![]() |
informatica-vraagje (ERD maken)
Hey!
Ik heb een opdracht gehad voor school. Ik moet een functioneel ontwerp maken voor een reisbureau. Dit systeem moet de volgende informatie kunnen geven: - een rekening voor de klant met daarop o.a. de vertrekdatum van de reis, het aantal personen dat de reis boekt - een voerzicht van het aantal geboekte reizen per soort per maand - een overzicht waarin het aantal boekingen per accommodatie vermeld wordt in een op te geven maand Nou moet ik hiervan een entiteiten-relatie-diagram maken! :confused: Wat zijn hierin de entiteiten? Hoe ligt de relatie (1:n enz.)? Wie kan mij helpen? |
uh, heb je er geen uitleg over gehad?
|
We zijn hier natuurlijk niet om jouw huiswerk te maken.
Lees eens iets over cardinaliteiten, dan kom je al wat meer te weten. Een ERD is natuurlijk niet zo lastig, dat kun je zelf wel verzinnen neem ik aan. Zie de voorbeelden in je boek. Overigens heeft dit nog niet zoveel met SQL te maken. Pas als je gaat normaliseren wordt dat relevant. |
in een erd zet je alle tabellen van je database en geef je aan hoe deze tov elkaar staan. relaties zet je neer om aan te geven wat voor verhouding het is.
als bijvoorbeeld een tabel klassen en een tabel leerlingen hebt, dan zitten meerdere leerlingen in 1 klas maar een leerling zit niet in meer dan een klas. (als dat wel zo is, dan moet er een derde tabel komen, een zgn kruistabel, waarmee je de n:m relatie kan maken (n:m = meer:meer).) de tabellen zijn met elkaar verbonden via de primairy key van tabel klassen die als foreign key in de tabel leerlingen staat met een 1:n relatie. |
Citaat:
het boek gaat namelijk verder en propt het maken van een erd in 1 paragraaf. niet erg duidelijk. ik vraag wat de entiteiten en de relaties tussen de entiteiten zijn. kon zijn dat iemand mij dat kan vertellen en uitleggen. aan zo'n reactie heb ik niets. En cardinaliteiten..., dat heeft hier niets mee te maken. |
lol, je weet duidelijk niet wat cardinaliteiten zijn :D succes met je opdracht.
|
oj, ik zou zeggen, zoek eens een goed boek of misschien tutorials met google of database.pagina.nl of weet ik veel wat :)
Code:
|-----------|0..* /--------\ 1..1 |----------| die "klant" en "rekening" zijn entiteiten "heeft" is een relatie. die 1..1 geeft aan dat bij iedere rekening precies 1 klant hoort. die 0..* geeft aan dat bij iedere klant 0 of 'oneindig' veel rekeningen horen. Nu moet je met elipsen aangeven wat de attributen zijn van de entieiten (en relaties), maar ik ben geen database helpdesk |
:p
|
Citaat:
|
Citaat:
deze klopt dus niet. de entiteiten zijn klant, boeking en accomodatie... klant-boeking is 1:n en accomodatie-boeking is 1:n.. maar toch bedankt!! :) |
Citaat:
I can give you a fish, and you will eat and survive for one day...I can learn you how to fish and you'll survive for a loong time :p (ofzoiets ) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:48. |