![]() |
Iemand gelezen? Het onkruid en de bloem; dagboek van een verslaafd meisje
Alice is een puber van 15 met een negatief zelfbeeld. Op een dag maakt ze kennis met verdovende middelen, gaat experimenteren en raakt verslaafd. Ondanks enkele oprechte pogingen om te stoppen blijven de drugs te aantrekkelijk en sterft ze uiteindelijk aan een overdosis. Het drugsprobleem wordt niet zwart-wit benaderd: er ontstaat begrip: het is een vlucht. Herdruk van deze klassieker als paperback met op de cover een illustratie van een zich beschermende jonge vrouw temidden van dwarrelende papieren. Het is het dagboek van een verslaafd meisje. Ze beschrijft haar gevoelens en problemen in de puberteit zeer fijngevoelig en herkenbaar (onzekerheid, eenzaamheid, ongelukkig zijn e.d.). De doelgroep zal zich zeker met haar kunnen identificeren. Naarmate het boek vordert glijdt Alice verder weg ondanks verwoede en zeer overtuigde pogingen om te stoppen. Het karakter ontwikkelt zich. Na het tweede dagboek besluit Alice te stoppen met schrijven: volwassen mensen communiceren met andere, vindt ze. Drie weken later overlijdt ze (opzettelijk of per ongeluk?) aan een overdosis. Een schitterend, zeer goed voorlichtend boek voor jongeren vanaf ca. 14 jaar. (Biblion recensie, T.M. van den Akker
Heeft iemand dit boek gelezen? Het lijkt me namelijk een heel goed boek, reacties! |
ik heb t boek gelezen en vond t errug goed.. soms ff doorbijten omdat t n beetje langdradig is.. maar over t algemeen vind ik t zeker n aanrader!!
|
Ja ik heb het gelezen, erg lang geleden wel. Het is nogal triest en daarom betreft pakt het je waarschijnlijk, hoewel het soms idd wat langdradig wordt. Tijdens het lezen zelf was ik er niet zo enthousiast over, maar op het einde krijg je een klap waardoor je hem wel erg mooi vindt.
Geen enorme hoogvlieger, maar tis dan ook een dagboek. |
Citaat:
|
Een soortgelijk boek: Sneeuwkoningin. Auteur ben ik kwijt.
Octopus-serie is leuk! Iemand ook "Een dikke vriend" gelezen? Love |
Citaat:
|
Citaat:
(van de namen ben ik overigens niet zeker). Love |
het onkruid en de bloem heb ik gelezen en het is zeker om aan te raden. Ik vond het een heel mooi boek. En heel triest.
en van die "een dikke vriend" is dat een mooi boek om te lezen, ik heb het namelijk al een paar keer in mijn handen gehad, maar wist niet zeker of ik nou zou gaan lezen, marja, zal het toch maar eens een keeertje gaan doen. liefs miekje |
Gelezen... ik vond 'm eng. Hij is echt gebeurd namelijk, dat is ooit echt iemands dagboek geweest. Je moet 'm lezen als je hem aankan... Ik had er nogal moeite mee, eigenlijk. Hij is heel zielig.
|
ja ik heb hem gelezen dat boek... wel heel mooi enzo, maar ja, je moet van zoiets houden... het is voor mij al een tijd geleden dat ik het gelezen heb dus erg veel weet ik er niet meer van.
|
Citaat:
|
een dikke vriend.... goh dat vind ik echt een akelig boek! eng he? ik hou er eigenlijk neit zo van, maar die is mooi hoor!
|
Citaat:
|
ja wel gelezen wel mooi
maar junkies van micheal burgees is beter en uhm sneeuwkoninging van weet ik niet wie is ook beter verder er zijn hee veel boeken over drugsgebruik voor als je dat leuk vindt |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:53. |