![]() |
Merrie drachtig..?
Na hoeveel maanden kan je zien dat een merrie drachtig is?
En dan bedoel ik niet via een test door de veearts maar aan haar buik.. |
Dat ligt aan de merrie dat is niet echt een standaard gegeven maar dat kan wel sterk verschillen
|
Meestal begin je het pas echt duidelijk te zien in de laatste paar maanden van de dracht, maar idd, dit is erg verschillend. Ook per ras kan dit verschillen...
|
Hmm ok want het gaat namelijk over die merrie waarover ik al eerder heb gepost..
Een al wat oudere ( 15 jaar ong) connemara merrie.. Ze is in augustus gedekt.. Haar gedrag is wel wat veranderd net zoals haar mest alleen vroeg me af wanneer we dat nou echt aan haar buik konden gaan zien.. |
Citaat:
|
Ze worden dat toch niet meer hengstig, daar merk je het toch aan.
|
Citaat:
|
dat ligt er aan. Misschien zie je het helemaal niet omdat ze gust is gebleven. Of het is een maidenmerrie (dat is een paard wat voor het eerst een veulenkrijgt) en zie je het idd pas in de laatste maanden. Is het echter een fokmerrie, dan heeft ze al een wat "uitgezakte" buik ene zie je het eerder. Je kunt heel veel over de dracht van een paard lezen in het boek "Van veulen tot Volwassen paard " van janet Lorch. Daar maak je een reis mee van het dekstation to dat het paard ingerdeden is.
|
Citaat:
|
Citaat:
iig thx allemaal! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:35. |