![]() |
het huis uit op je 17e
hallo, aangezien ik niet meer thuis kan wonen moet ik nu op kamers waarschijnlijk.
alleen ik vroeg me af hoe je dat kan betalen als 17 jarige.. je hebt dan toch nog geen recht op uitwonende beurs, studiefinanciering etc? misschien is deze vraag al eerder geweest alleen ik kon niet echt een duidelijk antwoord vinden. wat is een normale bijdrage van je ouders? mijn ouders verdienen niet zoveel geld dus misschien kunnen ze het helemaal niet betalen en ik heb ook niet echt veel geld. want ik zit gewoop op school.(mbo) en ik werk in het weekend in de c1000 maar dat geld heb ik al hard nodig om m'n kleren enzo van te betalen want van de 55 euro die ik van me ouders per maand krijg daar red ik het niet echt mee.. nja lang verhaal maar kvraag me voornamelijk af of het te doen is als 17 jarige en wat een normale bijdrage van je ouders is. |
Hoi,
Je krijgt gewoon studiefinanciering en OV als je aan een hogeschool gaat studeren. (ook al ben je geen 18). Waarom moet je het huis uit ?? Omdat de studie zover is ? Met vriendelijke groeten, Patrick sorry niet gezien dat je MBO bleef doen, dan krijg je inderdaad geen financiering. Pas vanaf je 18e. |
Citaat:
Je hebt met MBO idd geen recht op een beurs voor je 18de |
Citaat:
|
Je kunt pas een kamer krijgen wanneer je ouder bent dan 18. Alleen als je aan de hogeschool of universiteit studeert of gaat studeren kun je al een kamer krijgen als je 17 bent. Dan moet je ouder of voogd het huurcontract ondertekenen en je moet kunnen bewijzen dat je ook echt een opleiding volgt of gaat volgen.
Kan zijn dat dit niet klopt, maar zo is het in Leiden geregeld. (daar wil ik gaan studeren, dus...) |
op je 17e krijg je toch nog gewoon kinderbijdrage? :confused:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Verder wens ik je veel suces met dat te verhalen op je ouders ;) |
ghehehe tnx :)
|
eigenlijk is het een soort van discriminatie, je krijgt op je 17e als je HBO gaat doen wel studiefinanciering e.d en als je 17 bent en je doet MBO krijg je pas op je 18 studiefinanciering... Niet echt dat je zegt van "sociaal" ofzo :)
|
Dat je voor MBO op je 17e nog geen stufi en OV krijgt en voor HBO wel kan ik me wel iets bij voorstellen. MBO scholen zitten namelijk vaak wel in de buurt terwijl je voor HBO scholen soms weet-ik-veel hoeveel kilomater moet reizen. Daarnaast kost HBO ook meer.
|
Citaat:
Eigenlijk zou iedereen (mbo of hbo) die begint met een vervolgopleiding/-studie, hoe je het wilt noemen, maar iig mbo, hbo en universiteit dus, studiefinanciering moeten krijgen. Of dat ze bij mbo net zo iets doen als bij hbo/uni: als je nog geen 18 bent als je begint, dan krijg je het vanaf het eerste kwartaal nadat je begonnen bent oid. (Das beter dan het eerste, want dat kost weer teveel geld natuurlijk. Dat laatste ook wel, maar toch nog net ietsje minder.) |
Ik ben het ook wel met je eens dat MBO'ers ook gewoon meteen stufi en OV moeten krijgen hoor. Ik kan me alleen de reden voorstellen waarom dat niet gebeurt :)
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar dat zal inderdaad best wel meespelen, maar dan nog zijn er genoeg combinaties te bedenken waarbij fietsen naar MBO geen mogelijkheid is.. (ik ken iemand die fietst dagelijks naar het MBO toe; 1,5 uur heen en dan ook nog eens 1,5 uur terug..!) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:30. |