![]() |
Mogen geestelijk gehandicapten kinderen krijgen?
wat vind jij hier van?
beargumenteer, en als jij vind dat ze dat niet mogen, hoe wil je dit dan voorkomen, wat als ze zelf heel graag kinderen willen? vind jij van wel: hoe zie je dat dan voor je? mijn reactie komt nog.. |
Als ze in staat zijn om die kinderen op te voeden wel ja.
|
nee.
Er van uitgaande dat die dus niet in staat zijn kinderen op te voeden. Ik heb onlangs nog een column gelezen in de Metro (jaja..). Over een incident waar 2 gestelijk gehandicapten hun kind eten waren vergeten te geven... Dus, als er geen toezicht is, moet dat wat mij betreft echt niet kunnen, al was het maar om de toekomst van dat kind. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Als je niet in staat bent om je kind te verzorgen en het de
dingen te bieden die het nodig heeft, moet je geen kinderen nemen. Dat geldt imho niet alleen voor geestelijk gehandicapten, maar voor alle mensen die niet voor hun kinderen kunnen zorgen ed. |
Nee, de kans is dan toch ook groot dat je kinderen een afwijking kunnen hebben? En bovendien wie zou er nou graag worden opgevoed door gehandicapte ouders? Ik persoonlijk niet.
|
Citaat:
|
Als ze in staat zijn om die kinderen op te voeden wel, dan moet de handicap dus niet ál te ernstig zijn... en ik vind dat ze dan wel begeleid moeten worden, opvoedcursusjes en iemand die elke week een kijkje neemt ofzo.
Als het een genetische handicap is lijkt het mij wel handig om een vruchtwaterpunctie te doen, maar om nu om díé reden het helemaal te verbieden...? |
ik loop stsge bij verstandelijk gehandicapten en echt veel ervan willen graag kinderen, maar bij de meeste is het echt niet slim vind ik die kunnen nieteens voor zichzelf zorgen laat staan voor een kindje. ken ook een meisje haar ouders verstandelijk gehandicapt en zei ook, nou dies van het ene pleeggezin naar het andere gegaan enzo heel zielig
er zijn er ook een paar die best goed zijn maar zolang ze binnen zo'n instelling wonen vind ik dat het niet kan dan zijn ze niet zelfstandig genoeg. ik ken iemand die vroegr in zo'n instelling heeft gewoond > die kreeg dus een tweeling tja dat kan ook . en die kan heet totaal niet aan kinderen helemaal verwaarloods. het ene kind is dan ook autistisch dus erg lastig ook maar ja toch dat kan ook.... en anders zorgen dat ze aaqn de pil zitten > willen ze echt kinderen slikken ze 'm niet, dus dan prikpil. en idd is de kans heel groot dat die kinderen zelf ook een afwijking hebben ja... 25% zoiets ervan heeft een afwijking en dat vind ik best groot. |
Ik denk ook van niet.
Ik denk niet dat dat ze instaat zich voor 100% aan dat kindje te geven. Ze vergeten hem, of hebben er ff geen zin in. En bovendien zou ik het helemaal niks vinden als ik zelf geestelijk gehandicapte ouders zou hebben, straks ben je een jaar of 15 en dan ben je de inteligentie van je ouders voorbijgegroeid ofzo. Maar er kunnen natuurlijk altijd uitzonderingen zijn. |
Nee, afgezien de risico's die er zijn vind ik het onverantwoord. Ja ze kunnen het kind misschien in leven houden maar of ze het kind ook een 'normaal' leven kunnen geven met alles wat daarbij hoort. Ik betwijfel het.
|
nee, te duur.
|
Citaat:
|
mja, kun je ze niet bepaald verbieden, lijkt me, hoe onverantwoord ook.
we wonen hier niet in china. |
Citaat:
|
nee, preventief ruimen
|
Citaat:
|
Citaat:
|
talon is een echte mensenliefhebber :P
ja van mij mogen ze het, mits er toezicht is, foormiddel van bijvoorbeeld thuiszorg op bepaalde tijden om te controleren of het goed gaat (politieke discussie omtrent of er wel genoeg thuiswerkers zijn nagelaten) |
Ik vind niet dat je het recht hebt te bepalen wanneer mensen wel en niet kinderen zouden mogen krijgen, ook niet bij geestelijk gehandicapten.
|
Citaat:
Citaat:
Geestelijk gehandicapten zijn vaak al een last voor de eigen ouders, en zonder hen is het overleven best moeilijk. Wie gaat er dan zorgen voor een eventueel kind? De gehandicapten die de boel onderkwijlt? ik denk het niet. Die last komt weer bij anderen te liggen, en dat kost weer geld in verzorging die vast en zeker betaald moet worden door de staat. |
Citaat:
Citaat:
|
hmm als je nou alle mensen, die niet kunnen/willen werken, ff afschiet
dan ben je van een hoop problemen af, gehandicapten, senioren (vergrijzing) werklozen(ww) wao luie mensen overbevolking vacature probleem huizentekort staatschuld maar buiten het feit dat je mensen niet kan verplichten dat ze geen kinderen mogen, vind ik dat iedereen het rcht heeft om kinderen te nemen, zelf zonder zorg zou het kunnen, dan gaat dat kind tog wel dood beetje crue |
Citaat:
|
Tuurlijk mag het, hoe kom je aan zo'n idee stelletje fascisten jullie lijken net Hitlers die wou ook zo'n perfect ras creeren.
Of moeten we allemaal zo'n perfecte baby hebben dit wordt steeds creepyer tussen al die dr frankensteins. |
Citaat:
|
Citaat:
|
nee, ze kunnen de kinderen niet opvoeden en dan krijg je misschien meer gehandicapten
|
Van wie 'mogen' geestelijk gehandicapten wel of geen kinderen krijgen?
De overheid moet ze beperken in hun keus? Ik neem aan dat je dat bedoelt. Ik vind dat je als overheid deze mensen niet kunt verbieden om 'kinderen te nemen'. Je ziet inderdaad vaak dat ze juist graag kinderen willen. Misschien zijn ze niet in staat ze op te voeden, misschien ook wel. Maar hoe wil je als overheid gaan vaststellen wie wel en wie niet? Een bepaald IQ, EQ, bepaald niveau (vertaald in jaren van ontwikkeling), mate van zelfstandigheid?? Maw: waar leg je de lat? Dat is ee probleem, maar stel dat je ze vebiedt om kinderen te krijgen, hoe wil je dat dan bereiken? Steralisatie? Op welke leeftijd ga je daarmee beginnen? En wat betreft de afwijkingen: oudere vrouwen hebben ook meer kans op kinderen met een aangeboren afwijking. Ook voor mensen met en ernstige erfelijke ziekte in de familie is het 'risicovol' om 'zelf een kind te nemen'. Het moge duidelijk zijn dat ik vind dat de overheid zich hier niet mee moet/kan bemoeien. Wel hoop ik dat mensen in de omgeving van de desbetreffende personen hen zullen behoeden voor zwangerschap. Daarmee bedoel ik dan vooral de voogd/ ouder van de geestelijk gehandicapte. Dat zie je nu in de praktijk ook veel voorkomen. |
Ik zag laatst een documentaire over een gezin met 1 baby. de ouders waren allebei zeer laag begaafd. uit de beelden bleek wel dat ze totaal niet in staat waren het kind te verzorgen; ze vergaten het te voeden, waardoor de baby in het ziekenhuis belandde. om te zorgen dat het kind in leven bleef waren er meer dan 10 hulpverleners mee bezig om dat gezin te helpen. Die vrouw was later alweer zwanger, maar gelukkig hebben ze haar zo ver gekregen abortus te laten plegen.
Als er zoveel hulpverleners voor nodig zijn om 1 gezin te helpen, lijkt het me niet verstandig om elke geestelijk gehandicapte en zeer zwak begaafde zomaar kinderen te laten krijgen. niemand schiet daar volgens mij echt wat mee op; de ouders konden het niet meer aan, ze hadden daarbij ook nog eens zware financiele problemen, het kind zelf is ook niet goed af en het kost ook nog veel zorg. die zorg kan beter besteed worden aan ouderenzorg ofzo lijkt mij Maar echt verbieden kan denk ik niet |
het is idd onmogelijk het echt te verbieden.
Maar de meeste kunnen het gewoon simpelweg niet, is het asl moeilijk om voor zichzelf te zorgen, en dan moet dat kind dus terug kunnen vallen op haar ouders. Ik zie een kind nog niet bij zn ouders die geestelijk gehandicapt komen van mama het is uit met mijn vriendje. Ik vind het onverantwoord, laat die mensen nou voor zichzelf zorgen. |
Als die mensen zelf al begeleiding nodig hebben, dan vind ik dat ze geen kinderen mogen krijgen. Als de handicap niet al te zwaar is en ze nog in staat zijn voor zichzelf en voor een ander te zorgen, dan moet het kunnen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Mits er een kans inzit dat deze kinderen zelf ook gehandicapt worden, vind ik dat je het hen niet aan mag doen om te leven.
Bovendien vind ik dat, wanneer het kind gezond wordt, hoe nihil de kans ook is, dat het voor hem of haar ook ongelofelijk moeilijk is om te leven met 2 geestelijk gehandicapte ouders. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Nee
|
Citaat:
En iemand zonder armen en benen, lichamelijk gehandicapt dus, zou je ook van kunnen zeggen dat hij of zij geen kinderen op kan voeden. Die mag dan dus ook geen kind? Aan wie is het om te bepalen of iemand dat wel of niet kan? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:21. |