Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Bestaan buitenaardse wezens? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=677968)

Edithjuh 01-12-2003 16:21

Bestaan buitenaardse wezens?

De titel zegt denk ik wel genoeg. Reageren maar !!

Gatara 01-12-2003 16:33

je kunt op z'n minst zeggen, wat je zelf ervan denkt.

Edithjuh 01-12-2003 16:36

sorry, ik denk van niet omdat er op andere planeten geen water is. En zonder water kan geen enkel schepsel leven.
Ik heb trouwes de argumenten van jullie voor mn betoog nodig. Doe dus goed je best ;)

HenkMul 01-12-2003 16:38

Citaat:

Edithjuh schreef op 01-12-2003 @ 17:36:
sorry, ik denk van niet omdat er op andere planeten geen water is.
Natuurlijk hebben wij alle planeten al ontdekt.

Henk Mul !

Edithjuh 01-12-2003 16:39

Citaat:

HenkMul schreef op 01-12-2003 @ 17:38:
Natuurlijk hebben wij alle planeten al ontdekt.

Henk Mul !

Das nie helemaal waar.

sugrbabe 01-12-2003 16:46

Ja, als wij in het heelal kunnen leven (op een planeet), dan kunnen andere wezens dat toch ook!

Edithjuh 01-12-2003 16:48

Maar onze planeet heeft water!! Mars bijv niet.

Gatara 01-12-2003 17:03

De kans dat wij (alle levende wezens op aarde) de enige levenden in dit grote heelal zijn, acht ik klein.

Als je je voorstelt dat er nog veel meer sterren in het heelal zijn dan zandkorrels op de aarde, kun je je ook wel voorstellen dat er iets minder maar nog heel veel sterrenstelsels zijn. De kans is behoorlijk groot dat op z'n minst 1 van die sterrenstelsel een soortgelijk sterrenstelsel is als die van ons: waarbij dus de eigenschappen gelden als de onze. En waarbij dus de mogelijkheid bestaat dat er een zusteraarde bestaat met levende wezens.

Overigens weet men niet of er op Mars water is. :o

Machiavelli 01-12-2003 17:06

Citaat:

Edithjuh schreef op 01-12-2003 @ 17:48:
Maar onze planeet heeft water!!
Waarom ga je ervan uit dat die wezens, al ze al bestaan, water nodig hebben?

Onorthodox 01-12-2003 17:19

Als de mens dalijk een andere planeet bewoont zijn er 100% zekersteweten buitenaardse wezens ;).

Gatara 01-12-2003 17:19

Citaat:

Machiavelli schreef op 01-12-2003 @ 18:06:
Waarom ga je ervan uit dat die wezens, al ze al bestaan, water nodig hebben?
Goede vraag (y) :D

:) L. :) 01-12-2003 18:11

Tja, ik vraag het me altijd weer af, ik heb geen idee. Als ze er zijn, zitten ze in ieder geval heel ver weg, zo ver weg dat we ze misschien wel nooit ontdekken.

Joostje 01-12-2003 20:09

Als er aliens zouden zijn, waarom hebben ze dan nog geen contact met ons opgenomen? Prime directive?

Gatara 01-12-2003 20:41

Citaat:

Joostje schreef op 01-12-2003 @ 21:09:
Als er aliens zouden zijn, waarom hebben ze dan nog geen contact met ons opgenomen? Prime directive?
zij zijn ook nog niet zo ver ontwikkeld :o

tempestas 01-12-2003 20:43

Citaat:

Misschien hebben ze de de mogelijkheid en de kennis nog helemaal niet om met anderen contact op te nemen, net als wij dus.
Ik sluit niet uit dat er leven op andere planteten zijn.
Bovendien kunnen er schepsels zijn die naar hele andere natuurwetten dan de onze leven. Het argument dat de omstandigheden op andere planeten niet goed genoeg voor leven zijn vind ik nergens op slaan.

Uice 01-12-2003 20:49

Citaat:

Misschien hebben ze ons nog niet ontdekt.

Uice 01-12-2003 20:53

Citaat:

Edithjuh schreef op 01-12-2003 @ 17:36:
sorry, ik denk van niet omdat er op andere planeten geen water is. En zonder water kan geen enkel schepsel leven.
Ik heb trouwes de argumenten van jullie voor mn betoog nodig. Doe dus goed je best ;)

1- Wie zegt dat wij iedere planeet kennen? Misschien zijn er verderop in het heelal wel miljoenen planeten met tien keer zo veel water als wij hier hebben.

2- Het is nooit bewezen dat geen enkel wezen zonder water kan. Als er op een planeet zonder water een primitieve levensvorm ontstaat, evolueerd die zich heel anders dan hier, namelijk in een wezen dat zonder problemen kan leven zonder water. Het zou onlogisch zijn als de bouw overeenkwam met die van aardse wezens.
Misschien leven zij wel op de stof gnorkieporkie en denken ze dat leven op andere planeten onmogelijk is omdat daar geen gnorkieporkie is.

JaJ 01-12-2003 21:09

Citaat:

Juice schreef op 01-12-2003 @ 21:53:
1- Wie zegt dat wij iedere planeet kennen? Misschien zijn er verderop in het heelal wel miljoenen planeten met tien keer zo veel water als wij hier hebben.

2- Het is nooit bewezen dat geen enkel wezen zonder water kan. Als er op een planeet zonder water een primitieve levensvorm ontstaat, evolueerd die zich heel anders dan hier, namelijk in een wezen dat zonder problemen kan leven zonder water. Het zou onlogisch zijn als de bouw overeenkwam met die van aardse wezens.
Misschien leven zij wel op de stof gnorkieporkie en denken ze dat leven op andere planeten onmogelijk is omdat daar geen gnorkieporkie is.

1. misschien???????

2.zouden we de elementen nog niet allemaal kennen? ik meende dat het periodiek systeem klopte om de een of andere vage reden.

ja, waarom is water belangrijk. heeft het te maken met het feit dat het voeding kan vervoeren zonder er mee te reageren? want het is duidelijk dat leven brandstof nodig heeft.

Fun with knives 01-12-2003 21:19

ja ik geloof wel dat het bestaat, misschien niet zoals wij ons voorstellen, zeker geen groen mannetje met antenne's op zijn hoofd. maar als een microscopisch klein organisme. het zou me niet eens verbazen dat het in dit zonnestelsel zelfs is, en anders is het heelal zo onvoorstelbaar groot dat er wel een planeet MOET zijn waar vergelijkbare condities als hier op aarde zijn.
er zijn zoveel planeten al waar genomen waar kleine organisme zouden kunnen overleven, waarom zou het dan niet mogelijk zijn ? vroeger dacht men ook alleen op de wereld was, raar dat er opeens toen ook andere mensen bleken te leven

Agamemnon 01-12-2003 21:29

Ik vind dat het toch wel erg arrogant ( typisch menselijk dus :P ) om er van uit te gaan dat wij "uniek" zijn en dat er nergens anders in dat hele grote heelal een planeet zou zijn waar water op zou voorkomen...

wie zegt trouwens dat er geen buitenaardse beschaving zou kunnen bestaan die geen water nodig zou hebben... alleen omdat al het leven op aarde water nodig heeft is het nog niet zo dat dat meteen maar voor het hele heelal geld...

Ten_Ton_Hammer 01-12-2003 22:05

Ik vind de gedachte dat er misschien wel buitenaards leven is een beetje beangstigend. De kans dat de wezens vergelijkbaar zijn met ons is ongeveer 0%, de mens is een product van miljoenen jaren evolutie en door middel van toeval en willekeurigheid ontwikkeld tot 'the human being'. Het zou wel extreem toevallig zijn als dat vreemde organisme, dat waarschijnlijk onder totaal andere omstandigheden is geëvolueerd, op de mens zou lijken.

Stel dat ze totaal niet op ons lijken, maar wel 10 keer inteligenter zijn, dan hebben we een enorm probleem. Ze zullen ons weldra als slaven behandelen.

Ook als ze niet inteligenter zijn dan ons, hebben we nog zat redenen om te hopen dat ze wegblijven.
:eek: Misschien komen ze wel ons beton jatten! :eek:

Benfatto 02-12-2003 12:51

Als wij ervan uitgaan dat het heelal oneindig is (en tot nog toe heeft het daar alle schijn van), dan bestaat er ook een oneindig aantal mogelijkheden van situaties. Alles wat ooit door mensen geuit is bestaat dan, sterker nog, er bestaan dan oneindig veel aardes verderop in het heelal, en ikzelf besta ook nog eens in het oneindige. Er zullen andere mensen bestaan die ook puntschoenen dragen:eek:

Kortom, alles is dan mogelijk, en het tegendeel is niet te bewijzen.

:)

JaJ 02-12-2003 15:49

Citaat:

Benfatto schreef op 02-12-2003 @ 13:51:
Als wij ervan uitgaan dat het heelal oneindig is (en tot nog toe heeft het daar alle schijn van), dan bestaat er ook een oneindig aantal mogelijkheden van situaties. Alles wat ooit door mensen geuit is bestaat dan, sterker nog, er bestaan dan oneindig veel aardes verderop in het heelal, en ikzelf besta ook nog eens in het oneindige. Er zullen andere mensen bestaan die ook puntschoenen dragen:eek:

ik zie de link niet echt tusswen oneindige ruimte en alles bestaat. als het heelal uitdijdt als een ballon, zoals de theorie beweert, krijgen we enkel meer ruimte, niet meer materie. beperkte materie, dus niet alle mogelijkheden...

Joostje 02-12-2003 18:22

Citaat:

Gatara schreef op 01-12-2003 @ 21:41:
zij zijn ook nog niet zo ver ontwikkeld :o
als het heelal zo gigantisch is, moet er tenmisnte toch wel één beschaving zijn die verder is ontwikkeld dan ons?

Sylph 02-12-2003 18:32

Ik ben er van overtuigd van dat er buitenaards leven bestaat. We zijn vast niet de enige in dit oneindige (?) heelal. En tja, misschien hebben ze wel geen water nodig en misschien kunnen ze overleven bij -250 graden... dat weten we gewoon niet. En ik denk dat WIJ juist in de ogen van die buitenaardse wezens een soort primitieve bestaansvorm zijn, een soort bacteriën.

Gatara 02-12-2003 18:42

Citaat:

Joostje schreef op 02-12-2003 @ 19:22:
als het heelal zo gigantisch is, moet er tenmisnte toch wel één beschaving zijn die verder is ontwikkeld dan ons?
Hoeft niet; als het heelal nog erg jong is.

Joostje 02-12-2003 18:45

Citaat:

Gatara schreef op 02-12-2003 @ 19:42:
Hoeft niet; als het heelal nog erg jong is.
natuurlijk hoeft het niet, maar het is juist door de uitgebreidheid van het heelal uiterst onwaarschijnlijk; als het zo groot is is de kans dat wij het meest ontwikkeld zijn nogal klein :o
( de menselijke beschaving bestaat pas iets van 10,000 jaar, dat is in het heelal gezien een miniscule tijdseenheid.

apekop123 03-12-2003 13:10

Misschien zijn er zoveel slimmere wezens als ons, maar zijn ze simpelweg te ver van ons af. (tenzij ze warp-speed hebben ontdekt ;))

gladde aal 03-12-2003 17:26

Current estimates place the number of stars in our galaxy at between 200 billion and 700 billion. This number may soon grow, however, as our ability to detect the very dimmest of stars, called "red dwarfs" continues to improve

Ok er zijn dus minstens TWÉÉ MILJARD STERREN in onze melkwegje, dat is dus een ongeloofelijk groot getal, als je dan nogeens bedenkt dat er honderden miljarden andere melkweg stelsels zijn is het niet echt moeilijk om voor te stellen dat er andere levensvormen ergens zijn.

En inderdaad, waarom zou leven water nodig hebben? Alleen omdat wij dat nodig hebben en onze slimme (ahum) wetenschappers zeggen dat leven er niet zonder kan betekent niet dat het daadwerkelijk zo is.

Het probleem met het menselijke ras is dat we altijd denken dat we alles weten terwijl we steeds nieuwe dingen ontdekken, volgens mij is de huidige wetenschap heel erg primatief als je het op een universeel nivo bekijkt. We hebben maar net een piepklein laagje ontdekt van wat mogelijk is, dingen die zogenaamd 'niet mogelijk' zijn zoals een zaklantaarn wiens lichtstraal een hoek om buigt vinden we alleen niet mogelijk omdat de huidige wetenschap het als fout keurt.

Ik denk zelfs dat er een grote kans is dat er al duizenden jaren aliens ons bezoeken en waarnemen, waarom ze geen contact opnemen? Omdat ze blijkbaar snappen dat we nog arrogant en debiel zijn en dat er grootschalige chaos uit zou breken. En ja, als er aliens zijn die zo geadvanceerd zijn om hiernaartoe te reizen dan kunnen ze zich ook wel verborgen houden en ons waarnemen, net als wij mieren observeren.

JaJ 03-12-2003 21:09

Citaat:

dmtdmt schreef op 03-12-2003 @ 18:26:

Ik denk zelfs dat er een grote kans is dat er al duizenden jaren aliens ons bezoeken en waarnemen, waarom ze geen contact opnemen? Omdat ze blijkbaar snappen dat we nog arrogant en debiel zijn en dat er grootschalige chaos uit zou breken. En ja, als er aliens zijn die zo geadvanceerd zijn om hiernaartoe te reizen dan kunnen ze zich ook wel verborgen houden en ons waarnemen, net als wij mieren observeren.

ja, en die aliens zijn wel geavanceerd, wel nobel, en niet arogant?
als die aliens de lust hebben het heelal te verkennen, betekent dat dat ze net zo graag het zootje willen veroveren als wij. vergeet die angst voor onze arogantie dus maar. als aliens ons vinden, terwijl ze het heelal aan het veroveren zijn, denk dan niet dat de botsing erg lang uitblijft.

kom op, er zijn betere boeken

creep21 03-12-2003 21:10

Wij leven in een sterrestelsel van miljoenen sterren, maar er zijn miljarden van die sterrenstelsels.

dus ik denk dat het heel goed mogelijk is dat een andere planeet een net zo'n goede ligging heeft als de aarde, met misschien wel water, maar misschien hebben ze daar hele andere stoffen en energiebronnen. of er wordt helemaal niks met energie gedaan.

maar is geen intilligent 'iets' bij ons in de buurt, anders hdden ze ons allang ontdekt.

Luthien17 04-12-2003 11:08

daar ben ik het dus helemaal mee eens. waarom zouden wij tussen al die miljoenen sterren de enige planeet hebben met 'intelligent' leven hebben. voor zo ver je het intelligent zou kunnen noemen. Aangezien wij heel hard bezig zijn de aarde naar de klote te helpen, met al die drijfgassen en global warming. Ik geef toe ik werk er zelf ook wel aan mee, want anders zou ik nu niet achter de computer zitten.... :bloos:

gladde aal 04-12-2003 13:42

Citaat:

JaJ schreef op 03-12-2003 @ 22:09:
ja, en die aliens zijn wel geavanceerd, wel nobel, en niet arogant?
als die aliens de lust hebben het heelal te verkennen, betekent dat dat ze net zo graag het zootje willen veroveren als wij. vergeet die angst voor onze arogantie dus maar. als aliens ons vinden, terwijl ze het heelal aan het veroveren zijn, denk dan niet dat de botsing erg lang uitblijft.

kom op, er zijn betere boeken

nee wie zegt dat verkennen veroveren is?, je gaat er vanuit dat zij net als ons denken, maar als er daadwerkelijk aliens zijn is er HEEL WEINIG kans dat ze sociaal net als ons functioneren, hun waarden en normen zijn misschien wel totaal anders, alleen omdat wij zo denken betekent niet dat het zo is, je toont alleen aan hoe arrogant mensen zijn door te denken dat we speciaal en uniek zijn.

ShoarmaSchaap 04-12-2003 15:49

Ik geloof dat aliens onze vrij wil respecteren en ons compleet in onze eigen waarde laten. Ze zijn zo ge-advanceerd dat ze begrijpen dat totdat wij er zelf om zullen vragen, hun aanwezigheid alleen maar dingen voorgoed zullen veranderen in onze ontwikkeling.

Ze respecteren onze vrijheid en vrije wil.

Benfatto 04-12-2003 16:16

Citaat:

ShoarmaSchaap schreef op 04-12-2003 @ 16:49:
Ik geloof dat aliens onze vrij wil respecteren en ons compleet in onze eigen waarde laten. Ze zijn zo ge-advanceerd dat ze begrijpen dat totdat wij er zelf om zullen vragen, hun aanwezigheid alleen maar dingen voorgoed zullen veranderen in onze ontwikkeling.

Ze respecteren onze vrijheid en vrije wil.

Ik dacht dat deze discussie ging over het wel of niet bestaan van aliëns, niet hoe zij denken.

:s

elfiecity 04-12-2003 16:23

Citaat:

Benfatto schreef op 02-12-2003 @ 13:51:

Nu nog niet, maar wie weet wat erover miljoenen jaren zou gebeuren.

elfiecity 04-12-2003 16:27

Citaat:

Benfatto schreef op 04-12-2003 @ 17:16:
Ik dacht dat deze discussie ging over het wel of niet bestaan van aliëns, niet hoe zij denken.

:s

Deze discussie is dan zinloos.
Of ze bestaan wel of ze bestaan niet, Je kan geen ja of nee zeggen op dit antwoord, totdat je bewijs hebt.
Laten we het bij de twijfel houden.

miss Elise 04-12-2003 16:28

ben er van overtuigt dat er buitenaardse wezends bestaan. het kan toch niet zo zijn dat wij met onze planeet de enige levende wezens in het oneindige heelal vormen? er is vast ergens een planeet die op de juiste hoogte rond een ster draait, en waar water of een andere soort vloeistof aanwezig is (op veel planeten die we tot nu toe ontdekt hebben is er een vorm van water te vinden)

elfiecity 04-12-2003 16:30

Citaat:

miss Elise schreef op 04-12-2003 @ 17:28:
ben er van overtuigt dat er buitenaardse wezends bestaan. het kan toch niet zo zijn dat wij met onze planeet de enige levende wezens in het oneindige heelal vormen? er is vast ergens een planeet die op de juiste hoogte rond een ster draait, en waar water of een andere soort vloeistof aanwezig is (op veel planeten die we tot nu toe ontdekt hebben is er een vorm van water te vinden)
Lijkt mij ook niet, maar zeker weten doe ik het ook niet.

En het kan ook zijn dat die alliens iets anders gebruiken als water.

Benfatto 04-12-2003 16:30

Citaat:

elfiecity schreef op 04-12-2003 @ 17:27:
Deze discussie is dan zinloos.
Of ze bestaan wel of ze bestaan niet, Je kan geen ja of nee zeggen op dit antwoord, totdat je bewijs hebt.
Laten we het bij de twijfel houden.

Natuurlijk is deze discussie zinloos, net als bijna alle discussies op het levensbeschouwende vlak, of over magie e.d.

elfiecity 04-12-2003 16:32

Citaat:

Benfatto schreef op 04-12-2003 @ 17:30:
Natuurlijk is deze discussie zinloos, net als bijna alle discussies op het levensbeschouwende vlak, of over magie e.d.
Eigelijk zou hier gewoon een slot op moeten komen, omdat de discussie nergens over gaat.

Reverend 04-12-2003 16:47

Ik denk dat ze wel bestaan.

Maargoed, dat weet ik uiteraard niet zeker.

JaJ 04-12-2003 20:09

Citaat:

dmtdmt schreef op 04-12-2003 @ 14:42:
nee wie zegt dat verkennen veroveren is?, je gaat er vanuit dat zij net als ons denken, maar als er daadwerkelijk aliens zijn is er HEEL WEINIG kans dat ze sociaal net als ons functioneren, hun waarden en normen zijn misschien wel totaal anders, alleen omdat wij zo denken betekent niet dat het zo is, je toont alleen aan hoe arrogant mensen zijn door te denken dat we speciaal en uniek zijn.
inderdaad, door te denken dat we uniek zijn zijn we arogant, en wat zeg jij nu? jij verwijt mij dat ik denk dat ze denken zoals wij (lees, ik zie ons dus niet uniek). jij denkt van wel (jij noemt ons dus uniek).
lol, wat verweet JIJ MIJ nu ook alweer? :D

back ontopic:
ik denk dat het gaan verkennen voortkomt uit de drang om meer te gaan weten, en dat getuigt naar drang naar macht volgens mij.

naam onbekend 04-12-2003 21:17

Citaat:

Euh....misschien heeft dat met de afstanden in het heelal te maken? De snelste manier van boodschappen overbrengen die wij kennen is via radiogolven. Die gaan met de snelheid van het licht. Maar zelfs die radiogolven zijn naar de dichtstbijzijnde ster (naast de zon dan dus hè) al zo'n 4 jaar onderweg. Naar andere sterren is de reistijd nog veel langer. Laat staan naar andere sterrenstelsels: het dichtstsbijzijnde sterrenstelsel is de Andromeda-nevel, op meer dan 2 miljoen lichtjaar. En de Melkweg heeft nog twee satelliet-stelsels op 150.000 lichtjaar.

Kun je je een beetje voorstellen hoe lang die radiogolven onderweg zijn? En kun je je dan ook een beetje voorstellen hoe lang het voor ons duurt om andere beschavingen te ontdekken, en dus ook voor andere beschavingen om ons te ontdekken?

gladde aal 04-12-2003 21:19

Citaat:

JaJ schreef op 04-12-2003 @ 21:09:

back ontopic:
ik denk dat het gaan verkennen voortkomt uit de drang om meer te gaan weten, en dat getuigt naar drang naar macht volgens mij.

volgens onze normen en waarden

JaJ 05-12-2003 08:18

Citaat:

dmtdmt schreef op 04-12-2003 @ 22:19:
volgens onze normen en waarden
ok, daar zit wat in, maar het feit dat we met een ras te maken hebben dat ons observeerd en bang is voor onze leefwijze, geeft aan dat ze die leefwijze toch wel kennen, en dat ze zich ver hebben ontwikkeld. ik denk nu eenmaal dat als je je techniek enzo gaat uitbreiden, dat je dat doet omdat je meer wil.

gladde aal 05-12-2003 13:30

Citaat:

JaJ schreef op 05-12-2003 @ 09:18:
ok, daar zit wat in, maar het feit dat we met een ras te maken hebben dat ons observeerd en bang is voor onze leefwijze, geeft aan dat ze die leefwijze toch wel kennen, en dat ze zich ver hebben ontwikkeld. ik denk nu eenmaal dat als je je techniek enzo gaat uitbreiden, dat je dat doet omdat je meer wil.
waarom zouden ze bang voor onze leefwijze zijn, ze zouden het hoogstens raar of interessant vinden, als ze idd zo geadvanceerd zijn dat ze van (honderden/duizenden)lichjaren hiernaartoe hebben gerezen (en misschien ook wel naar andere planeten) Dan zouden ze ons vast wel met 1 druk op de knop kunnen vernietigen, niet dat ze dat zouden willen doen, maar misschien ook wel?

Er zijn vast miljarden andere alien civilisaties, er zijn vast ook slechte, goeie , weetikveel, iets waar we nooit achter zullen komen

BadAstronaut 06-12-2003 16:59

weetikveel, iets waar we nooit achter zullen komen
Heus wel een keer, alleen dan ben jij er niet meer.

Angeloes 08-12-2003 17:49

vastwel

PieterB 08-12-2003 18:09

Er wordt gezegd dat het heelal oneindig groot is ofzo...
Stel dat het oneindig groot is, dan is alles er wat je je kan voorstellen (en ook wat je je niet kan voorstellen) wat volgens natuurkundige wetten (en andere wetten) kan.

Dus dan zullen er ook wel aliens zijn.

(lalala, beetje simpel neergezet, ben niet echt in een ingewikkelde bui)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:36.