Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   hulp????? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=676689)

aapje 30-11-2003 10:44

hulp?????

De laatste tree gemist
misstap gemaakt.
Alles stuk gebroken
rondvliegende scherven
hebben jou toen geraakt

Natuurlijk hou je van me
en heb je het beste met me voor.

Je wil me weer op de been helpen
zodat ik weer dans,spring en lach.
Als ik geen keuze kan maken,
ben jij degene die voor mij kiest

Maar lieverd,
ik moet zelf leren lopen
los van jou hand
anders zou ik altijd zonder jou
degene zijn die verliest.

Medea 30-11-2003 11:01

Oke, chef! ;)

Ik heb hem een paar keertjes moeten overlezen, maar hij is eigenlijk wel tamelijk duidelijk. (ben een beetje ziek, daarom misschien). Er zitten een paar cliché's in (dansen, springen, lachen), dat kon misschien wel in een iets poëtischer taaltje verwoord worden, verder vind ik het wel een mooi gedicht, de eerste strofe is heel knap, het einde ontzettend knap en het stuk ertussen maakt dat het heel realistisch overkomt. Subliem (y)

aapje 30-11-2003 11:06

Citaat:

Medea schreef op 30-11-2003 @ 12:01:
Oke, chef! ;)

Ik heb hem een paar keertjes moeten overlezen, maar hij is eigenlijk wel tamelijk duidelijk. (ben een beetje ziek, daarom misschien). Er zitten een paar cliché's in (dansen, springen, lachen), dat kon misschien wel in een iets poëtischer taaltje verwoord worden, verder vind ik het wel een mooi gedicht, de eerste strofe is heel knap, het einde ontzettend knap en het stuk ertussen maakt dat het heel realistisch overkomt. Subliem (y)

danku..blijkbaar kan ik het bter als ik depri of stoned ben.. :p heb je miss nog suggesties voor dat dansen,springen lachen?

ennuh thnx voor je reactie ;) :p

Medea 30-11-2003 11:09

Bij de laatste herlezing schoot me te binnen dat dat eigenlijk niet slecht was, dat dansen en zingen enzo. :o

aapje 30-11-2003 11:11

Citaat:

Medea schreef op 30-11-2003 @ 12:09:
Bij de laatste herlezing schoot me te binnen dat dat eigenlijk niet slecht was, dat dansen en zingen enzo. :o
hihi ik zat tog te denken aan iets anders eigenlijk...misschien iets vannuh zodat ik weer leef en adem..maar miss is dit wel bter wak nu heb

jsoes 30-11-2003 11:18

Laat ik beginnen met mierenneuken, dan hebben we dat in elk geval gehad: "los van jou hand", volgens mij moet het "jouw hand" zijn. Da's het enige :D
Inhoudelijk: allereerst: heel goed!! Heeeel goed! Concreet, eerlijk, eenvoudig. Dan even iets waar je misschien aan kunt werken: je hebt de neiging om dingen in andere woorden te herhalen, hopend dat het dan sterker overkomt. Ik noem twee voorbeelden:

De laatste tree gemist
misstap gemaakt.

De eerste regel is echt voldoende; die misstap kan de lezer zelf invullen.

Twee keer herhaald zelfs. Eén van de drie is genoeg, of één heel andere term die het samenvat. Persoonlijk vind ik dit wat te zoetjes en voorspelbaar.

Wat ik bedoel: je kunt veel zuiniger zijn met woorden. Mijn tip: maak je gedicht compacter, bondiger. De helft van wat er nu staat, hoeft er niet te staan, omdat het vanzelf naar voren komt als ik die andere helft lees.

Ik vind dat je veel vordering maakt, alleen al door je los te maken van rijmen. Je ziet het heel sterk in de laatste strofe: je verwoordt daar heel concreet hoe je het bedoelt, je hoeft geen moeite te doen om een rijmend woord te verzinnen en dan ook nog eens een zin te bedenken waarin dat woord voorkomt.

Ten slotte zet je in de laatste strofe een rakend beeld neer, het zelf leren lopen. Heel mooi.

aapje 30-11-2003 14:21

Citaat:

jsoes schreef op 30-11-2003 @ 12:18:
Laat ik beginnen met mierenneuken, dan hebben we dat in elk geval gehad: "los van jou hand", volgens mij moet het "jouw hand" zijn. Da's het enige :D
Inhoudelijk: allereerst: heel goed!! Heeeel goed! Concreet, eerlijk, eenvoudig. Dan even iets waar je misschien aan kunt werken: je hebt de neiging om dingen in andere woorden te herhalen, hopend dat het dan sterker overkomt. Ik noem twee voorbeelden:

De laatste tree gemist
misstap gemaakt.

De eerste regel is echt voldoende; die misstap kan de lezer zelf invullen.

Twee keer herhaald zelfs. Eén van de drie is genoeg, of één heel andere term die het samenvat. Persoonlijk vind ik dit wat te zoetjes en voorspelbaar.

Wat ik bedoel: je kunt veel zuiniger zijn met woorden. Mijn tip: maak je gedicht compacter, bondiger. De helft van wat er nu staat, hoeft er niet te staan, omdat het vanzelf naar voren komt als ik die andere helft lees.

Ik vind dat je veel vordering maakt, alleen al door je los te maken van rijmen. Je ziet het heel sterk in de laatste strofe: je verwoordt daar heel concreet hoe je het bedoelt, je hoeft geen moeite te doen om een rijmend woord te verzinnen en dan ook nog eens een zin te bedenken waarin dat woord voorkomt.

Ten slotte zet je in de laatste strofe een rakend beeld neer, het zelf leren lopen. Heel mooi.

thnx voor je reactie..Ik snap wat je bedoeld..ik heb idd de neiging alles te herhalen ja...en eigenlijk had ik dat zelf helemaal niet door.Maar nu jij mij erop gewezen hebt zie ik dat je gelijk hebt!Ik zal er eens op proberen te letten!

aapje 30-11-2003 14:56

Citaat:

streepje schreef op 30-11-2003 @ 11:44:

De laatste tree gemist
Alles stuk gebroken
rondvliegende scherven
hebben jou toen geraakt

Natuurlijk hou je van me
en heb je het beste met me voor.

Je wil me weer op de been helpen
zodat ik weer dans.
Als ik geen keuze kan maken,
ben jij degene die voor mij kiest

Maar lieverd,
ik moet zelf leren lopen
los van jouw hand
anders zou ik altijd zonder jou
degene zijn die verliest.

mja zo zou istie dus zonder die herhaling..wat is mooier?

jsoes 30-11-2003 18:22

Citaat:

streepje schreef op 30-11-2003 @ 15:56:
mja zo zou istie dus zonder die herhaling..wat is mooier?
Die tweede, die tweede, die tweede!!! (y) (y) (y)

Ik vind het zo echt een mooi gedicht! Je kunt het! :)

aapje 30-11-2003 21:18

Citaat:

jsoes schreef op 30-11-2003 @ 19:22:
Die tweede, die tweede, die tweede!!! (y) (y) (y)

Ik vind het zo echt een mooi gedicht! Je kunt het! :)

hihi thnx:bloos: je maakt me verlegen!

jsoes 30-11-2003 21:30

Citaat:

streepje schreef op 30-11-2003 @ 22:18:
hihi thnx:bloos: je maakt me verlegen!
Jammer :D is niet nodig, je doet 't gewoon goed.

xineof 01-12-2003 20:44

Ik vind de tweede versie wel beter, maar ik mis toch een beetje de samenhang in je gedicht; ik vind de woorden wat te ver gezocht, en de rijm wat te gedwongen. Het leest soms wat moeizaam, met name in de eerste en tweede strofe. Ook is het een beetje rommelig heb ik het idee; je veranderd vaak van toon. De laatste strofe vind ik wel erg mooi, ook je woordgebruik spreekt me aan.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:54.