1.7E-5 => [NH3] = 5.9E-4 mol/L NH3 totaal nodig = 5.9E-4 + 1.0E-4 = 6.9E-4 mol/L 2. Naar 3 liter... dus x 3 => ... 3. Van mol NH3 => liter NH3 ... dus x 22.4 (p0,T0 ) => ... De variant voor 1.... NH3 + H2O => NH4^+ + OH^- ... zou voor NH3 totaal nodig op 1.0E-4mol/L komen en dat is 6.9x te weinig! |
Citaat:
@chateauke: We gaan bij pH-berekeningen altijd uit van een temperatuur van 298 K. Bij die temperatuur heeft 1 mol gas een volume van 24,5 liter. Waarschijnlijk kom je hier wel verder mee. |
ze hebben in Vlaanderen toch zeker ook een of andere tabellenboek?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:59. |